DTM op Brands Hatch: BMW goed bezig

DTM op Brands Hatch: BMW goed bezig

1 1659

Na de mooie kwalificatie van Bruno Spengler gisteren kon hij met de BMW M3 DTM vertrekken vanaf de derde plek. Wat kon hij vandaag doen op dit voor BMW nieuwe circuit?

De start was perfect en hij klom gelijk naar de tweede plaats. Hij hing dicht op de staart van Paffet. Veel deurklink aan spiegel rijden in het begin. Andy Priaulx heeft in de openingsfase veel problemen. Door een tik van David Couthard valt hij terug naar de achterste plek. Brands Hatch heeft veel korte rondjes met veel hoogteverschilen. Het tempo ligt erg hoog en vraagt enorm veel concentratie van de coureurs. Tomczyk vecht zich naar voren. Augusto Farfus zit er op positie acht er goed bij. Priaulx komt in ronde 6 al binnen door schade aan de voorsplitter veroorzaakt door de aanrijding waardoor hij een goede klassering wel kan vergeten. Later moet hij zelfs helemaal opgeven. Dit had hij op zijn thuiscircuit niet verwacht. Tomczyk zit vlak achter de Audi van Filipe Albuquerque en vecht voor plaats vier. Het lukt hem alleen niet om er voorbij te komen. Dirk Werner heeft dit seizoen nog niet veel geluk. Hij rijd eenzaam rond op plek 20.

De eerste pitstop window begint in ronde twintig. Maar voordat er gebruik van wordt gemaakt zijn we alweer in ronde 24. Tomczyk komt als eerste binnen om tactisch voor te komen op Albuquerque die ook gelijk binnen komt. Dit red hij echter net niet doordat de pitstop net iets te lang duurde. De koplopers wachten lang met de bandenwissel. Terwijl Paffet juist wordt opgehouden door een achterligger. Farfus gaat als de spreekwoordelijke brandweer. Hij is constant in gevecht met de Audi van Tambay die zijn lijn een beetje dubieus verdedigd door van links naar rechts te slingeren. De BMW M3 DTM is dus eigenlijk iets sneller. Spengler neemt in ronde 39 het innitiatief. Hierdoor valt hij terug naar plaats drie vlak voor Rockenfeller. Paffet gaat de volgende ronde naar binnen. Deze stop is iets beter dan die van Bruno. Hierdoor valt er een gat tussen de twee kemphanen in het nadeel van de BMW. Augusto komt in ronde 46 met de Schnitzer BMW alweer naar binnen. Mischien een bijzondere tactiek? Paffet wordt opgehouden door Tambay. Hierdoor wordt Paffet iets geraakt. Kan Farfus hieruit een voordeel halen? Nee nog niet. Nu moet Spengler Farfus en Tambay nog voorbij. In ronde 51 wisselt Tomczyk weer van banden. In de pits haalt hij Albuquerque die de ronde daarop naar binnen ging in.

Ralf Schumacher krijgt een drive trough omdat hij te snel in de pits heeft gereden. Ondertussen rijdt Joey Hand mooi rond op plaats zes. Tambay laat Spengler voorbij en Farfus profiteert hiervan en haalt de Audi in. Direct daarna gaat Spengler naar binnen en komt hij als vierde weer op de baan. Paffet maakt een stop die iets te lang duurde maar hij kan nog voor Spengler blijven. Maar de voorsprong is weer iets geslonken. Farfus zit in een zwaar gevecht met Green en Molina (Audi) die elkaar nog raken. BMW rijder Martin Tomczyk zit er ondertussen mooi bij in de kopgroep.

De spanning vooraan is te snijden. De BMW zit op een seconde achter de Mercedes en kruipt dichterbij. Nog twintig ronden te gaan en er kan nog van alles gebeuren. Farfus komt nog niet voorbij Green en rijdt nog op positie 11. Werner is ondertussen opgeklommen naar plaats 15. Spengler heeft, net als Priaulx, ook de linker splitter kapot aan de voorzijde. De vonken vliegen onder de auto vandaan. De oorzaak ligt waarschijnlijk aan de hoge kerb-stones. Hij moet gaan oppassen dat hij geen last krijgt van onderstuur. Uitrijden is belangrijk. Tweede plek is natuurlijk een uitstekend resultaat. Het kost hem wel vier tiende seconde per ronde. Nog tien ronden volhouden om de Audi van Rockenfeller achter zich te laten. Maar Rockenfeller komt hard dichterbij. Dit gaat zwaar worden. In twee rondjes zit hij hem pal op de staart. Spengler moet verdedigen. Nog zes ronden. Op het korte rechte stuk kan hij nog iets goed maken, maar in de bochten verliest hij iets. Ondertussen komt Tomczyk weer dichter bij de Audi van Rockenfeller omdat deze natuurlijk iets wordt opgehouden. Opeens wordt de race door de officials iets ingekort omdat de tijdslimiet is overschreden. Nog één ronde. Dit is gunstig voor Spengler. Paffet wint en de BMW van Bruno Spengler gaat als tweede over de finish. Tomczek pakt een keurige vierde plek. Augusto Farfus wordt 11e en Joey Hand 13e. Werner komt als 16e en laatste BMW over de finish.

Bron: RTL7

 

VERGELIJKBARE ARTIKELS

3 14392

2 10234

1 COMMENTAAR

Laat een reactie achter