Patenttekening BMW handmatige 7+ versnellingsbak

Patenttekening BMW handmatige 7+ versnellingsbak

1 3089

Tegenwoordig draait alles om lage CO2 waarden. Om deze te drukken zijn er lagere toeren nodig. BMW heeft een hele fijne 8 traps automatische versnellingsbak die juist dit perfect regelt.

Maar je hebt altijd de puristen die zeggen dat er niets gaat boven handmatig schakelen. Maar een handbak haalt het niet bij de overbrengingen van de automaat. Hierdoor zijn de verbruikscijfers tegenwoordig lager met een automaat dan met een handbak. Met meer versnellingen in een handbak komt het schakelpatroon te dicht bij elkaar te liggen. Nu zijn er patenten die BMW vorig jaar vast heeft laten leggen naar buiten gekomen. Deze laat zien dat BMW aan het experimenteren is met een handbak met 7 of meer versnellingen (Porsche heeft trouwens recentelijk voor de 911 een 7 bak uitgebracht).

BMW beschrijft eerst de problemen met het toevoegen van meer versnellingen boven de huidige zes snelheden: “een 8-versnellingsbak zou alleen al vier schakelsleuven nodig hebben voor de 8 versnellingen”. Dit betekent dat dat meer versnellingen zijn dan een normale chauffeur veilig of in de praktijk kan verwerken (denk aan de hogere kans op een mechanische overtoeren van de motor bij het hebben van zo veel versnellingen). BMW’s oplossing is: Een handmatige versnellingspook waarmee de bestuurder alleen in de juiste versnelling kan schakelen.

Hoe werkt dit? Volgens het ontwerp, worden de versnellingssleuven omgeven door een magnetorheologic of electrorheologic vloeistof. Op basis van verschillende sensoren berekent een geautomatiseerd schakelmodule welke versnellingen gepast zijn welke versnellingen verkeerd zijn om te kiezen. Afhankelijk van de rijomstandigheden (het systeem zal niet toestaan ​​om naar 5e versnelling te gaan bij 16 km/h of, nog erger, schakelen naar 1ste versnelling op 160 km/h). Om een onjuiste keuze te voorkomen, zal een magnetisch veld of een elektrische spanning de viscositeit van de vloeistof beinvloeden. Deze zorgt ervoor dat er bepaalde versnellingen gblokkeerd worden. Dit proces wordt geïllustreerd in het volgende schema.

Het patent noemt twee specifieke manieren om deze technologie uit te voeren:

Traditionele handbak met koppelingspedaal. 

De techniek kan worden gebruikt op een traditionele manuele transmissie tot 8 tandwielen. De bestuurder bedient de versnellingen zoals gewoonlijk (en maakt gebruik van een koppelingspedaal), maar de geautomatiseerde schakelmodule zoals hierboven beschreven zorgt ervoor dat de bestuurder alleen in de juiste versnelling kan schakelen terwijl degevaarlijke versnellingen worden geblokkeerd om te hoge toerentallen te voorkomen. De kans hierop is heel groot bij een handgeschakelde transmissie met zoveel versnellingen.
 
Shift by Wire zonder koppelingspedaal.
 
BMW ziet ook een mogelijke tweede toepassing voor deze technologie in de vorm van shift-by-wire. Zie het als een handgeschakelde versnellingsbak zonder koppelingspedaal. Een mix van de traditionele handmatige versnellingsbak met de geautomatiseerde SMG transmissie. Wanneer een bestuurder probeert de versnellingspook te verplaatsen naar een hogere versnelling, berekent het systeem eerst of het een goed idee is om in die versnelling geschakeld te worden. Als dit niet het geval is, wordt de sleuf voor die versnelling geblokkeerde zoals hierboven beschreven. Als echter het systeem oordeelt dat de gewenste versnelling OK is, wordt de koppeling automatisch bediend. En dan (en alleen dan) kan de pook worden gemanoeuvreerd in de betreffende versnellingssleuf door de bestuurder. Dit gebeurt in minder dan een seconde. Daarnaast zal het nummer van de ingeschakelde versnelling worden verlicht op de de pookknop (onderstaande afbeelding).
 
Houdt er wel rekening mee dat het jaren kan duren voordat patenten daadwerkelijk worden uitgevoerd. BMW laat echter zien dat ze het handmatig schakelen nog niet uit het oog zijn verloren. Er is hoop voor de liefhebbers.
 
Bron: bimmerpost.com

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 10138

1 COMMENTAAR

  1. Zeer interessante materie! Bmw zal niet blij zijn dat dit op straat ligt. Gelukkig is het al beschermd middels een patent. Patenttekening is trouwens met twee keer t, bmwblog!

Laat een reactie achter