Rij-impressie nieuwe BMW 3 Serie

Rij-impressie nieuwe BMW 3 Serie

0 2275

De eerste kilometers met de gloednieuwe 3 Serie zijn gemaakt door het Amerikaanse AutomobileMag. 

AutomobileMag zei op voorhand niet te verwachten dat de nieuwe 3 Serie nóg beter rijdt dan het voorgaande model (E90). De 3 Serie is de afgelopen 7 jaar wederom de benchmark in zijn klasse gebleken en volgens AutomobileMag rijdt de E90 3 Serie nog steeds zo goed, dat er weinig behoefte aan verbetering is. Ook qua uiterlijk laat de huidige 3 weinig tekenen van veroudering zien.  De looks van het nieuwe model laten trekjes van zijn voorganger zien alsook de nieuwe designrichting die we al op de BMW 5 Serie zagen.

BMW 328i

Plaatsnemen achter het stuur 

Wat opvalt is dat het interieur van de nieuwe 3 Serie een stuk ruimer is. AutomobileMag merkt op dat zelfs mensen van 1.85m nog fatsoenlijk achterin plaats kunnen nemen met voldoende ruimte voor de knieën en ook voldoende hoofdruimte. Daar stond de 3 Serie nooit om bekend. De bestuurderspositie is wederom perfect te noemen. Eigenlijk geen verrassing natuurlijk. Het kleine maar dikke stuurwiel ligt stevig in de hand en het overzicht is erg goed terwijl de voorruit tamelijk rechtop staat.

F30 cockpit

De eerste kilometers

Wanneer de motor van de 328i wordt gestart mis je het turbine-achtige geluid van de zes in-lijn. Maar de nieuwe tweeliter vierpitter klinkt niet slecht. Helemaal niet zelfs. Omdat een vier cilinder lijnmotor van nature niet zo trillingvrij loopt als een zes cilinder lijnmotor heeft BMW besloten om dit nieuwe blok te voorzien van extra balans assen. Het blok loopt hierdoor soepel én stil bij stationair toerental.

In 5.9 seconden trekt de 328i op naar 100 km/h. Een knappe prestatie en deels te danken aan het grotere koppel van dit geblazen motorblok. Het koppelverloop is vanaf 1250 rpm maximaal aanwezig en zorgt voor een aangename vermogens ontplooiing.

F30 Motor

Over het nieuwe Driving Experience Control is de auteur niet onverdeeld enthousiast. Het verschil tussen Comfort (standaard setting) en Sport zou relatief klein zijn als je geen Adaptief Sportonderstel (optie) op de auto hebt besteld. Dat de sportstand zorgt voor een gevoeliger besturing en een directere gasrespons is te verwachten. De besturing is in comfortstand niet zoals we van BMW gewend zijn, erg licht. Pas in de sportstand heb je het oude vertrouwde BMW stuurgevoel te pakken aldus de auteur van AutomobileMag.

Het optionele Variabele Sportsteering lijkt soms iets te veel te blokkeren in snelle bochtwisselingen. Desalniettemin is het systeem wel prettiger in gebruik dan het vorige systeem (BMW Active Steering).

AutomobileMag concludeert dat de nieuwe 3 Serie weliswaar wat groter is geworden, en vol zit met nieuwe technologie, maar dat de uitstekende rij-eigenschappen waar de 3 Serie om bekend staat nog steeds ‘Fitted as Standard ‘ zijn!

 Volledig artikel: AutomobileMag

 

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 10234
video

2 4466

GEEN COMMENTAREN

Laat een reactie achter