Patenttekening BMW handmatige 7+ versnellingsbak
Tegenwoordig draait alles om lage CO2 waarden. Om deze te drukken zijn er lagere toeren nodig. BMW heeft een hele fijne 8 traps automatische versnellingsbak die juist dit perfect regelt.
Maar je hebt altijd de puristen die zeggen dat er niets gaat boven handmatig schakelen. Maar een handbak haalt het niet bij de overbrengingen van de automaat. Hierdoor zijn de verbruikscijfers tegenwoordig lager met een automaat dan met een handbak. Met meer versnellingen in een handbak komt het schakelpatroon te dicht bij elkaar te liggen. Nu zijn er patenten die BMW vorig jaar vast heeft laten leggen naar buiten gekomen. Deze laat zien dat BMW aan het experimenteren is met een handbak met 7 of meer versnellingen (Porsche heeft trouwens recentelijk voor de 911 een 7 bak uitgebracht).
BMW beschrijft eerst de problemen met het toevoegen van meer versnellingen boven de huidige zes snelheden: “een 8-versnellingsbak zou alleen al vier schakelsleuven nodig hebben voor de 8 versnellingen”. Dit betekent dat dat meer versnellingen zijn dan een normale chauffeur veilig of in de praktijk kan verwerken (denk aan de hogere kans op een mechanische overtoeren van de motor bij het hebben van zo veel versnellingen). BMW’s oplossing is: Een handmatige versnellingspook waarmee de bestuurder alleen in de juiste versnelling kan schakelen.
Hoe werkt dit? Volgens het ontwerp, worden de versnellingssleuven omgeven door een magnetorheologic of electrorheologic vloeistof. Op basis van verschillende sensoren berekent een geautomatiseerd schakelmodule welke versnellingen gepast zijn welke versnellingen verkeerd zijn om te kiezen. Afhankelijk van de rijomstandigheden (het systeem zal niet toestaan om naar 5e versnelling te gaan bij 16 km/h of, nog erger, schakelen naar 1ste versnelling op 160 km/h). Om een onjuiste keuze te voorkomen, zal een magnetisch veld of een elektrische spanning de viscositeit van de vloeistof beinvloeden. Deze zorgt ervoor dat er bepaalde versnellingen gblokkeerd worden. Dit proces wordt geïllustreerd in het volgende schema.
Het patent noemt twee specifieke manieren om deze technologie uit te voeren:
Traditionele handbak met koppelingspedaal.

Zeer interessante materie! Bmw zal niet blij zijn dat dit op straat ligt. Gelukkig is het al beschermd middels een patent. Patenttekening is trouwens met twee keer t, bmwblog!