BMW en PSA samen in de hybrides
Afgelopen dinsdag is de samenwerking tussen BMW en PSA, met betrekking tot het ontwikkelen van hybride-componenten, van start gegaan. Deze samenwerking werd in februari van dit jaar al aangekondigd.
De start van de joint venture ‘BMW Peugeot Citroën Electrification’ zorgt dat de autobouwers een snelle uitvoering van gemeenschappelijke doelen kunnen bereiken. Wolfgang Güllich, de grote baas achter de joint venture: “We willen dat ons bedrijf één van de vooraanstaande leveranciers op het gebied van elektrische aandrijflijnen in de komende jaren zal worden”. De investering tot nu in het project is € 100 miljoen. Volgens topman Varin van PSA is de joint venture opgezet met als doel een Europese leider op te richten in ‘automotive hybrid innovation’.
Ongeveer 400 in elektro-mobiliteit en elektronica gespecialiseerde ingenieurs zullen eind dit jaar beginnen in het Research & Development centrum in München. Hier zullen eind dit jaar al 400 mensen werken. De PSA-fabriek in Mulhouse, in het oosten van Frankrijk, zal de hybride-componenten die daar ontworpen gaan worden vanaf 2015 gaan produceren. Hierbij moet je vooral denken aan relevante onderdelen voor elektrische aandrijflijnen zoals accu’s, elektromotoren, generatoren, laadeenheden en managementsystemen. BMW en PSA staan ook open voor andere partners. Ze streven naar een Europese standaard voor hybridetechnologie die de industrie meer moet structureren en stroomlijnen. De joint venture zal een deel van de ontwikkeling uitbesteden aan toeleveranciers. Componenten die door het bedrijf wordt geproduceerd kunnen ook aan derden worden verkocht. Door de kosten voor onderzoek en ontwikkeling te delen en gezamenlijk onderdelen aan te kopen, kunnen beide bedrijven flink besparen.
BMW en PSA hadden al een joint-venture voor viercilinder benzinemotoren (onder meer voor de Mini en talrijke Peugeot- en Citroën-modellen) en ze hebben afgesproken, deze samenwerking voort te zetten voor een nieuwe motorengeneratie.