BMW i-dealer krijgt de rol van agent

BMW i-dealer krijgt de rol van agent

0 2200

De BMW-dealers die door de fabrikant worden aangewezen om het elektrische submerk BMW i te gaan verkopen, gaan dit doen in een agentschap. Dat heeft BMW bekend gemaakt op de Annual Accounts Conference in München.

In deze vorm zal BMW de elektrische auto’s niet aan de dealer verkopen, maar direct aan de klant. De dealer krijgt daarbij de rol van tussenpersoon. De BMW i’s worden voor een vaste prijs verkocht en de dealer krijgt een honorarium. BMW wil zo meer controle houden op de verkoop. Behalve via de dealers, zullen de BMW i’s ook online, telefonisch of via mobiele verkopers worden verkocht. BMW heeft al enkele honderden orders mogen ontvangen voor de elektrische BMW i3, dat zegt Norbert Reithofer, voorzitter van de raad van bestuur van BMW.

BMW_i3_(front_quarter)

Nederland wordt belangrijk voor de BMW i3

“Door op deze manier de verkoop in te richten, kunnen we de auto’s naar vraag produceren en komt er geen overaanbod in de markt”, aldus Nicolas Peter, hoofd Europese sales bij BMW.

De elektrische BMW i3, met of zonder range extender, komt eind dit jaar op de markt en de BMW i8, met hybride aandrijving, eind volgend jaar. Over de verkoopdoelstellingen van het i merk wil BMW niets zeggen. Ons land gaat een grote rol spelen met deze auto’s. “Nederland is het belangrijkste land voor de verkoop van de i3”, zegt Peter. Dat is ook de reden dat wij hier tijdens het Mobility of the Future evenement een proef met een aantal BMW ActiveE’s hebben mogen uitvoeren. Aankomend weekend staat de BMW Concept i3 bij BMW Nederland voor een preview.

ag_la12_bmwi3cpe

Zorgen bij dealers

BMW’s sales- en marketingbaas Ian Robertson laat in een eerste reactie weten dat dealers zich geen zorgen hoeven te maken. “Zij blijven een belangrijk verkoopkanaal voor ons. Dit is in goed overleg met de dealers afgesproken.” Ongeveer een kwart van de dealers gaat de BMW i verkopen. “Dat zijn vooral dealers in en rond grote steden.” Robertson benadrukt dat BMW het hele proces van productie tot verkoop anders gaat aanpakken bij de elektrische modellen, dan bij de reguliere.

Bron: BMW Group

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 10138

1 7228

GEEN COMMENTAREN

Laat een reactie achter