BMWblog.nl Special: de BMW E30 touring

BMWblog.nl Special: de BMW E30 touring

1 2992

Tweeëntwintig jaar geleden bouwde Max Reisböck in zijn garage een BMW E30 323i om tot eerste 3-serie touring. Dit was het begin van een mooie traditie.

BMW presenteert dit jaar de nieuwe BMW 3 Serie Touring. Met dynamische flair voor werkdagen en praktische ruimte en flexibiliteit voor in het weekend. De strak en sportief vormgegeven business Touring biedt rondom meer ruimte en beschikt zelfs over de grootste bagageruimte in zijn segment. Maar hoe is BMW aan het idee van een combi gekomen?

Max Reisböck had een probleem: er was gezinsuitbreiding op komst en de BMW die bij hem in de garage stond was te klein voor een gezin van vier personen met kinderwagen en vakantiebagage. Voor Reisböck, een overtuigd BMW rijder, die in de fabriek in München werkzaam was bij de afdeling prototypenbouw, was het duidelijk: er moest een combi komen. BMW maakte echter geen combi’s. De oplossing: dan maar zelf eentje bouwen. Hij kocht een BMW 323i met achterschade en zette die in zijn garage. Als carrosserie-specialist wist hij dat het niet een kwestie van knippen en plakken zou zijn. Hij verplaatste eerst de c-stijlen naar achteren en bracht vervolgens het ontbrekende stuk dak aan. Een probleem was om een TÜV goedgekeurde achterruit te vinden die paste in de zelfgemaakte achterklep. ,,Vele uren heb ik doorgebracht op diverse parkeerplaatsen om maten op te nemen van verschillende auto’s”. Uiteindelijk had de VW Passat de juiste maat achterruit. Ook de achterklep kwam van dezelfde Passat, maar moest nog op volledig worden aangepast. Stap voor stap veranderde Reisböck de 3-serie sedan in een touring en tussen de 500 en 600 manuren later was het dan zover: de gezinsauto van de familie Reisböck stond klaar voor vertrek in de garage. Het was het voorjaar van 1985. ,,Maar voor ik met mijn creatie op reis ga”, dacht Reisböck, ,,laat ik hem eerst nog even aan mijn baas zien”. Die stond er op om hem ook nog even aan zijn baas te laten zien. En zo gebeurde het dat op een morgen om zeven uur de toenmalige bestuursvoorzitter van BMW, Eberhard von Kuenheim, de Reisböck-combi te zien kreeg. De hoogste baas van BMW besloot spontaan: ,,Deze auto verlaat het fabrieksterrein niet meer. Dit model gaan wij bouwen”. Hiermee was reisböck niet gelukkig. Hij had nu geen vakantieauto meer. Voor nood had hij tijdelijk een VW bus gekocht waarmee het gezin toch op vakantie kon. De touring verkocht hij aan BMW AG.

In werkelijkheid onderscheidde de touring, die kort daarop in productie ging, zich op slechts enkele punten van het origineel. Alleen de achterklep werd tussen de achterlichten wat dieper omlaag getrokken, om de laaddrempel te verlagen. Het Duitse blad Auto Bild kopte enthousiast: ,,Een BMW als nooit tevoren”. De creatie van Reisböck werd, wat 15 jaar geleden nog niemand kon vermoeden, tot trendsetter. De tot dan toe voornamelijk als bedrijfswagen gebruikte combi’s werden steeds luxer. Ook sporters ontdekten de mogelijkheid hun uitrusting te vervoeren en tegelijkertijd comfortabel te reizen.

Opeens had men het over de lifestyle combi, en het idee van een combi met het uitrustingsniveau en de rijprestaties van een sedan vond al snel navolging. En wat doet Max Reisböck tegenwoordig? De, nu gepensioneerde, 63-jarige heeft bij BMW nog vele prototypen, inmiddels als voorman, gebouwd. Hij rijd nog steeds BMW E30 touring. Eberhard von Kuenheim prees het engagement van de carrosseriespecialist: ,,Er lopen bij BMW veel bijzondere mensen rond. Medewerkers die zelfstandig en met veel enthousiasme dingen doen die men niet uitdrukkelijk van hen heeft gevraagd. Ik denk daarbij dan vooral aan een man die in zekere zin de 3-serie touring heeft uitgevonden”.

Bron: BMW Group Zeitung

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 8144
video

2 3001

1 COMMENTAAR

Laat een reactie achter