Automatisch over de snelweg met BMW
Het zat er al jaren aan te komen. Automatisch (laten) rijden. BMW heeft het voor elkaar.
Als bestuurder zit je uiterst comfortabel achter het stuur ondanks de drukke ochtendspits. De auto rijdt voor je. Dus automatisch remmen, gasgeven en inhalen. Dit bevordert dus het comfort, maar ook de veiligheid. Geen menselijke fouten meer. De ingenieurs van BMW Forschung und Technik werken hier al jaren aan en hebben intussen al 5000 kilometer op deze manier gereden.Dit stukje toekomstige techniek past natuurlijk perfect bij het BMW Connected Drive.
Als testauto hebben ze een volledig geautomatiseerde 5 Serie ingezet. Deze auto houdt de complete omgeving nauwlettend in de gaten. Per knopdruk wordt het automatisch snelweg rijden ingeschakeld. Zelfs invoegende auto’s worden vrij baan gegeven of indien mogelijk wordt de rechter rijstrook verlaten om auto’s de ruimte te geven. Het systeem werkt op dit moment tot 130 km/h, maar houdt uiteraard rekening met op dat moment geldende snelheidslimieten en inhaalverboden.
Als bestuurder vraagt dit natuurlijk wel enige gewenning. Volgens de mensen van BMW duurt dit maar een paar minuten. En uiteraard dien je als “bestuurder”altijd zelf op te letten op je omgeving.
Het voertuig moet uiteraard alle obstakels en medeweggebruikers kunnen constateren. Dit wordt bereikt door de intergrale samenwerking van alle sensoren en camera’s. Door middel van het kaartenmateriaal en een zeer nauwkeurige GPS weet de auto precies op welk baan hij rijdt en wat er aan zit te komen.
Voorloper in deze ontwikkeling is natuurlijk de BMW Track Trainer geweest. Die kon zonder bestuurder een vooraf geprogrammeerd circuit op topsnelheid ronden.
Bron: BMW
Wanneer was dat die track trainer? dat was een e90 toch? BMW was in dat geval dus wel eerder dan Google..