BMWblog.nl special: BRUTUS

BMWblog.nl special: BRUTUS

In deze special zien we Jeremy Clarkson met de 1M en… de Duivel! BRUTUS is de meeste duistere BMW afgeleide ooit. BRUTUS is een bommenwerper op wielen. BRUTUS schreeuwt diep en gromt wanneer het gaspedaal wordt intrapt. Niet verwonderlijk als je bijna 4 liter per cilinder hebt natuurlijk! We beginnen eerst met wat achtergrondinformatie over de eerste V12 motor in de geschiedenis van Bayerische Motoren Werke. We eindigen met bewegende beelden van BRUTUS.

BMW Vliegtuigmotor

De BMW VI vliegtuigmotor stamt uit 1926 en is het meest succesvolle product van BMW in het interbellum na WWI. De BMW VI bleek tevens de krachtigste vliegtuigmotor die BMW ooit zou maken.  De  VI is opgetrokken uit het lichte magnesium en de cilinderkop is gemaakt van aluminium. Juist dit relatief lage gewicht van 510 kg in combinatie met een vermogen van 585 pk zorgde voor een indrukwekkende ‘power-to-weight’ ratio van 1.15 pk/kg.

bmwblog.nl

De VI is de eerste V12 vliegtuigmotor die ontwikkeld is door BMW. De cilinder banken liggen in een 60 graden hoek ten opzichte van elkaar. De BMW VI was in feite een dubbele BMW IV, een v6 motor. In 4 jaar tijd bouwde BMW 1000 van deze motoren tot 1930. Daarna werd de productie flink opgeschroefd omdat BMW weer orders van Defensie mocht aannemen. In 1933 heeft BMW geëxperimenteerd met directe brandstof injectie maar dit heeft nooit zijn weg naar productie gevonden.

 

Vliegtuigen

De BMW V12 heeft in heel veel vliegtuigen dienst gedaan. Het meest opvallende vliegtuig was de open Dornier Wal vliegende boot, aangedreven door twee BMW VI motoren. Graaf Wolfgang von Gronau heeft de Dornier Wal gekozen om zijn beide wereldrecords mee te vliegen. Zo heeft Wolfgang in 1930 de Atlantische Oceaan overgestoken en is hij in 1932 zelfs rondom de wereld gevlogen met dank aan de betrouwbaarheid van beide BMW VI motoren.

Hogesnelheidstrein

De BMW VI is zelfs gebruikt als krachtbron in de “Rail Zeppelin” hogesnelheidstrein uit de jaren 30. Deze trein reed 230 Km/h maar is nooit verder doorontwikkeld in verband met de onveiligheid van een open propeller achter de trein.

BRUTUS

BRUTUS is ergens vlak na de Tweede Wereldoorlog tot leven gewekt. BRUTUS bestaat uit een combinatie van een American-LaFrance chassis met kettingaandrijving uit 1908 én de 47 liter 12-cilinder BMW VI motor. Na de 2e wereldoorlog waren er veel vliegtuigmotoren voorhanden omdat Duitsland geen vliegtuigen mocht bezitten. Deze motoren werden op diverse chassis gemonteerd en gebruikt in de autosport. De geestelijk vader van BRUTUS betreft het Auto & Technik Museum in Sinsheim, Duitsland, dat nog steeds de eigenaar is. Al bij 800 toeren per minuut rijdt BRUTUS 100 Km/h. De 12-cilinder vliegtuigmotor levert dan zo’n 500 pk. Bij 1.500 toeren neemt het vermogen toe tot 750 pk! De topsnelheid is tot op heden niet bekend. Het is risicovol om met BRUTUS ‘pedal to the metal‘ te gaan. Waarschijnlijk is er nooit iemand gevonden die het heeft aangedurfd..

Clarkson

Als BRUTUS wordt beschouwd als ‘pure evil’ en de grondlegger van bruut veel vermogen, dan is het wellicht interessant om te kijken hoe deze auto presteert in een rechtstreeks duel met de kleinste M -telg van BMW: de 1M!

Jeremy Clarkson bedacht een dragrace tussen beide voertuigen op het circuit Paul Ricard. 750 pk vs 340 pk..

Clarkson laat het je allemaal zien in onderstaande video. 1Maal raden wie er wint..

http://www.youtube.com/watch?v=u_P77aTo8Xk&sns=em

VERGELIJKBARE ARTIKELS

3 14377

2 10213

2 COMMENTAAR

Laat een reactie achter