Joey Hand met BMW M3 DTM het snelst

Joey Hand met BMW M3 DTM het snelst

0 1439

Joey Hand heeft ervoor gezorgd dat BMW voor de derde dag op rij de snelste tijden laat noteren. Op de donderdag was de Amerikaan in de BMW M3 DTM de snelste en was meer dan een seconde los van de concurrentie.

Op donderdag was de baan nat, net zoals de eerste twee testdagen op Hockenheim. Terwijl het asfalt steeds droger werd zette Hand aan het eind van de middag de snelste tijd op de klokken. In de ochtend was de baan zo vochtig dat de coureurs ruim 15 seconden langer nodig hadden om het circuit te ronden. Kampioen Bruno Spengler gaf na de test te kennen dat het lastig was om een goed programma af te werken. De weersomstandigheden waren volgens de Canadees de belangrijkste hinderlijke factor. Hierbij onderstreepte hij wel dat deze omstandigheden voor alle fabrikanten gelijk waren.

BMW-Motorsport

Regelementswijzigingen

Over een kleine maand begint het DTM-seizoen 2013. De prestigieuze toerwagenklasse heeft afgelopen jaar flink aan populariteit gewonnen door de intrede van het nieuwe reglement en de daarbij horende nieuwe auto’s. Tevens heeft de komst van BMW het kampioenschap goed gedaan. Om de fans nog meer actie te bieden zijn er voor komend seizoen opnieuw het een en ander veranderd. De DTM gaat meer en meer het Formule 1-circus achterna: onder meer DRS en een tweede bandencompound wordt geïntroduceerd.

DRS

Audi, BMW en Mercedes-Benz waren recent in Barcelona al aan het testen met beide nieuwe features. Net zoals in de Formule 1 wordt het Drag Reduction System ingevoerd waarbij de coureurs hun achtervleugel 15 graden platter kunnen leggen om meer topsnelheid te genereren. Dit moet leiden tot een snelheidswinst van zo’n vijf tot zeven km/h. De achtervolgende coureur mag op het rechte stuk zijn vleugel platleggen zodra hij binnen twee seconden van zijn voorganger rijdt. De DRS mag niet ingeschakeld worden tijdens de eerste en laatste drie ronden van de race, evenals tijdens de eerste drie ronden na een safetycar.

WittmannDTMTest

Option Tyres

De tweede grote wijziging is de komst van de ‘option’ band. Bandenpartner Hankook heeft een nieuwe band ontwikkelt die per ronde zo’n 1 tot 1,5 seconde sneller is maar minder lang mee gaat. De coureurs krijgen maar een setje van deze banden voor de race, en moeten verplicht gebruikt worden. Het zachte rubber is te herkennen aan de gele logo’s van Hankook op de wang van de band. Verder is het pitstopwindow aangepast. Voorheen werd door de wedstrijdleiding bepaald tussen welke ronden de coureurs hun twee verplichte stops moesten maken. De rijders moeten nog altijd tweemaal hun pitcrew opzoeken maar dat mag op elk gewenst moment, met uitzondering van de eerste en laatste drie ronden van de race. Logischerwijs kunnen de rijders dan wel een pitstop maken maar deze telt niet mee.

BMW

De kwalificatie blijft bestaan uit vier segmenten met de enige verandering dat de rijders in Q4 nu de mogelijkheid hebben om een nieuwe set banden te monteren.

Bron: autosport.nl

VERGELIJKBARE ARTIKELS

3 14323

2 10138

GEEN COMMENTAREN

Laat een reactie achter