BMW i3 en i8 in definitieve vorm op de IAA

BMW i3 en i8 in definitieve vorm op de IAA

2 2110

BMW wil op de IAA in Frankfurt zowel de productieversie van de BMW i3 als i8 laten zien. Dat zegt BMW’s bestuurslid Ian Robertson in gesprek met Autovisie. De IAA wordt in september van dit jaar gehouden.  

BMW neemt de i3 vrij kort na zijn debuut in de verkoop. Op de i8 moeten we vervolgens nog enkele maanden wachten. Met de introductie van de twee i-modellen gaat BMW voor het eerst een elektrische auto leveren, al is de BMW i3 ook met een range-extender verkrijgbaar en de i8 een plug-in hybride. “Het wordt voor ons een spannende periode”, vult BMW’s designbaas Adrian van Hooydonk aan. “We hebben met MINI en Rolls-Royce aangetoond dat we succesvol een merk in de markt kunnen zetten, maar i is bijzonder. Het is een compleet nieuw merk met fonkelnieuwe modellen, compleet afwijkende vormtaal, nieuwe aandrijflijn en een andere productiemethode.”

foto (3)

Vooruitstrevend

BMW heeft er alle vertrouwen in dat het sub-merk i een succes wordt. “We geloven er heilig in. In de afgelopen jaren hebben we eraan gewerkt om het publiek aan het concept te laten wennen.” Volgens Van Hooydonk heeft het project toekomst. “De i staat voor innovatie. Dat betekent risico’s nemen en het voortouw nemen. Het betekent ook dat we nieuwe ontwikkelingen sneller in de i-modellen introduceren dan we in de BMW-types doen.” De designbaas geeft aan dat de klanten daar om vragen. “Kopers van de i3 en i8 willen de nieuwste techniek en als vooruitstrevend worden gezien. Het zijn een premiumauto’s. Het zijn echte BMW’s, die rijplezier als geen andere elektrische auto bieden.”

Direkt winstgevend

BMW denkt gelijk op iedere BMW i3 geld te gaan verdienen. Dat zegt Harald Krüger, directielid van BMW, tegen het Duitse Automobilwoche. De topman ontkent daarmee de geruchten dat de productie van een auto gemaakt van carbon te duur is. De carrosserie van de i3 bestaat voor het grootste gedeelte uit met kunststof versterkt carbon. BMW heeft de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd om de productie van de BMW i3 mogelijk te maken. Zo kwam er 655 miljoen Euro op tafel om de fabrieken klaar te krijgen. Die kosten zijn volgens Krüger al verwerkt en daardoor kan het merk nu dus winst maken op iedere i3.

Verder verwacht Krüger dat de hoofdmarkten van de auto Europa, de VS en Canada zullen zijn. In Europa denkt hij dat de meeste verkopen zullen plaatsvinden in Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. De BMW i3 komt 15 november dit jaar op de markt. Elke BMW i3 die nog in 2013 op kenteken wordt gezet zal zelfs nog in de 0% bijtellingsregeling vallen.

Bron: Autovisie

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 10199

1 7259

2 COMMENTAAR

  1. Ben benieuwd of dit echt aanslaat. De technologie zou nu weer richting brandstofcel gaan.

  2. Of het nu brandstofcel of waterstofgas,aardgas of lpg en gtl is je blijft altijd afhankelijk van een systeem met exclusieve brandstof suppliers en een accijnzen netwerk en die vermaledijde BTW en ecoheffingen. Het mooie van een echte EV is mijns inziens dat je met een relatief kleine inspanning je vrij kunt maken van deze hele fossiele brandstof maffia en je je kunt voorzien van duurzame eigen stroom door minstens 12 zonnepanelen op je huis te plaatsen. Now is the time!! voordat de chinese zonnecellen belast gaan worden met importtax en nu de btw ook in het lage tarief valt voor het arbeidsloon,ook mijn provincie deed nog een duit in het zakje met 1000 euro subsidie… Op de electrische auto krijg je ook een subsidie van 3500 via Agentschap.nl en je betaalt geen wegenbelasting of BPM meer. De Amerikaanse rekenmodellen laten zien dat electrisch rijden maar een fractie hoeft te kosten in verhouding tot benzine, nou een ieder weet dat in Nederland de benzineprijs nog dubbel zo hoog is dus die beslissing voor de i3 is snel gemaakt…

Laat een reactie achter