Volgende generatie BMW 5 Serie met drie cilinders
Terwijl we nog niet eens zo lang gewend zijn aan vier-cilinder diesel motoren in de BMW 5 Serie zal, volgens het Duitse AutoBild, de nieuwe generatie gebruik gaan maken van drie-cilinder diesels.
Deze nieuwe BMW 5 Serie spaardiesel krijgt dan een 1,5 liter driecilinder TwinScroll Turbo diesel met 150 pk onder de grote motorkap. Die kan ervoor zorgen dat de middenklasse limousine genoegen neemt met een gemiddeld verbruik van 3,9 liter per 100 km. Dit getuigt wel van lef van BMW omdat de 5 Serie één van de belangrijkste modellen is. De vraag is of de bestaande klanten dit wel zullen accepteren. De nieuwe BMW 5 Serie zal gebouwd worden op een gemeenschappelijk platvorm (intern 35up genoemd) waarvan ook de 3-, de 4-, de 6- en de 7 Serie gebruik van gaan maken.
Nog steeds zes-cilinders
In juli 2016 gaat de nieuwe BMW 5 Serie in productie. Dat is kort na de Mercedes E-Klasse, maar een jaar voor de nieuwe Audi A6. Opnieuw zullen er drie varianten komen, de Sedan, de Touring en de GT. Uiteraard wordt de vertrouwde zes-cilinder niet vergeten. Ok, bij de instappers zullen de viercilinders overheersen, maar de V8 motoren krijgen het zwaar om een meerwaarde ten opzichte van de zes in lijn goed te maken. De nieuwe generatie zes-cilinders (B57/B58) zullen meer kracht hebben met duidelijk gunstigere verbruikscijfers.
Model | Cilinderinhoud | Vermogen |
---|---|---|
530i | 3,0 Liter | 333 Pk |
535i | 3,0 Liter | 375 Pk |
530d | 3,0 Liter | 286 Pk |
535d | 3,0 Liter | 333 Pk |
M550d | 3,0 Liter | 401 Pk |
M5 houd de V8
Maar ook de nieuwe BMW M5 zal meedoen aan de downsizing trend. Die krijgt na de modelwisseling nog wel een V8 maar dan met 4 liter cilinderinhoud. Het vermogen gaat wel flink omhoog. Denk daarbij aan zo’n 600 pk. Als optie komt de nieuwe BMW M5 toch met vierwielaandrijving. Wat voor soort systeem dat gaat worden is nog niet bekend. Deze nieuwe generatie M5 zal zo’n 180 kg lichter worden door het gebruik van veel carbon delen. Het verbruik zal hierdoor gemiddeld ongeveer 14% lager uitvallen. De nieuwe BMW M5 komt niet eerder dan 2017 op de Nederlandse wegen.
Bron: AutoBild.de
@oscar hoe diep kan BMW zinken met een 3 cilinder in een 5 serie. Dan kan zo’n blokje ook wel in een 7 toch?
Laten we eerlijk zijn. De BMW 725tds moest het ook doen met 143 pk. En toen hoorde je niemand klagen. De driecilinder van BMW schijnt ook nog eens heel mooi te klinken.
Een driecilinder in een Limousine moet je niet willen.
Heel mijn leven in een BMW gereden. maar met die kleinere motoren? laat maar!,