De BMW i8 nadert productieversie

De BMW i8 nadert productieversie

0 5007

De productiestart van de BMW i8 nadert. BMW heeft het prototype van de plug-in hybride 2+2 sportauto onthuld. Met een 1,5-liter TwinPower driecilinder turbomotor (170 kW / 231 pk), een elektromotor (96 kW / 131 pk) en een lichte LifeDrive-carrosseriestructuur van koolstofvezel, magnesium en aluminium zijn de prestaties van zeer hoog niveau. Een topsnelheid van 250 km/uur en een acceleratie van 0 tot 100 km/uur binnen 4,5 seconden gaan samen met een laag brandstofverbruik. Slechts 2,5 l/100 km gemiddeld is haalbaar met een uitstoot van 59 g/km CO2.

De productieversie van de compacte, elektrisch aangedreven BMW i3 is nog maar nèt onthuld, of BMW zet met de presentatie van het prototype van de BMW i8 een volgende stap met zijn duurzame BMW eDrive-technologie. De presentatie vond plaats op het testcircuit van de BMW Group in het Franse Miramas.

P90131091

De BMW i8 is een unieke plug-in hybride sportauto, is direct herkenbaar als een BMW sportcoupé en heeft een lengte van 4.689 mm, een breedte van 1.942 mm en hoogte van 1.293 mm. De lange neus, de korte overhang voor en achter, een wielbasis van maar liefst 2.800 mm en de aflopende daklijn vervolmaken het beeld van een aantrekkelijke 2+2 sportcoupé, met een lage luchtweerstand van slechts Cw 0,26.

Net als bij de BMW i3, is het passagierscompartiment – de Life module – van de BMW i8 gemaakt van CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). De aluminium Drive-module herbergt achterin de volledig nieuw ontwikkelde 1,5-liter TwinPower driecilinder turbomotor. Centraal en goed beschermd huist het lithium-ion-accupakket met de diverse elektronische regelunits en voorin bevindt zich de elektromotor. Deze bouwwijze levert een laag zwaartepunt op, een voor de wegligging gunstige gewichtsverdeling van 50% voor en 50% achter en een laag eigen gewicht van slechts 1.490 kg.

P90131090

35 km elektrisch

Met een volle accu is tot 35 kilometer puur elektrisch af te leggen, met een maximumsnelheid van 120 km/u. Aan de andere kant biedt de BMW i8 indrukwekkende prestaties met veel tractie en sportieve wegligging bij voluit accelereren. De benzinemotor en de elektromotor drijven dan gelijktijdig de auto aan. De meeste kracht gaat daarbij naar de achterwielen, omdat die worden aangedreven door de benzinemotor via een zestrapsautomaat. De voorwielen worden rechtstreeks aangedreven door de elektromotor.
Het hybridesysteem zorgt daarbij voor een uitgebalanceerd weggedrag en het voor BMW kenmerkende rijplezier, maar dan wel met baanbrekende efficiency. Een brandstofverbruik van minder dan 2,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 59 /km als gemiddelde waarden zijn voor een plug-in hybride voertuig met dergelijke prestaties extreem gunstig.

Interieur

De van CFRP en aluminium gemaakte portieren, die 50% lichter zijn dan conventionele autoportieren, geven toegang tot een met leder afgewerkt interieur. Het van magnesium vervaardigde dashboard is zo’n 30% lichter dan dat van de BMW 6 Serie. Daardoor zijn ook minder componenten nodig voor de ophanging, wat nog eens 10% gewicht scheelt. Speciaal, zeer licht isolatieschuim is gebruikt voor onder meer de airconditioning. Aluminium bedrading en grote, maar lichte aluminium 20-inchwielen zijn andere voorbeelden van gewichtsbesparing. Net als de toepassing van aluminium bouten en moeren, die zo’n 45% minder wegen dan vergelijkbare stalen exemplaren, maar die wel even sterk zijn. De BMW i8 is de eerste auto ter wereld met zogenoemd chemisch gehard glas, zoals dat bijvoorbeeld ook voor smartphones wordt gebruikt. Het is heel sterk, slechts 0,7 mm dik en weegt daardoor ongeveer 50% minder dan conventioneel gelamineerd autoruitglas. Een dubbele laag van dit glas wordt gebruikt als afscheiding tussen de passagiers- en bagageruimte.

Driecilinder benzinemotor

De BMW i8 is het eerste model dat wordt voorzien van de nieuwe 1,5-liter TwinPower driecilinder turbomotor (170 kW / 231 pk) krijgt. Hij bevat dezelfde componenten als de zescilinder TwinPower turbomotoren, zoals het hoogwaardige turbolaadsysteem, directe brandstofinjectie en VALVETRONIC, waarvan de variabele inlaatkleppen de rol van de gasklep overnemen. Een balansas elimineert trillingen, een demper in de automatische transmissie zorgt voor een soepele aandrijving en de inwendige wrijving in het motorblok is zeer laag. Mede daardoor is het brandstofverbruik gunstig en bereikt de driecilinder turbomotor zijn maximumkoppel van niet minder dan 320 Nm.
De elektromotor (96 kW (131 pk)) van de BMW i8  bereikt een maximumkoppel van 250 Nm. De trekkracht van de elektromotor is al direct vanuit stilstand voorhanden, een eigenschap waaraan de BMW i8 zijn zeer gretige reactie op het ‘gaspedaal’ dankt. Tot in de hoogste toerentallen blijft de motor veel trekkracht leveren, in tegenstelling tot andere elektromotoren. Opladen van de accu kan thuis op het elektriciteitsnet met een doorsneestekker (tot 3 uur laadtijd) of met een BMW i Wallbox (tot 2 uur laadtijd).

P90130610

Het elektronische management van het hybridesysteem zorgt onderweg, waar mogelijk dat de accu wordt bijgeladen. Dat gebeurt door de elektromotor te benutten als dynamo. Maar ook de startmotor met hoog voltage van de benzinemotor kan fungeren als dynamo. Met Driving Experience Control en de eDrive-knop is te kiezen voor maximale efficiency of een sportief rijgedrag. Voor de BMW i8 zijn er ook de Driving Experience Control (met op  maximale efficiency gerichtte ECO PRO-stand) en Dynamic Damper Control-systemen, zoals in andere modellen van BMW. Ook is de automaat in een SPORT-stand te zetten en handmatig te schakelen. De reactie op het gas is in deze positie feller en de elektromotor schakelt bij hard optrekken over op powerboost voor nog meer kracht. Tegelijk zal hij bij afremmen meer energie regenereren om de accu sneller bij te laden. Met Driving Experience Control in de stand comfort heeft de BMW i8 op een volle tank en een volle accu een actieradius van maximaal 500 km. In de positie ECO PRO is nog tot 20% meer mogelijk.

Veiligheid

De BMW i8 biedt een compleet arsenaal veiligheidssystemen, nog afgezien van de zeer stijve carrosseriestructuur en het onderstel met Dynamic Damper Control. Ook de lichtgewicht aluminium delen van het onderstel dragen bij aan een strakke en daarmee veilige wegligging. Verder heeft de BMW i8 elektromechanische besturing, DSC (Dynamic Stability Control) met ABS, Cornering Brake Control (CBC), Dynamic Brake Control (DBC), Brake Assist, Brake Standby, Start-Off Assistant, Fading Compensation en de Brake Drying functie. De met een schakelaar te activeren Dynamic Traction Control (DTC) laat enige mate van wielslip toe om bijvoorbeeld makkelijker van de plek te komen op een gladde ondergrond (sneeuw) of om enige mate van overstuur toe te laten bij het met hoge snelheid nemen van bochten.

Bron: BMW Group

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 2922

1 1884

GEEN COMMENTAREN

Laat een reactie achter