Alle BMW’s standaard online
BMW is het eerste automerk dat al zijn modellen standaard gaat voorzien van internet via een simkaart. Dit jaar al zullen vrijwel alle BMW’s standaard met een simkaart de fabriek verlaten. Hij zit vast ingebouwd in de zogenaamde Combox achterin de auto en zorgt voor de verbinding met het 3G netwerk.
De autofabrikant heeft een wereldwijd contract met internetproviders afgesloten, waardoor BMW-rijders overal in hun auto onbeperkt kunnen internetten. Het basisabonnement voor de internetdiensten heet BMW Online en bevat onder meer het weerbericht, buienradar, reisgidsen, ANP-nieuws en e-mail. Dit kost 199 euro voor drie jaar. In combinatie met BMW’s navigatiesysteem Professional kan voor een bedrag van 269 euro ook een beroep worden gedaan op BMW’s eigen Appstore, waar o.a. Facebook, Twitter, Webradio en Wiki Local te vinden zijn.
Overigens blijft het bij BMW ook nog steeds mogelijk om de apps uit een smartphone met iOS (en vanaf deze zomer ook Android) in de auto te gebruiken. In dat geval heb je alleen de kosten van je eigen smartphone-abonnement. BMW heeft inmiddels honderden miljoenen geïnvesteerd in de ontwikkeling van internet in z’n auto’s. Waar veel andere fabrikanten kiezen voor een internetverbinding via de smartphone van de automobilist, wil BMW dat de auto een eigen internetverbinding heeft. ”Mensen willen de wereld van de smartphone ook in hun auto. Maar het is te simpel om gewoon je smartphone aan het schermpje van de auto te verbinden. We willen dat de bediening volledig in de auto is geïntegreerd. Je kunt internet bij ons met de Controller van de iDrive bedienen”, verklaart Peter Quintus, directeur BMW ConnectedDrive.
BMW ConnectedDrive diensten op aanvraag
In 2017 moeten wereldwijd vijf miljoen BMW’s op internet aangesloten zijn. Bovendien krijgt elke nieuwe auto een eigen homepage op het web. Daarop kan de eigenaar zien welke auto(’s) hij bezit en wat de uitrusting daarvan is. De auto verschijnt digitaal getekend in beeld, in de juiste carrosseriekleur en zelfs met de wielen die er in het echt ook onder zitten. In de homepage is een webshop geïntegreerd. Zo krijgt de automobilist thuis op z’n pc, laptop of tablet een overzicht van de apps en andere elektronische diensten die voor zijn auto beschikbaar zijn. Met een muisklik kan hij ze bestellen en de software wordt à la minute naar de auto gestuurd, zodat de app meteen te gebruiken is. Ook in de auto zelf kunnen de apps worden aangeschaft en meteen worden geïnstalleerd. Slimme marketing.
Veel apps zijn gratis, maar tegen betaling zijn er bijvoorbeeld muziekdiensten. Entertainment Online kost 390 euro voor het eerste jaar en daarna 220 euro per jaar. Hiermee krijgt de automobilist 24 uur per dag de beschikking over meer dan 15 miljoen muziektracks van bijvoorbeeld Rara.com kunnen met het abonnement ook op de smartphone of thuis via de computer of tablet worden beluisterd. De muziekdienst kan maximaal 10.000 titels op de harde schijf van de auto opslaan, zodat de muziek niet wordt onderbroken bij het rijden in een tunnel of andere omstandigheden waarbij de internetverbinding het even laat afweten.
24 uur persoonlijke assistent
Een geheel andere dienst, te bestellen via de webshop, is Remote Services. Deze maakt het mogelijk om met een smartphone de auto op afstand te vergrendelen, ontgrendelen of de klimaatregeling te bedienen. Ook kan de auto in een onoverzichtelijke parkeergarage zichtbaar worden gemaakt door claxon- of lichtsignalen. Daarnaast zijn er diensten als Real Time Traffic Information (RTTI) waarbij per minuut geactualiseerde verkeersinformatie gebaseerd op de gegevens van verkeersinformatiediensten en de gebruikers van mobiele telefoons wordt gegeven.
Wie een abonnement heeft op de Personal Assistent, kan bovendien 24 uur per dag een beroep doen op een medewerkers van de BMW-centrale in München. Deze biedt hulp en geeft informatie op allerlei gebieden: zijn er files op mijn route, waar vind ik in de buurt een goed Italiaans restaurant, of waar is hier de dichtstbijzijnde supermarkt? De Personal Assistent kan ook hotels en restaurants reserveren of iets opzoeken op internet. Hij ziet op zijn computerscherm precies waar de auto rijdt en als de automobilist de suggestie voor het restaurant goed vindt, kan de Personal Assistent deze als bestemming meteen naar het navigatiesysteem in de auto sturen.
Navigatie niet online
Ondanks dat straks elke BMW online is, zal er geen online navigatie worden aangeboden. BMW wil niet het risico nemen dat de internetverbinding het even laat afweten. Bovendien worden de komende jaren steeds meer nuttige functies in een auto gekoppeld aan het navigatiesysteem, zoals het inschakelen van bochtverlichting, tijdig afremmen op de motor of hulpjes om zuiniger of veiliger te rijden. Een apart navigatiesysteem in de auto blijft dus altijd nodig, meent de fabrikant. Er is wel een kans dat in de nabije toekomst het navigatiesysteem in de standaarduitrusting wordt opgenomen.
Wie z’n BMW verkoopt, kan de aangeschafte apps en diensten niet meenemen naar de volgende auto. Simpelweg omdat dat technisch op dit moment niet mogelijk is. In de nabije toekomst wil BMW dit wel gaan realiseren. De apps worden dan op naam van de koper geregistreerd, en niet meer alleen aan de auto gekoppeld. Maar de kans dat apps in de toekomst zelfs naar een auto van een ander merk kunnen worden meegenomen, acht BMW vrij klein. ”De meeste apps zijn weliswaar door derden ontwikkeld, maar specifiek aan de eisen van BMW aangepast.”
Emergency Call op elke BMW standaard
Dankzij de simkaart in de BMW’s is elke auto ook van eCall voorzien. Dat werkt in elke BMW, onafhankelijk van het internetabonnement, en is het nieuwe internationale systeem dat bij een ongeval automatisch de hulpdiensten alarmeert. Het systeem -in Europa wettelijk verplicht vanaf 2015 – treedt in werking als er airbags in actie zijn gekomen. De 112-centrale in de buurt krijgt dan de positie van de auto door, alsmede informatie over de snelheid voor de impact, de eerste en tweede impact, aantal inzittenden en welke airbags zijn afgegaan. Ook de kleur en het model van de auto wordt doorgegeven. Op basis daarvan kunnen de hulpdiensten een inschatting maken van het aantal slachtoffers en de ernst van de verwondingen, maar ook het voertuig makkelijker vinden.
Doordat elke BMW straks continu online is, kan de fabrikant bovendien op elk gewenst moment updates van de software naar de auto versturen en de technische staat in de gaten houden. Indien nodig kan tijdig een onderhoudsbeurt of reparatie worden gepland.
Bron: BMW Group