De nieuwe BMW X1
BMW presenteert de nieuwe BMW X1. Een model waar de BMW X designtaal sterk naar voren komt. De tweede generatie heeft een krachtiger Sports Activity Vehicle uiterlijk dan zijn voorganger, waarvan wereldwijd meer dan 730.000 exemplaren zijn verkocht. Het nieuwe interieur biedt beduidend meer ruimte, heeft een meer premium uitstraling en is functioneler. De BMW X1 (F48) krijgt daarnaast viercilindermotoren van de nieuwste generatie. Samen met een efficiëntere versie van BMW’s xDrive vierwielaandrijving krijgt de BMW X1 een compleet nieuw onderstel, terwijl het verbruik tot wel 17 procent lager uitpakt. De BMW X1 sDrive18d met handbak valt met 109 g/km in 2015 nog in de categorie van 20 procent bijtelling.
De laatste generatie BMW X1 onderscheidt zich nu nog meer, mede dankzij een serie innovatieve, optionele features, zoals LED-koplampen, Dynamic Damper Control, BMW Head-Up Display en het BMW Driving Assistant Plus systeem. Eind oktober staat de nieuwe BMW X1 in de showroom, prijzen worden later deze zomer bekendgemaakt.
Kenmerkende BMW X designtaal.
Dankzij stoere proporties, een krachtig voorkomen en dynamische lijnen maakt de nieuwe BMW X1 indruk en krijgt hij meer status als het jongste lid van de BMW X familie. Hij is hoger dan zijn voorganger (+53 mm), waardoor het interieur ruimer is. Ook de zitpositie voor- en achterin is significant hoger en dat biedt de bestuurder meer overzicht op het verkeer. Voor de knieën is er achterin 37 millimeter meer ruimte. Bij de versie met verschuifbare achterbank (optie) bedraagt de beenruimte achterin maximaal 66 millimeter. De bagageruimte meet nu 505 liter, ofwel 85 liter meer dan bij de huidige BMW X1. Met neergeklapte achterbank groeit de laadruimte tot 1.550 liter. De veelzijdigheid en praktische bruikbaarheid van de BMW X1 nemen verder toe dankzij de verstelbare achterbankleuning en neerklapbare rugleuning van de bijrijdersstoel. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer airconditioning, audio met USB- en AUX-aansluitingen, iDrive bedieningssysteem en een vrijstaand 6,5 inch display. Er is keuze uit de uitvoeringen Model Essential, Model Sport Line en Model xLine . Per november 2015 is ook het Model M Sport leverbaar.
Nieuwe motoren, efficiëntere BMW xDrive vierwielaandrijving. X1 sDrive18d met 20 procent bijtelling in 2015.
De nieuwe BMW X1 wordt geleverd met de nieuwe generatie viercilinders. Direct vanaf de marktintroductie in oktober is er keuze uit twee benzine- en twee dieselversies. De motoren leveren vermogens van 110 kW (150 pk) tot 170 kW (231 pk) en verbruiken gemiddeld 4,1 tot 6,4 l/100 km. Dat komt overeen met CO2-emissies van 109 tot 149 g/km. De laagste uitstoot realiseert de X1 sDrive18d met handbak (109 g/km). Zodoende valt deze combinatie in 2015 nog in de categorie van 20 procent bijtelling. De motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een 8-traps Steptronic automaat, die beide nieuw zijn ontwikkeld voor de BMW X1. De xDrive vierwielaandrijving is voor de BMW X1 verder geoptimaliseerd. Het systeem is lichter, compacter en efficiënter en maakt gebruik van een elektro-hydraulisch aangestuurde meerplatenkoppeling om de aandrijfkracht tussen de voor- en achterwielen te verdelen. De BMW X1 sDrive20i en de BMW X1 sDrive18d hebben voorwielaandrijving en bieden de kenmerkende BMW rijdynamiek, zoals al is gebleken bij de voorwielaangedreven BMW 2 Serie Active Tourer en BMW 2 Serie Gran Tourer.
Primeur in de BMW X1: Head-Up Display en Driving Assistant Plus.
Ook op het gebied van connectiviteit biedt de nieuwe BMW X1 aanzienlijk meer dan het huidige model. BMW ConnectedDrive is verkrijgbaar met features als BMW Head-Up Display, dat net als bij de grotere BMW modellen elementaire rij-informatie in het blikveld van de bestuurder op de voorruit projecteert. Ook Driving Assistant Plus is leverbaar als onderdeel van Active Cruise Control met Stop & Go. Andere nieuwe features zijn Lane Departure Warning, Traffic Jam Assistant, Collision Warning en Pedestrian Warning met City Braking function. Daarnaast zijn nu ook talrijke apps beschikbaar om comfort, navigatiemogelijkheden en infotainment naar eigen wens in te kleuren.
In het kort:
- Tweede generatie van de wereldwijd succesvolle BMW X1, waarvan inmiddels meer dan 730.000 zijn verkocht.
- Vormgeving volgens nieuwe BMW X designtaal; stoer, krachtig en dynamisch voorkomen.
- Nieuw interieur met significant meer ruimte en variabiliteit met de kenmerkende BMW premium look en feel.
- Nieuwste generatie viercilindermotoren en transmissies voor toonaangevende prestaties en efficiency.
- BMW X1 sDrive18d met handbak dankzij 109 g/km in 2015 nog in de categorie van 20 procent bijtelling.
- Efficiency van de BMW xDrive intelligente vierwielaandrijving verder geoptimaliseerd; BMW X1 sDrive20i en BMW X1 sDrive18d hebben voorwielaandrijving.
- Volledig nieuw onderstel; Variable Sports Steering, Dynamic Damper Control en M Sport wielophanging optioneel.
- BMW iDrive bedieningssysteem, regensensor, Servotronic stuurbekrachtiging en Driving Experience Control schakelaar standaard.
- Nieuwe opties zijn onder meer LED-koplampen en automatisch openende achterklep.
- Individualisatie: naast de standaarduitrusting is er keuze uit de uitvoeringen Model Essential, Model Sport Line en Model xLine. Per november 2015 is ook het Model M Sport leverbaar.
- Veel nieuwe functies voor BMW ConnectedDrive: BMW Head-Up Display, BMW Driving Assistant en BMW Driving Assistant Plus, Parking Assistant voor autonoom parkeren (file en achteruit in een vak), navigatie met automatische kaartupdates via smartphone connectie.
- Productie in de BMW fabriek in Regensburg.
- Marktintroductie in oktober 2015.
BMW X1 xDrive25i: viercilinder-in-lijn benzinemotor met BMW TwinPower Turbo technologie
(TwinScroll turbo, High Precision Injectie, VALVETRONIC variabele kleptiming, Double-Vanos).
Cilinderinhoud: 1.998 cm3
Max. vermogen: 170 kW (231 pk) bij 5.000–6.000 tpm
Max. koppel: 350 Nm bij 1.250–4.500 tpm
Acceleratie [0–100 km/u]: 6,5 seconden
Topsnelheid: 235 km/u
Gemiddeld brandstofverbruik*: 6,4–6,6 l/100 km
CO2-emissie*: 149–152 g/km, uitlaatgasnorm: Euro 6
BMW X1 xDrive20i: viercilinder-in-lijn benzinemotor met BMW TwinPower Turbo technologie
(TwinScroll turbo, High Precision Injectie, VALVETRONIC variabele kleptiming, Double-Vanos).
Cilinderinhoud: 1.998 cm3
Max. vermogen: 141 kW (192 pk) bij 5.000–6.000 tpm
Max. koppel: 280 Nm bij 1.250–4.600 tpm
Acceleratie [0–100 km/u]: 7,4 seconden
Topsnelheid: 223 km/u
Gemiddeld brandstofverbruik*: 6,3–6,4 l/100 km
CO2-emissie *: 149–152 g/km, uitlaatgasnorm: Euro 6
BMW X1 sDrive20i: viercilinder-in-lijn benzinemotor met BMW TwinPower Turbo technologie
(TwinScroll turbo, High Precision Injectie, VALVETRONIC variabele kleptiming, Double-Vanos).
Cilinderinhoud: 1.998 cm3
Max. vermogen: 141 kW (192 pk) bij 5.000–6.000 tpm
Max. koppel: 280 Nm bij 1.250–4.600 tpm
Acceleratie [0–100 km/u]: 7,7 seconden
Topsnelheid: 225 km/u
Gemiddeld brandstofverbruik*: 5,9–6,0 l/100 km
CO2-emissie *: 136–139 g/km, uitlaatgasnorm: Euro 6
BMW X1 xDrive25d: viercilinder-in-lijn dieselmotor met BMW TwinPower Turbo technologie
(turbolading met lage en hoge druk in meerdere stadia met variabele inlaatgeometrie, common rail-brandstofinjectie met solenoïde injectoren, max. inspuitdruk 2.500 bar)
Cilinderinhoud: 1.995 cm3
Max. vermogen: 170 kW (231 pk) bij 4.400 tpm
Max. koppel: 450 Nm bij 1.500–3.000 tpm
Acceleratie [0–100 km/u]: 6,6 seconden
Topsnelheid: 235 km/u
Gemiddeld brandstofverbruik*: 5,0–5,2 l/100 km
CO2-emissie *: 132–137 g/km, uitlaatgasnorm: Euro 6
BMW X1 xDrive20d: viercilinder-in-lijn dieselmotor met BMW TwinPower Turbo technologie
(turbolading met lage en hoge druk in meerdere stadia met variabele inlaatgeometrie, common rail-brandstofinjectie met solenoïde injectoren, max. inspuitdruk 2.000 bar)
Cilinderinhoud: 1.995 cm3
Max. vermogen: 140 kW (190 pk) bij 4.000 tpm
Max. koppel: 400 Nm bij 1.750–2.500 tpm
Acceleratie [0–100 km/u]: 7,6 seconden
Topsnelheid: 219 km/u
Gemiddeld brandstofverbruik*: 4,9–5,1 l/100 km
CO2-emissie *: 128–133 g/km, uitlaatgasnorm: Euro 6
BMW X1 sDrive18d: viercilinder-in-lijn dieselmotor met BMW TwinPower Turbo technologie
(turbolading met lage en hoge druk in meerdere stadia met variabele inlaatgeometrie, common rail-brandstofinjectie met solenoïde injectoren, max. inspuitdruk 2.000 bar)
Cilinderinhoud: 1.995 cm3
Max. vermogen: 110 kW (150 pk) bij 4.000 tpm
Max. koppel: 330 Nm bij 1.750–2.750 tpm
Acceleratie [0–100 km/u]: 9,2 seconden
Topsnelheid: 205 km/u
Gemiddeld brandstofverbruik*: 4,1–4,3 l/100 km (automaat: 4,3-4,5 l/100 km)
CO2-emissie *: 109–114 g/km (automaat: 114-119 g/km), uitlaatgasnorm: Euro 6
* Volgens EU testcyclus, afhankelijk van bandenmaat.
Bron: BMW Press Nederland
De nieuwe BMW X1 http://t.co/cKKYplNhsD
Heel erg mooi geworden. Wat voor mij als X1 rijder wel een punt is, is de standaard voorwielaandrijving. Ook op compacte auto’s met lichtere motoren een enorm pluspunt in de rijbeleving. Met de 2 Serie AT is dat niet van het zelfde niveau, dus onderhuids zal deze nieuwe X1 waarschijnlijk hetzelfde rijden als de 2 Serie. Een gemiste kans.
ik bedoel natuurlijk: Ook op compacte auto’s is RWD met lichtere motoren een enorm pluspunt in de rijbeleving
De achterbank lijkt sprekend op die van de 2 serie active tourer. Zou er ook een X1 Li komen als tegenhanger van de 2GT?