Specificatie’s BMW M5 (F10)
Zoals eerder beloofd meer specificatie’s van de nieuwe M5.
Het maximale koppel is verhoogd met 30 procent ten opzichte van het vorige model, motor vermogen met 10 procent verhoogd en het brandstofverbruik met meer dan 30 procent verminderd. De meest krachtige BMW M ooit. Laat ons eens een blik op de details van de vijfde
generatie van de wereld ’s meest succesvolle high-performance Sedan in het premium segment werpen.
De hoogtoerige V8 motor met M TwinPower Turbo technologie bepaalt de nieuwe standaard in vermogen en efficiency.
De 4,4-liter turbomotor ontwikkelt een output van 412 kW/560 PK bij 6.000 – 7.000 toeren per minuut, terwijl het maximum koppel van 680 Nm beschikbaar is tussen de 1.500 en 5.750 toeren per minuut. De toerenbegrenzer grijpt in bij 7.200 toeren per minuut.
De bedwelmende stuwkracht geeft de nieuwe BMW M5 een indrukwekkende acceleratie. De sprint vanuit stilstand naar de 100 km/h is in 4,4 seconden geklaard en vanaf dat punt blijft hij eraan sleuren. Inderdaad, de M5 heeft maar 13,0 seconden nodig om van 0 tot 200 km/h te
acceleren. Maximum snelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/h. Met het optionele Driver’s Package wordt deze grens verhoogd tot 305 km/h.
Niemand houdt van pitstops. Een vergrootte brandstoftank van 80 liter en een verbeterde efficiëntie met een gemiddeld verbruik in de EU-testcyclus van 9,9 l/100 km verbeterd aanzienlijk de actieradius. De verbeterde balans tussen de prestatie-gerichte M ervaring en het brandstofverbruik komt voort uit de buitengewoon indrukwekkende efficiëntie van de nieuwe V8-motor en van vergaande Efficient Dynamics-technologie, waaronder de Auto Start-Stop-functie en Brake Energy Regeneration.
De twee turbo’s van de acht-cilinder motor zijn ondergebracht, samen met de katalysatoren, in de V-vormige ruimte tussen de cilinder banken, die zich in een hoek van 90 graden van elkaar bevinden. Deze regeling levert een uiterst compacte constructie en maakt het mogelijk het model-specifieke positionering van de inlaat-en uitlaat kanalen. De beperkte lengte van de leidingen en een grotere doorsnede minimaliseren drukverliezen op de uitlaatzijde van de motor.
De turbo’s zijn speciaal ontwikkeld voor de motor van de nieuwe BMW M5 en onderscheiden zich met hun bijzonder hoge niveau van de compressor en de turbine-efficiëntie, en leveren een maximale laaddruk van 1,5 bar. De nieuwste versie van M TwinPower Turbo-technologie biedt een mate van responsiviteit, intensiteit en gladheid in zijn macht levering ongeëvenaard in dit segment.
High Precision Injection directe benzine-inspuiting zorgt voor een extreem nauwkeurige toevoer van brandstof naar de verbrandingskamers. Injectoren centraal gelegen tussen de kleppen in het directe bereik van de bougies spuiten de brandstof in de verbrandingskamers met een maximale druk van 200 bar. Hierdoor ontstaat een soepele en schone verbranding. Innovatieve magneetventiel injectoren in de nieuwe BMW M5-motor maken gebruik van meerdere injecties om een uiterst nauwkeurige mengselbereiding te bereiken. Daarbij maakt de koelende werking van de directe injectie een buitengewoon hoge compressieverhouding voor een turbo motor mogelijk, die aan een verdere stijging van het rendement van de V8-motor bijdraagt.
De M TwinPower technologie van de nieuwe acht-cilinder motor heeft ook Valvetronic volledig variabele klepbediening. Dit systeem regelt de
hoeveelheid van de lift van de inlaatkleppen. Smoor verliezen in de gas-cyclus zijn daarom tot een minimum beperkt, wat een positieve impact op zowel de efficiëntie van de motor en zijn koppel heeft. Dubbel Vanos speelt ook een rol, zowel in het optimaliseren van de motor als het rendement en het genereren vaneen hoog koppel bij een laag motortoerental.
High performance is ook van toepassing op de krachtoverbrenging: de zeven-speed M Double Clutch Transmissie met Drivelogic.
De nieuwe BMW M5 is voorzien van een zeven-speed transmissie met dubbele koppeling om ervoor te zorgen dat de overdracht van het motorvermogen op de achterwielen met de aloude M ervaring overbrengt. De M DCT Drivelogic-systeem, speciaal ontwikkeld voor de M5, is precies afgestemd op de prestatiekenmerken van de V8-motor.
Zowel in automatische modus (D) als handmatig (S) Schakelt de transmissie zeer soepel. M DCT Drivelogic biedt drie verschillende programma’s in zowel de automatische als de handmatige modus. De chauffeur kiest zijn gewenste modus met behulp van de tuimelschakelaar direct achter de versnellingspook op de middenconsole. Hiermee kan een meer sportieve of relaxte rijstijl worden gekozen.
M sperdifferentieel
BMW M auto’s zijn uitgerust met een speciaal sperdifferentieel. Deze helpt de sportieve bestuurder ten volle te genieten van de achterwielaandrijving.
De achteras multi plaat limited-slip differentieel werkt met extreem hoge precisie en snelheid. De regeleenheid is verbonden met het DSC (Dynamic Stability Control) systeem via FlexRay. High-speed data overdracht controleert de gegevens verzameld door de sensoren met feedback van de DSC. Vervolgens wordt deze informatie gebruikt om te berekenen hoeveel kracht er nodig is om een optimale tractie en stabiliteit te leveren. De gegevens van de DSC sensoren worden ook doorberekend indien het stabiliteit controle systeem is uitgeschakeld. De vergrendeling van kracht binnen het differentieel kan worden ingesteld tussen 0 en 100 procent. Het ABS behoudt volledige functionaliteit in alle situaties.
Naast de eigen gegevens en die van de DSC, houdt de Active Differential M regeleenheid ook rekening met de stand van het gaspedaal, het toerental van de wielen en de auto’s giersnelheid. Elke rijsituatie is dus precies geanalyseerd en een dreigend verlies van tractie van de auto wordt in een vroeg stadium herkend. De mate van sper wordt aangepast als nodig is in een fractie van een seconde, zodat wielspin wordt voorkomen op een gladde ondergrond, situatie’s waarin de rechter-en linker achterwiel zeer uiteenlopende wrijvingscoëfficiënten hebben, in scherpe bochten en bij het veranderen van de richting. Optimaliseren van tractie op deze manier biedt ook onovertroffen rijstabiliteit onder moeilijke omstandigheden en maakt een indrukwekkende dynamische acceleratie uit de bochten mogelijk.
M-specifieke chassis toont racing know-how en een ongeëvenaarde expertise ontwikkeling.
De nieuwe BMW M5 wordt geleverd met op maat gemaakte chassis technologie waarvan de bouw en de set-up worden gedefinieerd door uitgebreide expertise van het circuit. Speciaal ontwikkelde as kinematica en nieuw ontwikkelde componenten biedt indrukwekkende kracht en tot een minimum beperkt gewicht voldoen aan zowel de eisen van het alledaagse road rijden en de gespecialiseerde eisen van gebruik op het circuit. Chassis bevestigingen met grote panelen aan de voor-en achteras zorgen er voor dat dynamische krachten gelijkmatig worden doorgegeven aan de carrosserie. Zoals bij elke BMW M auto, voerden de ingenieurs de fine-tuning tests, dat ten grondslag ligt aan de perfecte M ervaring, uit op de Nordschleife van de Nürburgring circuit.
De nieuwe BMW M5 is standaard uitgerust met elektronisch geregelde dempers. Dynamic Damper Control gebruikt elektrohydraulische dempingskracht aanpassing aan een set-up aangepast aan de rijomstandigheden en de wensen van de bestuurder. De klep instellingen kunnen worden aangepast bij de bedienen van een toets. In “Comfort”-modus reageren de dempers adaptief op de conditie van het wegdek en de rijstijl. “Sport”-modus activeert een merkbaar stijver demper set-up, terwijl de “Sport Plus” verdere verstijving van de suspensie mogelijk maakt om maximale longitudinale en laterale acceleratie’s te bereiken in ultra-dynamische rijsituaties.
M Dynamic Mode (MDM) kan worden geactiveerd om de basisinstelling te negeren door het indrukken van de DSC knop op de middenconsole. Deze modus genereert de bekende M zelfsturende reactie door het verhogen van de interventiedrempels van de DSC. “DSC Off”-modus kan ook worden geactiveerd met een druk op een knop.
High-performance compound remmen.
Het high-performance remsysteem van de nieuwe BMW M5 staat garant voor een uitstekende remkracht. De verdere ontwikkeling van de opmerkelijke samengestelde constructie heeft geresulteerd in verder geoptimaliseerd remprestaties. Hoge bestendigheid tegen fading, zelfs onder zware lasten en een benijdenswaardige mate van gevoel. De remklauw heeft zes-zuigers.
De M-specifieke lichtmetalen velgen voor de nieuwe BMW M5 komt in 19-inch formaat als standaard en zijn uitgerust met 265/40 R19 banden aan de voorzijde en 295/40 R19 items aan de achterzijde. 20-inch gesmede M lichtmetalen wielen kunnen worden besteld als een optie.
Veiligheid en lichtgewicht.
De bekende M handling en bescherming van de inzittenden profiteren van de buitengewone kracht van de BMW M5 carrosseriestructuur. Ongelooflijk duurzame dragende structuren en grote precies omschreven kreukelzones houden de krachten die vrijkomen bij een botsing uit de buurt van het extreem stijve passagierscompartiment.
Een intelligente mix van materialen met een hoog gehalte treksterkte en ultra hoogwaardig staal, maar ook aluminium, helpen het gewicht van de auto te minimaliseren. Net als de motorkap en de voorpanelen, zijn de deuren van de nieuwe BMW M5 ook gemaakt van aluminium. Met een vermogen-gewichtsverhouding van 3,3 kg/pk boekt de high-performance Saloon een belangrijke stap voorwaarts van zijn voorganger op dit gebied.
Twee M Drive knoppen om de individueel geconfigureerde set-up opties te activeren.
Aan de linker stuurspaak zitten nu twee M Drive-knoppen Die zijn te gebruiken om een vooraf geconfigureerde set-up voor de auto op te roepen. Bijvoorbeeld kan de bestuurder een sportieve configuratie met behulp van de “M1” knop opslaan en een comfort ingestelde set-up via de “M2” knop. Met het M Drive systeem in de nieuwe BMW M5 kan de bestuurder niet minder dan zes parameters aanpassen: het motormanagement, de reacties van de Servotronic stuursysteem, de M DCT Drivelogic shift-programma, de DSC-modus, de reacties van Dynamic Damper Control en de informatie in de Head-Up Display.
Kenmerkende M design-elementen leveren een echte bijdrage aan de technische eisen.
De lange wielbasis, het naar achter leunende passagierscompartiment en de hoogglanzende zwarte zijruitlijsten accentueren duidelijk het uitgerekt silhouet van de nieuwe BMW M5. Gespierde uitlopende wielkasten showen de grote spoorbreedte, die de auto zijn onwrikbare wegligging en indrukwekkende laterale acceleratie geeft.
Dynamisch gevormde luchthappers zorgen voor nauwkeurige luchtstroom en optimale koeling. Een diffusor geïntegreerd in de onderste rand van de achterbumper biedt efficiënte luchtstroom door naar de achterkant.
Interieur en instrumenten: sportwagen cockpit met premium ambiance.
Het interieur van de nieuwe BMW M5 brengt een onnavolgbare combinatie van een op de bestuurder gerichte cockpit design van een sportwagen, de ruimtelijkheid van een prestige sedan en het luxe gevoel van een premium model. M sportstoelen, fijnkorrelig Merino lederen bekleding met uitgebreide functies, deurdrempels met “M5”-opschrift, een M-bestuurder voetsteun, exclusieve Aluminium Trace decoratieve lijsten en de BMW Individual hemelbekleding in antraciet zijn allemaal standaard uitrusting, zoals de iDrive control systeem met een maximaal 10,2-inch control Display. Dit scherm is centraal geplaatst en, net als de controles in het centrale deel van het instrumentenpaneel, iets schuin naar de bestuurder.
De nieuwe BMW M5 is klaar om voort te bouwen op de traditie van zijn voorgangers. De krachtigste motor die ooit gemonteerd in een serie geproduceerde model van BMW M GmbH, de innovatieve Active Differential M en model specifieke chassis technologie die is ontwikkeld vanuit uitgebreide race ervaringen. Dit alles zal de nieuwe BMW M5 in een dominante positie op de markt zetten.
UPDATE 27-07-2011:
Met een prijs van 132.250 euro wordt de lagere CO2-uitstoot direct in een belastingvoordeel omgezet. De vorige BMW M5 kostte 158.730 euro.
Goed stuk, lekker technisch haha 🙂