BMW i3 door de NCAP test

BMW i3 door de NCAP test

3 2052

Het vermijden van ongevallen, optimaal beschermen en snel hulp inroepen: dat is het integrale veiligheidsconcept van de BMW i3. De eerste elektrische wagen van de BMW Group in serieproductie krijgt voor de bescherming van inzittenden en van kinderen de beste score van de Euro NCAP. 

De BMW i3 verkreeg de hoogste score van 5 sterren wat betreft de bescherming van inzittenden en van kinderen in de Euro NCAP crash test, die werd uitgevoerd naar aanleiding van de marktintroductie. Op het vlak van passieve veiligheid bevindt de auto zich zoals verwacht op het niveau van de beste conventionele wagens van het segment. Het integrale veiligheidsconcept reikt van het vermijden van ongevallen tot de intelligente Emergency Call en voldoet aan vereisten die deze van de Euro NCAP overstijgen.

BMW i3 NCAP

Alleen op het gebied van voetgangerveiligheid zou de BMW i3, volgens NCAP, niet voldoende zijn uitgerust. Hierdoor krijgt de elektrische BMW op dit punt maar 4 sterren. Volgens NCAP komt dit omdat BMW geen actieve motorkap heeft. Volgens de fabrikant biedt zo’n voorziening op dit model geen voordelen door de korte neus en het feit dat er helemaal geen motor onder de klep zit en dus ook geen harde delen. BMW heeft liever dat NCAP andere systemen in hun beoordeling meenemen, zoals het Driving Assistant Plus systeem, die een aanrijding “ziet” aankomen en de auto alvast afremt waardoor ernstiger letsel kan worden voorkomen. “Een actieve klep die automatisch omhoog komt bij een aanrijding met een voetganger betekent ook dat het wagengewicht met enkele kilogrammen omhoog gaat”, aldus de woordvoerder van de fabrikant.

Bron: BMW

VERGELIJKBARE ARTIKELS

3 COMMENTAAR

  1. Voor mij wordt in ieder geval al een boel duidelijk….intern bij BMW moet het onrust en chaos zijn …..want na de bestelling als een van de eersten heb ik een week na de introductie niets meer vernomen over een definitieve afleverdatum..hoe ik zeur en schrijf er komt geen wiite rook uit de BMW toren..zelfs omtrent de installatie van mijn wallbox blijft het doodstil,ik denk dat de poep goed aan is in de ventilator bij BMW en er achter de schermen aan nood scenarios gewerkt moet worden om die vijfde ster zeker te stellen…een soort elandstest revisited ala mercedes A??

  2. Inmiddels gebeld door BMW….achter de schermen wordt inderdaad koortsachtig gewerkt aan de uitlevering in week 50..de wallbox is in bestelling genomen en zo ik op internet mag lezen is het lobbyen alweer begonnen…
    lekker bezig daar bij BMWi!

    EuroNCAP gaat tests aanpassen

    Door redactie Autovisie
    AMSTERDAM –
    In de toekomst gaat de Euro NCAP, de organisatie die bots- en veiligsheidsproeven met auto’s uitvoert ook actieve veiligheidssystemen opnemen in de tests.

    In de toekomst gaat de Euro NCAP, de organisatie die bots- en veiligsheidsproeven met auto’s uitvoert ook actieve veiligheidssystemen opnemen in de tests.
    Dat nieuws komt als reactie op een artikel van Autovisie, waarin BMW aangeeft dat de actieve veiligheidssystemen van de nieuwe elektrische BMW i3 niet getest zijn. De BMW i3 haalde namelijk ‘slechts’ vier sterren in de crashtest, waar tegenwoordig eigenlijk vijf sterren de norm is. De i3 verloor punten omdat hij geen motorkap heeft die omhoog komt om voetgangers op te vangen. Dat was volgens BMW de belangrijkste reden waarom de auto geen vijf sterren heeft behaald.
    Woordvoerder van EuroNCAP, Marie Brasseur wil dat rechtzetten: “Zelfs als de auto beter scoorde op het gebied van voetgangersveiligheid had hij nog niet genoeg punten voor vijf sterren.” En ze voegde eraan toe: “BMW weet hoe de tests in elkaar zitten en hebben de auto ontworpen voor vier sterren.”
    Toch zouden ze bij BMW graag ook zien dat systemen die een aanrijding voorkomen in de tests worden opgenomen. “Op de i3 leveren we een systeem dat de auto automatisch afremt zodra de techniek een mogelijke aanrijding signaleert. Door de ingreep neemt de botssnelheid af en dus ook de kans op ernstige verwondingen. Dat soort technieken worden door EuroNCAP nu niet getest en dus beoordeeld”, vertelt de woordvoerder van BMW. Dat systeem is overigens wel een optie van 1.007,- euro.
    Nu laat Brasseur weten dat die systemen vanaf volgend jaar ook getest gaan worden. “We gaan actieve veiligheidssystemen bekijken en EuroNCAP kijkt uit naar het testen van de systemen van BMW.”

  3. @Oscar, is dat zo wat @Arretje hierboven vermeld? zou de i3 zowiezo niet meer dan 4 sterren hebben gehad?????

Laat een reactie achter