DTM spektakel op Zandvoort

DTM spektakel op Zandvoort

2 1514

Met het DTM weekend op Circuit Park Zandvoort is de maand augustus wervelend afgesloten. Het toonaangevende toerwagenkampioenschap kwam als geheel vernieuwde raceserie naar de Zandvoortse badplaats. Spektakel gegarandeerd.

Het internationale toerwagenspektakel is 24, 25 en 26 augustus 2012 op het Circuit Park Zandvoort in actie gekomen. De kenners wisten het vorig jaar al, vanaf dit seizoen worden raceliefhebbers getrakteerd op de vernieuwde DTM. Door de komst van BMW met de M3 DTM’s is de serie nóg aantrekkelijker, nóg spannender en nóg spectaculairder geworden. En na de overwinning van het afgelopen weekend van Bruno Spengler waren de verwachtingen hooggespannen.

De kwalificatie was echter een harde noot om te kraken voor de BMW teams. Dirk Werner in de E-POSTBRIEF BMW M3 DTM wist met de grootste moeite de 7e startpositie te bemachtigen met een tijd van 1:31,767. De Audi van Timo Scheider startte vanaf de pole. De BMW rijders Martin Tomczyk (DE, BMW M Performance Zubehör M3 DTM) en  Andy Priaulx (GB, Crowne Plaza Hotels BMW M3 DTM) konden vanaf plaats 11 en 16 vertrekken. Joey Hand (US, SAMSUNG BMW M3 DTM) kon nog net kwalificeren als 17e. Door de regen gisteren tijdens de eerste kwalificatie grepen zowel BMW top-rijder Bruno Spengler (CA, BMW Bank M3 DTM) als  Augusto Farfus (BR, Castrol EDGE BMW M3 DTM) naast een goede goede uitgangspositie voor deze race (18e en 20e plek).

Op de racedag begon het al slecht met het weer. Precies bij de start begon het te regenen maar gelukkig hield dat snel weer op. Vanaf de eerste startrij liet Audi rijder Scheider de auto afslaan waardoor hij achteraan kwam te rijden. Ondertussen krijgt Wickens een duw in de rondte en crasht Molina. Dit resulteerde al gelijk in een Safety Car situatie die een paar ronden aktief bleef. Door al deze chaos kwam Bruno Spengler van de 18e plek naar positie 11. Tomczyk komt terecht op plek acht. In ronde zes laat de motorkap van de Audi van Scheider los op het rechte stuk terwijl deze de vorige ronde net was vervangen door schade die hij had opgelopen. Daardoor kwam opnieuw de Safety Car op de baan en omdat de brokstukken precies voor de pits lagen werden alle auto’s een aantal ronden door de pitstraat geleid zodat de marshals op konden ruimen.

Hierna volgde een spannend duel tussen Tomczyk en Thombay. De BMW rijder kon profiteren van het gevecht tussen Thombay en Green en haalde de laatste in. Ondertussen begon het weer te regenen en de baan werd steeds gladder. De auto’s hadden moeite om in het goede spoor te blijven op de slicks. Paffet probeert aan Ekström voorbij te komen waardoor hij buiten de lijn komt. Hierbij wordt hij geraakt door Tomczyk die een mooie race reed. Helaas had hij hierdoor schade aan z’n linker voorwielophanging zodat hij de wedstrijd voortijdig moest staken. Tomczyk gaat na binnenkomst in de pits gelijk even zijn verontschuldigingen aanbieden bij Mercedes Chef Norbert Haug die deze sportief accepteert.

Farfus en Werner hebben moeite met het duinencircuit en zijn nog in gevecht met Ralf Schumacher en Paffet. Door de twee Safety Car situaties duurde de race echter te lang en werd een paar ronden voor het einde afgevlagd. Paffet eindigt de race net na Bruno Spengler die nog een keurige 6e plek pakt. Hierdoor wordt de achterstand van de BMW rijder in het kampioenschap iets verkleind. De Audi coureur Montara wint de wedstrijd en zijn collega Rockenfeller komt als tweede over de streep. De derde podiumplek is voor Ekström. De DTM op Zandvoort was dus echt een Audi feestje. Maar BMW mag tevreden zijn na de teleurstellende kwalificatie. Dirk Werner en Augusto Farfus gaan nog als 8e en 9e in de eindklassering.

Met 109 punten heeft Garry Paffet nog een voorsprong van 16 punten op Jamie Green. Bruno Spengler staat derde met 91 punten. We zullen zien of de volgende race meer geluk brengt.

Bron: Live verslag DTM Zandvoort

Foto 1: motorsport.com

VERGELIJKBARE ARTIKELS

3 14353

2 10184

2 COMMENTAAR

  1. Jammer van Tomczyk, onnodig. Verder vond ik dat het water slecht van de baan werd afgevoerd waarmee ik me afvraag of zandvoort nog wel aan de eisen van de moderne ait

Laat een reactie achter