DTM op Britse Brands Hatch vol verrassingen
Het had zo mooi kunnen zijn. Martin Tomczyk pakte zijn eerste pole position in de DTM met zijn M Performance Parts BMW M3 DTM. Hij heeft er ongeveer vier uur van mogen genieten. In de technische keuring na afloop van de kwalificatie werd vastgesteld, dat de RMG-BMW M3 DTM van de Duitser een halve kilo te licht was, hetgeen een overtreding van artikel 26 van het sportief reglement van de DTM betekent. Hij mag nog meerijden, maar dan van de laatste plaats op de grid.
Door de diskwalificatie van Tomczyk kreeg Audi-rijder Mike Rockenfeller de pole-position in handen. Daarmee mag Rockenfeller voor de tweede keer na 2011 in Brands Hatch van pole starten. Augusto Farfus start hierdoor vanaf plek twee als beste BMW rijder met direct daarachter Joey Hand en Bruno Spengler. Marco Wittmann (DE), Andy Priaulx (GB), Timo Glock (DE) en Dirk Werner (DE) starten van de plekken zes, zeven, elf en veertien.
Klein en bochtig
Brands Hatch is een klein bochtig circuit. Het is hier heel moeilijk om in te halen. De DRS heeft hier eigenlijk niet heel veel nut. Ook de bandenstrategie is heel belangrijk hier. De zachte option tyre is op Brands Hatch ongeveer een halve seconde per ronde sneller, maar zal ook minder lang mee gaan.
Dan de start. Het eerste stuk is kort, heel kort. Farfus haakt gelijk aan bij Rockenfeller. Hand verliest een paar plekken. Ook Glock verliest een paar posities. Tomczyk wint gelijk een aantal plekken en rijdt op de zeventiende plaats. De eerste ronde zit er in no time op. Er moeten dan ook 98 ronden op Brands Hatch worden afgelegd. Een zware race, voor zowel rijder als materieel.
In de vierde ronde gaan de eerste auto’s al naar binnen om de banden te wisselen naar de zachte versie. Zij willen een langere middelste stint op de option tyres doen om tijd goed te maken. In ronde zes wordt Glock het gras op geduwd door Roberto Merhi en hij is boos. Hij verliest hiermee een aantal plekken. Farfus rijdt op dit moment nog perfect met de Castrol EDGE BMW M3 DTM. Zal hij deze race ook op zijn naam kunnen zetten? Tomczyk is gebrand om punten te halen na zijn diskwalificatie gisteren en rijdt in ronde 13 al op de vijftiende plek. Op de monitor lijkt het of Farfus voorop rijdt, maar bij Rockenfeller is de transponder defect waardoor zijn positie niet wordt doorgegeven. Hij leidt echter nog steeds. Mercedes heeft het zwaar. De beste kwalificatieplek was de twaalfde en ook in de race komen ze niet voorin te rijden. De beste is Wickens op plaats elf.
Dure fout
Spengler rijdt nog steeds op plaats drie op een seconde achter Farfus. Tomczyk zit op de hielen bij BMW maatje Andy Priaulx en gaat er netjes voorbij. Priaulx heeft moeite met de auto. De M3 voelt niet stabiel aan en hij moet hard werken om hem op de baan te houden. Ondertussen is er al een kwart van de race verreden. Farfus heeft Green op een ronde gezet, maar daarna haakt Green aan zijn achterbumper om te slipstreamen en daarmee een stukje extra snelheid te pakken t.o.v. zijn concurrenten. De eerste BMW die binnen komt is Andy Priaulx en komt achter Dirk Werner op de 18e plek terug. Hij maakt echter een fout en raakt de Audi van Tambay bij het insturen en spint. Een domme fout die hem duur komt te staan. Glock is in gevecht met Gary Paffet om de elfde plek. Timo rijdt nog op de harde banden en paffet heeft al gewisseld. Dit kan hij niet tegenhouden. De achtervleugel van de Mercedes klapt naar beneden en Timo heeft het nakijken.
Nieuwkomer Marco Wittmann doet het heel goed ondertussen. Hij rijdt achter Spengler op de vierde positie. Tomczyk zit op de achterbumper van Molina in de Audi. Het gaat om positie zeven. Farfus en Wittmann komen gelijk binnen. De stop van Marco duurt 2 seconden te lang en het kost hem enkele posities. Ook Spengler komt in de 33e ronde binnen Bij het buitenkomen komt hij in een direct gevecht met Paffet ze raken elkaar nét niet doordat paffet vol in de remmen gaat. In ronde 34 komt Timo Glock binnen met de Deutsche POST BMW M3 voor de zachte banden. Het gaat fout: de auto zakt van de kriksteunen af en de stop duurt te lang.
Oogkleppen
Rockenfeller blijft na de eerste pitstopronde nog voor de BMW van Augusto Farfus. Tomczyk in gevecht bij Mehri. Er vallen stukken van de voorspoiler van de BMW nadat hij de Mercedes licht raakt. Twee bochten later drukt Mehri Tomczyk opnieuw in het gras en de BMW spint opnieuw. Snel de pits in voor controle en banden. Dit kost hem teveel tijd om een goede klassering te halen. Die Mehri moet in de spiegels gaan kijken. Het lijkt wel of hij oogkleppen op heeft. Paffet naar binnen en Wittmann krijgt vrije baan met zijn ICE WATCH BMW. Mortara en Glock moeten in de remmen voor Paffet die uit de box komt. Mehri krijgt een terecht een drive-through penalty voor zijn geduw. Marco Wittmann remt routinier Ekstrom eruit in de eerste bocht. Perfect gedaan. Let op die jongen. Die komt er wel.
Engels ontbijt
We zijn over de helft. Werner krijgt een tik van Green. Werner corrigeert goed en Green kan er niet voorbij. Hij gaat gelijk de pits in. Dirk Werner komt één ronde later binnen. Harde banden erop en kijken hoe lang hij dat gaat doen. Priaulx krijgt een straf van 5 seconden stilstaan in de box omdat hij de blauwe vlag genegeerd zou hebben. Rockenfeller houdt het goed vol vooraan. Farfus volgt nog steeds. Het blijft een moeilijk circuit om er voorbij te komen. Spengler komt iets dichterbij aan Augusto,maar het verschil is nog groot. Spengler naar binnen en die duurt ook te lang. De pitstops gaan niet lekker. Zouden de monteurs last hebben van het Engelse ontbijt? Audi reageert direct en wisselt op de harde banden. Spengler is voorbij aan Farfus. Farfus rijdt langzaam!! Wat is er mis? Hij probeert de pits nog te halen, maar helaas de BMW stopt ermee midden op het rechte stuk. De motor loopt nog wel. Hij kruipt verder, maar veel zin heeft het niet. Hij parkeert hem maar in het gras. Geen tweede overwinning voor Farfus. Zou de BMW hetzelfde ontbijt hebben gehad? De wedstrijdleiding beslist om geen Safety Car in te zetten. Dat had gunstig voor Spengler kunnen zijn. De auto van Farfus wordt weggesleept naar het einde van de pitstraat en dan onstaat er een gevaarlijke situatie omdat de official besluit om de auto schuin over de baan naar de andere kant te slepen met zijn BMW X5 terwijl de anderen in volle vaart naderen. Het gaat net goed met een dotje gas.
Het blijkt dat de BMW van Farfus niet meer wou schakelen. Tijdens een reset hield de elektronica er helemaal mee op. De Mercedessen rukken ondertussen op. Paffet rijdt al op de derde plek en Wickens volgt op vier. Spengler ligt 6,1 sec achter Rockenfeller. Nog 21 ronden te gaan om er voorbij te komen. Dat gaat moeilijk worden. De Braziliaan Farfus is zeer teleurgesteld. Hij wist dat hij hier een kans had om na Hockenheim nog een keer de maximale punten binnen te halen. Marco Wittmann rijdt intussen op een goede vijfde plaats rond met achter hem Joey Hand. Zijn beste resultaat tot nu toe in de DTM. Mortara gaat rechtdoor in de chicane en zet zijn Playboy Audi in de bandenstapel. Rockenfeller zet Glock op een ronde. Dat zal zeer doen voor de oud F1 coureur. Nog zes ronden te gaan en Wittmann zit Wickens te pushen voor de vierde plaats. De mercedes staat als enige nog op zachte banden en die worden slechter. Het blijft spannend tot de laatste ronde. Het lijkt erop dat er niets meer gaat veranderen.
Straf voor Paffet
Rockenfeller wint met de Audi en Bruno Spengler komt keurig met de BMW Bank BMW M3 DTM als tweede over de finish. Wittmann vijfde en Joey Hand wordt zesde. Dirk Werner wordt 12e gevolgd door Timo Glock. Martin Tomczyk komt van achteraan en kan niet beter presteren dan 14e. Andy Priaulx wordt nog 19e. Dan komt er tijdens een interview door de verslaggever van de ARD met Gary Paffet een oproep van de wedstrijdleiding. Er is nog een onderzoek van de wedstrijdleiding over de derde plek van Paffet. Hij zou te snel hebben gereden tijdens een gele vlag sector. En inderdaad. De derde plek wordt afgepakt en hij zakt naar de zesde plek doordat hij 5 seconden straf krijgt. Wickens wordt derde Wittmann vierde en Hand vijfde!!! Wickens kan het niet geloven op het podium en Paffet is bloedlink. Augusto is ondertussen al zijn wonden aan het likken en onderweg naar de Nürburgring voor de 24 uurs race. Pittige baan hebben die jongens.
Bron: ARD
Lang verhaal maar wel een mooie race geweest zo te lezen. Kinderachtig van de halve kilo. Hadden ze hem niet een halve kilo zwaarder kunnen maken als straf?