Nieuwe climate control in F30 gebruikt thermisch management

Nieuwe climate control in F30 gebruikt thermisch management

1 12148

Voor een lange tijd beschouwden automobilisten airconditioning slechts als een koele werkplek achter het stuur. Tijdens de vroege jaren ’80 werd de optie voornamelijk besteld als bescherming tegen de zomerhitte. Hoe groter het “koelkast gevoel”, hoe effectiever een airco-systeem werd als het juiste motto gezien.

In de loop der jaren, hebben de consumenten hun houding en de eisen aan interieurcomfort aanzienlijk aangepast. Of er nu extreme hitte, zware regenval of extreme kou heerst, een aangenaam klimaat in het interieur is een must geworden.

In het geval van de nieuwe BMW 3 Serie gaan de airconditioningexperts gaan nog een stap verder. Ook een goede luchtkwaliteit is van belang bij een comfortabel interieurklimaat. Naast de automatische luchtcirculatie controle, dat bijvoorbeeld wordt geactiveerd in verhoogde concentraties van fijnstof en uitlaatgassen in tunnels of achter vrachtwagens, maakt de standaard airconditioning in de nieuwe BMW 3 Serie gebruik van een extra filtersysteem dat ook actief wordt wanneer de luchtcirculatie-modus wordt ingeschakelt. Hierdoor worden onaangename geuren zoals die soms zijn in industriële gebieden of grote steden vrijwel geheel verwijderd. De perfecte interactie tussen de automatische luchtcirculatie controle en het filter-systeem verbetert merkbaar de luchtkwaliteit in de BMW 3 Serie. Zelfs wanneer de airconditioning niet in gebruik is, is het extra filter actief.

Wanneer wordt gekozen voor een twee-zone automatisch climate control systeem, zijn zowel de bestuurder als de voorpassagier in staat om de gewenste temperatuur voor hun zone individueel en naar wens in te stellen. De temperatuur, de hoeveelheid en de verdeling van de lucht die uit de ventilatieopeningen stroomt wordt automatisch geregeld. Afhankelijk van de intensiteit en de stralingshoek van de zon, past het automatische climate control systeem de mate van effectiviteit (zonne-compensatie) en  past individueel de binnentemperatuur op het gewenste niveau van zowel de bestuurder en de voorpassagier. Extra ventilatieopeningen, eveneens traploos verstelbaar, in het achterste compartiment, zorgen ervoor dat passagiers op de achterbank ook in staat zijn om van een aangenaam binnenklimaat genieten. Om beslagen ruiten, met name tijdens het koude en vochtige seizoen, te voorkomen, wordt de nieuwe BMW 3 Serie ook uitgerust met een automatische geregelde anti-condens-functie, die ingrijpt door middel van gerichte ventilatie zodra het zicht wordt beperkt.

Na een ijzige nacht of als het bitter koud is, genereert het nieuwe climate control systeem snel een opmerkelijk hoge warmteafgifte. In een korte tijd na de koude start is het gezichtsveld van de bestuurder al ontdooid. De toegenomen verwarmingscapaciteit is een groot voordeel voor klanten in Scandinavië waarbij de temperaturen vaak dalen tot onder de min 20 graden in de winter. Zelfs bij zulke lage temperaturen is te zien dat de BMW 3 Serie ervoor zorgt dat de auto aangenaam en warm is bij de voet- en het hoofdruimten na ongeveer tien minuten. Ook achterin.

Elke luchtuitstroomopening van het automatische climate control systeem wordt bestuurd door een compacte en centraal gelegen klepmechanisme, waardoor extra stappenmotoren overbodig zijn. Dit alles leidt tot een besparing van gewicht en ruimte onder het dashboard. Dankzij het compacte ontwerp van het automatische climate control systeem, is het voor het eerst mogelijk om de nieuwe BMW 3 Serie met Head-Up Display aan te bieden. Bovendien is er ruimte gecreëerd in de middenconsole voor twee bekerhouders.

In het kader van EfficientDynamics hebben de BMW ingenieurs speciale aandacht besteed aan de verbetering van het brandstofverbruik van de nieuwe BMW 3 Serie. Wanneer de bestuurder overschakelt naar de ECO-PRO modus, werkt het nieuwe automatische climate control systeem met behulp van een optimale verwarming/klimaatstrategie. Zonder merkbaar verlies in comfort stijgt de brandstof-efficiëntie door minder lucht-drogen en afkoelen en door de intermitterend uitgeschakelende airco compressor.

In BMW’s windtunnel werken technici intensief aan extra brandstof besparingen en verdere optimalisatie van in-car klimaatcomfort. In deze faciliteit, is het mogelijk om elk klimaatgebied op de planeet te simuleren. Daar worden voornamelijk koude starts en de-icing tests uitgevoerd onder de meest extreme omstandigheden. Het doel van BMW-ontwikkelaars is het verder verkorten van de motor warm-up fase. Hogere temperaturen verminderen wrijving waardoor een lager brandstofverbruik en uitstoot mogelijk is.

Bron: BMW Group

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 10228

1 COMMENTAAR

Laat een reactie achter