Ontwikkelingen BMW ConnectedDrive: bediening met handgebaren
BMW presenteert enkele innovaties die autorijden nog intenser maken. Met gebarenherkenning en Pro-Active Connectivity zorgt ConnectedDrive in de toekomst voor nog meer veiligheid en comfort.
Met handgebaren kunnen diverse functies in de auto eenvoudig bediend worden, Pro-Active Connectivity zorgt ervoor dat de auto de route vooruit scant op mogelijke gevaren, files en opstoppingen. Deze nieuwe features maken deel uit van een pakket aan innovaties dat deels voor het eerst te zien was op de BMW Vision ConnectedDrive tijdens de Autosalon van Geneve, begin dit jaar. De ingenieurs hebben de innovaties nu verder ontwikkeld.
ConnectedDrive van BMW is een uniek netwerk van te personaliseren toepassingen voor meer veiligheid, infotainment en gemak in de auto, dat vanaf 2 november operationeel is in ons land. De ontwikkeling gaat echter steeds door. In München – de bakermat van BMW – zijn nieuwe toepassingen al in voorbereiding.
Gebarenherkenning. De auto gehoorzaamd op een handbeweging.
Met de vinger op een smartphone display of bij de bediening van spelcomputers op de TV – gebarenherkenning speelt een steeds belangrijkere rol in de interactie tussen mens en machine. BMW werkt momenteel aan zes verschillende gebaren die betrekking hebben op het iDrive controldisplay. Op deze manier kunnen functies in de auto bediend worden met handbewegingen naar links, rechts, onder of boven. Ook een handbeweging naar het dashboard toe of er juist vanaf wordt aan een functie toegewezen. Zo kan bijvoorbeeld met één handbeweging snel en veilig worden teruggekeerd naar het hoofdmenu van de boardcomputer of kan men bijvoorbeeld door muziektitels scrollen.
Pro-Active Connectivity. Meer kennis, meer veiligheid.
Wat gebeurt er na deze bocht? Kan ik een file verwachten op deze route? Hoe meer een bestuurder weet van de reis voor hem, hoe beter hij en de auto voorbereid zijn. Het doel van Local Hazard Warning is dan ook om de bestuurder tijdig te informeren over gevaren voor hem op de snelweg. Bijvoorbeeld over het einde van een file in een bocht, een ongeval of een wegversmalling door werkzaamheden. Tijdens tests is momenteel wegwerkverkeer hiervoor voorzien van een transponder die de exacte locatie van het werkvoertuig aangeeft. De transponder kan tevens aangeven of er een rijstrook is afgesloten, welke rijstrook het betreft en wat de maximum snelheid ter plekke is. Een BMW 5 Serie testauto ontvangt deze gegevens en geeft ze weer in de auto om de bestuurder te informeren. Ook kan de auto informatie uitwisselen met andere personenauto’s via Real Time Traffic Information (RTTI) dat binnenkort ook in Nederland al deel uitmaakt van ConnectedDrive. Op deze manier worden gevaarlijke situaties doorgegeven aan de bestuurder zodat deze kan anticiperen.
Met Proactive Connectivity wil BMW de auto intelligent vooruit laten kijken om de doorstroming op de route te analyseren. Doel van dit project is om twee minuten vooruit op de route een betrouwbare voorspelling te kunnen geven over de doorstroming van het verkeer. In de stad zou dat een paar honderd meter zijn, op de snelweg al snel enkele kilometers. Op deze manier is de bestuurder goed geïnformeerd, kan hij zijn route en/of snelheid aanpassen en is hij nog comfortabeler en veiliger onderweg.
Intelligente lichtsystemen. Dynamic Light Sport en lasertechnologie.
BMW verhoogt de veiligheid door met intelligente lichtsystemen het zicht te verbeteren.
Met Dynamic Light Spot zoomt de verlichting met behulp van een infraroodcamera in op bijvoorbeeld voetgangers. Daarmee wordt de kans op een ongeval en letsel verkleind.
Met laserverlichting zorgt het merk voor een nieuwe kijk op autoverlichting. Het speciaal ontwikkelde laserlicht geeft bijna twee keer zoveel licht als led-verlichting en is onschadelijk, helder en zeer energiezuinig.
Infotainment Assisant: de auto denkt mee
In de wereld van steeds persoonlijker software komt de Infotainment Assistant van pas. Die filtert op basis van persoonlijke voorkeuren de infotainment- en entertainmentopties uit het grote aanbod dat op de inzittenden afkomt. Is de bestuurder bijvoorbeeld op weg naar een afspraak en is hij te laat dan signaleert de Infotainment Assistent dit aan de hand van de afspraak in de digitale agenda, de actuele tijd en de bestemming in de navigatie. De bestuurder kan dan gewaarschuwd worden.
Augmented Reality helpt.
In 2004 was BMW de eerste fabrikant die een Head-Up Display in kleur introduceerde. Nu werkt BMW aan de implementatie van ‘augmented reality’, wat letterlijk ‘toegevoegde werkelijkheid’ betekent. Het houdt in dat het systeem een computerbeeld aan de realiteit toevoegt. Te denken valt hierbij aan het op realistische wijze projecteren van de route op de weg in plaats van met een abstracte pijl. Het doel is uiteindelijk om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen voor optimale informatieoverdracht.
BMW ConnectedDrive nu. Over een maand in Nederland.
Met een in de auto ingebouwde simkaart zijn veel diensten vanaf 2 november binnen de EU al zonder additionele kosten (naast de abonnementkosten) beschikbaar. Toepassingen als Google Local Search (navigatiehulp met aanvullende informatie en zoekfunctie), Concierge Call (24 uur per dag en zeven dagen per week persoonlijke assistent) en Teleservice Call (de auto geeft de servicebehoefte zelf door aan de dealer) vergroten het gebruiksgemak. Infotainment krijgt een nieuwe dimensie met Weer, Nieuws, Internet, Bluetooth Streaming Audio, Mobile Office (e-mail, adresboek) en BMW Apps (social media, Last Mile Navigation). De veiligheid van de inzittenden bereikt een nog hoger niveau door onder meer Emergency Call (schakelt bij een noodgeval automatisch de juiste hulpdiensten in), Head Up Display, Night Vision, Lane Change Warning System en Parking Assist. BMW is uniek in Nederland met een dergelijk compleet pakket aan toepassingen dat bovendien voortdurend verder worden uitgebreid.
Je vooruit wordt zo een grote televisie, niet wenselijk naar mijn idee. Wel mooi is de handgebaren technologie!