BMW fabriek in Landshut (D) start carbonproduktie voor BMW i.

BMW fabriek in Landshut (D) start carbonproduktie voor BMW i.

De BMW Group heeft in zijn componentenfabriek in Landshut, een nieuwe fabrikagelijn voor ultra-lichtgewicht carbon onderdelen in bedrijf genomen.

De inhuldiging van het nieuwe innovatie en productiecentrum werd vandaag gehouden in aanwezigheid van de Beierse minister van Economische Zaken, Infrastructuur, Transport en Technologie, Martin Zeil, en de staatssecretaris van de federale minister van Verkeer, Bouw en Stadsontwikkeling, Dr Andreas Scheuer.

“Als kenniscentrum voor lichtgewicht en elektrische voertuigen, is BMW Landshut van wezenlijk belang is voor de productie van onderdelen die zijn gemaakt van koolstofvezel versterkte kunststoffen (CFRP),” zegt Dr Herbert Diess, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG verantwoordelijk voor de inkoop en leveranciers. De in Wackersdorf gemaakte koolstofvezel materialen zullen worden verwerkt in de BMW Landshut fabriek en aan de BMW-fabriek in Leipzig geleverd worden voor de productie van de BMW i3 en de BMW i8.

De BMW i3 is de eerste in massa geproduceerde auto met een carrosserie die is gemaakt van koolstof. Innovatief gebruik van materialen en intelligente lichtgewicht materialen bieden niet alleen een hogere aktieradius en een hoge botsveiligheid, maar draagt ook bij tot een hogere dynamiek van het voertuig. De productie van de elektrisch aangedreven BMW i3 in ​​de Leipzig fabriek start in 2013. In 2014 BMW volgt i8, een plug-in hybride sportwagen met elektrische aandrijving en een verbrandingsmotor.

Na ongeveer zes maanden van plannen en een begin van de bouw in juli 2010 met een bouwtijd van slechts acht maanden, is de nieuwe carbon fiber fabriek in Landshut inmiddels af. De investering was rond de 40 miljoen euro. Tot 100 werknemers zitten in de productie van CFRP. Voor de 7.000 vierkante meter grote fabriek zijn 1.200 ton staal en 5.200 kubieke meter beton gebruikt. In de toekomst worden drie perslijnen voor carbon fiber body onderdelen gebruikt. Elk van de drie persen heeft een gewicht van 320 ton, een motorvermogen van 200 kW en een persdruk van tot 36.000 kN. Het gewicht van de matrijzen is ongeveer 85 ton.

Bron: BMW Group

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 10206

GEEN COMMENTAREN

Laat een reactie achter