M Performance TwinPower Turbo 6 cilinder lijnmotor

M Performance TwinPower Turbo 6 cilinder lijnmotor

1 5001

Tegelijk met de marktintroductie van de eerste BMW M Performance Automobielen is ook de première van de krachtigste BMW dieselmotor ooit.

BMW laat zien hoever ze zijn met de ontwikkeling van ultra-sportieve, maar ook indrukwekkend efficiënte diesel krachtbronnen. Wereldwijd unieke technologische hoogstandjes openen de deur naar een nieuwe dimensie in krachtsontwikkeling. De zes cilinder lijnmotor (N57D30C) die speciaal voor de BMW M Performance Automobielen is ontwikkeld maakt gebruik van zijn 2.993 cc cilinderinhoud voor het leveren van een maximaal vermogen van 280 kW/381 pk. Hierdoor heeft de nieuwe dieselmotor een specifiek vermogen van 93,6 kW/127.3 pk per liter cilinderinhoud. Niet minder imposant het maximum koppel van 740 Nm die al beschikbaar is vanaf 2.000 tpm. Verder wordt de directe inspuiting geregeld door een common-rail systeem met piëzo-injectoren.  De maximale werkdruk op dit systeem is 2.200 bar.

Een centrale rol in deze stijging van vermogen is voor de  M Performance TwinPower Turbo-technologie weggelegd. Voor het eerst zal een BMW-motor zijn voorzien van drie turbo’s met variabele geometrie. De grootte, indeling en samenspel van de turbo’s zijn ontworpen om maximale vermogen over een breed toerengebied te garanderen. Het systeem bestaat uit twee relatief kleine turbo’s en een grote turbo, die de krachten bundelen om de hoeveelheid vermogen die nodig is te leveren. Afhankelijk van de rijsituatie, wordt het lage traagheidsmoment van de kleine turbo’s ten volle benut. Hierdoor is een supersnelle reactie mogelijk, terwijl de verbinding met de grote turbo is gemaximeerd op zoveel mogelijk laaddruk te genereren.

Bron: M-Power.com

VERGELIJKBARE ARTIKELS

3 14382

2 10218

1 COMMENTAAR

  1. Zag net al filmpje over dit blok autoblog. Dit Blok is een regelrechte automatenbak sloper. Ik ben heel benieuwd hoe BMW dit denkt te voorkomen. Het koppel is absurd hoog.

Laat een reactie achter