Achttrapsautomaat standaard bij BMW

Achttrapsautomaat standaard bij BMW

1 2052

BMW levert in Nederland het eerste kwartaal van 2014 standaard een automatische transmissie op bijna al haar modellen. Behalve een voordeel dat kan oplopen tot 3.869 euro betekent het ook meer sportiviteit, meer comfort én een lagere CO2-uitstoot. Met de standaard achttrapsautomaat geldt voor de BMW 116d, de BMW 118d, de BMW 120d, de BMW 220d Coupé en de BMW 320d EDE Sedan in 2014 een gunstigere fiscale bijtelling van twintig procent.

De standaard en zonder meerprijs geleverde innovatieve automatische achttrapstransmissie (niet leverbaar op de BMW 114i, 116d EDE, 118d xDrive, 120d xDrive, 318d xDrive en X1 sDrive20d EDE) is een vervolg op de succesvolle Upgrade Edition. De automaat schakelt sneller dan een handmatig bediende transmissie en levert ononderbroken trekkracht. Dit vertaalt zich in sportieve dynamiek en extra rijcomfort. Omdat de automaat schakelt op de meest gunstige momenten en bij dito motortoerentallen, ligt het brandstofverbruik met de automaat veelal lager dan met handbediende varianten, wat leidt tot minder verbruik en emissies.

P90092461

Een belangrijke bijdrage aan het rijcomfort wordt gevormd door het ontbreken van een mechanische verbinding tussen de aandrijflijn en het interieur: de verbinding tussen de versnellingshendel en de transmissie is elektronisch. Het gevolg hiervan is dat het schakelen uitermate soepel en ongemerkt verloopt en dat er minder rijgeluiden en trillingen doordringen in het interieur.

Bron: BMW Group Nederland

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 10218

1 COMMENTAAR

  1. Wij hebben sinds enkele maanden een 118i met achttrapsautomaat. Een prima automaat, dat is zeker. Hij schakelt soepel en vlot en je kunt er ook echt zuinig en comfortabel mee rijden. Beter krijg je echt niet. We begrijpen alleen niet waarom BMW het een ‘sportieve’ automaat noemt en hem nu ‘standaard’ levert. Hij is zeker niet langzaam, maar even vlot ergens voorlangs gaan zoals in onze andere handgeschakelde BMW’s kun je gewoonweg vergeten: als je het gas intrapt schakelt hij eerst twee (!!) keer terug waardoor je achteraan kunt sluiten. Twee keer terugschakelen is onzin: je zit meteen zo hoog in toeren dat hij direct weer opschakelt. Verder echt een prima automaat, ook ideaal voor in de file, maar mijn volgende BMW wordt toch echt weer handgeschakeld. Als ik BMW een tip mag geven: de kickdown-software zodanig instellen dat hij maar één keer terugschakelt. Dat levert vlottere prestaties op met deze soepele motorkarakteristiek.

Laat een reactie achter