Betere voetgangersveiligheid in de toekomst

Betere voetgangersveiligheid in de toekomst

0 1741

Sinds de voetgangersveiligheid in de crash-tests van de Euro NCAP wordt meegenomen in de beoordeling doen fabrikanten er steeds meer aan om hun produkten ook op dit vlak steeds veiliger te maken.

Hoofdkern is dat er genoeg ruimte zit tussen de motorkap en harde delen van de motor. BMW heeft dit al op drie manieren aangepakt. Als eerste bij nieuwe modellen de neus hoger maken. Niet altijd even mooi, maar bittere noodzaak. Als tweede de motor nieuw ontwikkelen. Voorbeeld is de laatste generatie N47 diesels. Deze hebben de distributie aan de achterzijde van de motor waardoor deze aan de voorkant lager kan worden gemaakt. En als derde is de actieve motorkap. Bij een aanrijding registreert een sensor in de voorbumper de voetganger. Op dat moment wordt de motorkap razendsnel door middel van pyrotechnische elementen een stuk omhoog gebracht waardoor er meer ruimte wordt gecreëerd.

Maar ze zitten natuurlijk niet stil bij BMW en daar weten ze ook dat voorkomen altijd beter is dan genezen. Er zijn nu diverse technieken in ontwikkeling om te voorkomen dat voetgangers geraakt worden. Voorbeeld is een camerasysteem dat voetgangers herkend en de berijder een signaal geeft en gelijk de remmen vast aanzet zodat de reactietijd wordt verkort.

Een ander punt is om de voetgangers herkenbaar te maken aan de auto. Dit kan door transponders te dragen, bijvoorbeeld bij schoolkinderen in de tas, die aan de auto doorgeven waar zich personen bevinden.

VERGELIJKBARE ARTIKELS

GEEN COMMENTAREN

Laat een reactie achter