BMW EfficientDynamics: Warmtemanagement
Uitlaatwarmte regenereren biedt het grootste potentieel om energie te besparen in de toekomst.
Zelfs de meest efficiënte verbrandingsmotor kan slechts een derde van de energie uit fossiele brandstoffen omzetten in kinetische energie die nodig is voor aandrijving. Ongeveer 60 procent van deze energie gaat bovendien verloren in warmte. Het vinden van manieren om deze verloren warmte te reduceren of terug te winnen is een van de belangrijkste doelen voor de BMW EfficientDynamics ingenieurs. De Turbosteamer en de Thermo-elektrische generator (TEG) zijn twee projecten die gericht zijn op het genereren van elektrische stroom uit restwarmte.
BMW Turbosteamer
De BMW Turbosteamer is één van de innovaties binnen het EfficientDynamics programma waar BMW nu aan werkt. De turbosteamer is een op kleine schaal gebouwde twee-traps stationaire energie generator.
Het systeem moet straks in alle BMW modellen geleverd kunnen worden en mag daarom niet meer dan 10 kg tot 15 kg wegen en moet bovendien compact gebouwd zijn. Het systeem moet in staat zijn om alle electriciteit die een auto nodig heeft tijdens het rijden ook daadwerkelijk te leveren. Dit moet resulteren in een branstof besparing van gauw 10 procent.
Thermo-electrische generator
Behalve de Turbosteamer heeft BMW grote vooruitgang geboekt bij het ontwikkelen van een thermo-electrische generator. Bij een thermo-electrische generator (TEG) gaat het eveneens om energie te besparen uit warmte.
Het belangrijkste verschil tussen beide systemen is de locatie in de auto. Het eerste systeem is ontwikkeld voor het uitlaatsysteem therwijl de ander voor het uitlaatgas recirculatiesysteem bedoeld is. De laatste generatie BMW TEG’s blijkt al in staat om 600 watt aan electriciteit te winnen. Het doel is om 1000 watt te halen!
Conclusie
Deze systemen zullen in de toekomst ook bijdragen aan interieur- en motorvoorverwarming tijdens koude omstandigheden. Daarnaast zal de thermo-electrische generator de ideale aanvulling zijn van het BMW EfficientDynamics Brake Energy Regeneration systeem. Terwijl de remmen electriciteit opwekken tijdens het stoppen, zal TEG dit doen tijdens het rijden, en vooral, tijdens het accelereren. TEG zal in staat moeten zijn om het brandstofverbruik met zo’n 5 procent te reduceren. Samen met de Turbosteamer levert dit een bespraring op van 15 procent.
Je kon 15 jaar geleden al standaard bij een bmw het interieur verwarmen met de restwarmte van de motor..