BMWblog.nl Special: de BMW L7. Verlengde luxe

BMWblog.nl Special: de BMW L7. Verlengde luxe

2 4779

Zonder twijfel biedt een “normale” BMW 750iL met 14,7 cm meer lengte al meer dan genoeg comfort en luxe voor de achterpassagiers dan nodig is. Waarom zo’n fijne auto nog eens 25 cm verlengen? De BMW L7.

Als je die vraag stelt behoor je niet tot de doelgroep van dit soort auto’s. Luxe betekent meer te hebben dan men daadwerkelijk nodig heeft. En dan komt de BMW L7 (E38) in beeld. Die 25 cm extra beenruimte achterin, bovenop een 750iL, betekent exclusiviteit. Van de L7 zijn in totaal 899 exemplaren gebouwd, waarvan maar 106 stuks van het face-lift model (modeljaar 1999) zijn. Dit zorgt ervoor dat de BMW L7 een zeldzame verschijning is en blijft. Doelgroepen voor de L7 waren hoofdzakelijk de Verenigde Staten, Azië en Arabië.

Uitvoering

Vanaf produktie 3/97 werd de L7 gemaakt. De kale carrosserie was uitgebreid met een tweede B-stijl. Hierdoor zit er een extra paneel tussen het voor en achterportier. Dit paneel is bepalend voor het uiterlijk van de BMW L7. Een ander minder in het oog springend verschil met de 750iL was de gewijzigde modelaanduiding met de verlengde L op het kofferdeksel. later werd dit vervangen door een L7 embleem. Bijzonder veel aandacht was besteed aan de uitrusting van het achtercompartiment. Deze omvatte naast de reeds bekende zaken voor achterin de 7-serie tevens een afzonderlijke automatische verwarmings- en airconditioningsregeling, een bar, een koelkast en interieurverlichting in de B-stijlbekleding. De interieuruitrusting was verder grotendeels van de 750iL overgenomen. De extra uitrusting voor de L7 bood de achterpassagiers de mogelijkheid om tijdens het rijden de in de auto aanwezige communicatiesystemen in te stellen en te gebruiken. Hierdoor werd het uitvoeren van schrijf- en kantoorwerkzaamheden tijdens het rijden vergemakkelijkt. Zo kon achterin individueel de temperatuur worden ingesteld. De achterstoelen, twee stuks, waren elektrisch verstelbaar met stoelverwarming.

De meeste L7’s hadden een middenconsole in het achtercompartiment. In het voorste deel hiervan bevondt zich de automatische verwarmings- en airconditioningsregeling (FHKA) met het bedieningsgedeelte. In het achterste gedeelte zaten twee vakken, die zijn afgedekt met rolschermen in edelhout. In het voorste vak zaten de schakelaars voor de stoelverwarming, een aansluitbus voor Audio/Video, omschakelaar voor TV, een aansteker en bekerhouders. In het grotere achterste vak zaten de schakelaar voor het verstellen van de rechter voorstoel met een geheugenschakelaar, de schakelaars voor het zonnescherm en het verstellen van de hoofdsteunen, een MID (multifunctioneel display) voor de bediening van de boordcomputer, radio en telefoon achterin en uiteraard de telefoonhoorn voor de tandem-telefooninstallatie. Na het neerklappen van de middelste armleuning kon de koelkast via de de handgreep worden geopend. Deze was met een schakelaar uit- en in te schakelen. De koelkast is ook de reden waarom de kofferruimte 60 liter kleiner was. Hier was namelijk het koelaggregaat gemonteerd achter een extra stuk bekleding. Boven de koelkast bevond zich de “bar” in de steun van de middelste armleuning. Door de afdekking naar boven open te klappen bood deze plaats aan twee glazen.

In de bekleding van de B-stijlen was een verlichting geintregreerd, waarbij vooral aandacht was besteed aan de gelijkmatige lichtverdeling. Deze verlichting was aan en uit te zetten. In de hemelbekleding liep  een houten strip. Hierdoor werd een optische scheiding met het voorcompartiment bereikt.

Techniek

De BMW L7 heeft dezelfde techniek aan boord als de standaard 750i/iL. Dat betekent de bekende M73 12 cilinder van 5.379 cc met 326 pk en 400 Nm koppel. De prestaties waren, ondanks het gewicht van 2.195 kg, niet veel minder dan die van de 750iL. o-100 duurde met 6,8 sec maar 0,2 langer. De topsnelheid was ook afgeregeld op 250 km/h.

De versnellingsbak was de standaadr 5HP30 automatische transmissie. Uiteraard was de cardanas en het uitlaatsysteem verlengd. Het differentieel (type 220k) had een andere overbrengingsverhouding. Door deze eindoverbrenging van 3,15:1 schakelde de automaat al bij 220 km/h naar de vijfde versnelling in plaats van bij 250 km/h. Dit is ook de reden dat de prestaties nagenoeg gelijk zijn. De wielbasis van de L7 was met 3.320 mm dus precies 25 cm langer. Deze ruimte kwam allemaal ten goede van de achterpassagiers. Aan het onderstel is niet veel gewijzigd. Alleen de veren zijn aangepast aan het hogere gewicht. Standaard was de auto voorzien van niveuaregeling op de achteras. Ook EDCIII+ was standaard (Elektronische Demper Controle). De eerste auto’s hadden standaard ABS met DSCII. Vanaf produktie 9/98 werd er DSCIII aangeboden.

BMW Individual

In geen enkele andere variant van de BMW E38 7-serie werd zoveel standaard luxe uitrusting geleverd dan in de BMW L7. Wie echter naast luxe en comfort een TV in bioscoopkwaliteit of een ingebouwde PC wilde was bij BMW aan het verkeerde adres. Er is wel een concept gemaakt door BMW Individual die werd tentoongesteld op de Autosalon van Genève 2001. Deze was voorzien van alle op dat moment mogelijke snufjes op multimediagebied.

In deze auto was het mogelijk om niet alleen vanuit stilstand maar ook rijdend DVD’s, het internet en je e-mails te bekijken. Deze L7 was voorzien van een scheidingswand waaruit per knopdruk een 15″ scherm omhoog kwam. de bediening was met een infrarood afstandsbediening. Ook was er een kleurenprinter geïnstalleerd. Naast optimale werkomstandigheden, boden de multimedia-functies veel ongekende mogelijkheden voor ontspanning en entertainment. Zo was het mogelijk muziek of computergames van het internet te installeren. Zoals gezegd was dit voor die tijd iets wat voor onmogelijk werd gehouden. Er was echter wel de mogelijkheid om af fabriek een TV achterin te laten monteren. Deze was echter niet goedkoop.

Karl Lagerfeld

Dat van deze BMW L7’s was er natuurlijk niet één standaard uitgevoerd. Via BMW Individual, een afdeling van BMW M GmbH, werden bijna alle L7’s aangepast aan de wensen van de klant. In 1999 heeft de Duitse modeontwerper Karl Lagerfeld een BMW L7 Individual samengesteld naar zijn smaak. Dit is een hele bijzondere auto geworden in een two-tone lakkleur. Een combinatie van Goldorange metallic en Kastanienbraun metallic. Van binnen was deze unieke auto voorzien van prachtig bruin leer met “Chesterfield” knopen afgewerkt met een rood/oranje bies. In de achterportieren zijn tissue houders gemaakt. Verder was hij voorzien van een scheidingswand en is de middenconsole achterin komen te vervallen. Deze auto staat nu bij BMW Classic.

De vraag is nu eigenlijk: zijn dit soort BMW’s vandaag ook nodig of heeft de BMW Group hiervoor Rolls-Royce? Gezien de aantallen die van de BMW L7 zijn gemaakt in combinatie met de huidige economische omstandigheden lijkt het ons in ieder geval zeer onwaarschijnlijk dat BMW nog met zo’n project zal komen. Is dat jammer? Een beetje wel. Dit doet echter niets af aan het unieke karakter van de BMW L7 E38.
 
Bronnen: BMW Classic, de originele BMW L7 folder, trainingsmateriaal BMW
 
 
 

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 10219

2 COMMENTAAR

  1. Leuk verhaal over L7.
    Bij het Kurhaus in Scheveningen hadden ze jarenlang eentje voor de deur staan.

  2. Nooit geweten dat er een verlengde versie van de verlengde 7 serie bestond. Zal wat gekost hebben destijds..

Laat een reactie achter