Officiële info BMW 3 Serie Gran Turismo
Zoals bekend komt BMW met een nieuw concept. De BMW 3 Serie Gran Turismo (GT). Deze intern genaamde F34 wordt voorgesteld op de Autosalon van Genève in maart. Nu is de officiële persinformatie naar buiten gekomen.
Even een paar cijfers. Hij wordt 200 mm langer dan de BMW 3 Serie Sedan. De wielbasis is ten opzichte van de Sedan en Touring gegroeid met 180 mm. Hij is 81 mm hoger en 17 mm breder. Onbeladen gewichten: 335i 1.715 kg, 328i 1.645 kg, 320i 1.615. Voorlopig gaat het om de volgende motoriseringen. 335i GT (N55) met 306 pk, de 328i GT (N20) met 245 pk, de 320i GT (N20) met 184 pk, 325d GT (N47) met 218 pk (komt iets later), 320d GT (N47) met 184 pk en de 318d GT (N47) met 143 pk. Standaard voorzien van een 6 versnellingsbak, als optie de bekende acht-traps automaat, of een sportautomaat met flippers aan het stuur. Alle GT’s zijn voorzien van EPS ( elektrische stuurbekrachtiging). De vooras is dezelfde als de BMW 3 Serie Sedan en Touring. De achteras is een ruimtebesparende configuratie met 5 draagarmen die zorgt voor een preciese wielconfiguratie en een comfortabele vering.
Optisch is de auto voorzien van Air Curtains die ervoor zorgen dat de luchtweerstand rond de wielen wordt verminderd. Air Breathers in de voorschermen. Deze zorgen in samenwerking met de Air Curtains voor de lagere luchtweerstand en de Active Rear Spoiler. Een verstelbare achterspoiler die automatisch bij 110 km/h naar boven komt voor een betere stabiliteit. Beneden de 70 km/h zakt hij ook weer automatisch. Hij is echter ook met een druk op de knop handmatig te bedienen.
De derde variant van de huidige BMW 3 Serie komt in diverse “lines”en uitvoeringen. Er komt een Sport Line, een Luxury Line en een Modern Line. Maar ook met het M Sport pakket. Uiteraard is de auto ook zonder pakket leverbaar, maar die zal toch minder verkocht worden. We hebben in de gallerij foto’s van alle varianten gezet. De auto is een typische BMW met vier frameloze portieren en een grote achterklep die ver opent. Alle inzittenden zitten 59 mm hoger dan in de andere 3 Series om het overzicht te vergroten en de in- en uitstap makkelijker en comfortabeler te maken. De hoofdruimet is in de GT ook toegenomen. Achterin is de grootste ruimtewinst behaald met 70 mm meer beenruimte.
In de kofferruimte is 520 liter laadvermogen. 25 liter meer dan de Touring. Deze is te vergroten door de in 40/20/40 neerklapbare achterbank. De brede laadopening maakt het laden van grotere objecten eenvoudig. De bagageruimte wordt sfeervol verlicht door LED strips. De kleuren Kalahari Beige metallic, Midnight Blue metallic en Sparkling Brown metallic zijn speciaal voor de nieuwe BMW 3 Serie GT gereserveerd. De klant kan in totaal kiezen tussen 12 verschillende kleuren. Standaard staat de auto op 17″ lichtmetalen velgen.
In de zomer komt dus de 325d GT pas beschikbaar. Tegelijkertijd komen dan ook de xDrive varianten van de 320i GT, de 328i GT, de 335i GT en de 320d GT. Elke GT is voorzien van ECO-PRO en voorbereid op BMW ConnectedDrive. Na de Zwitserse beurs zal het niet lang duren voordat hij bij de dealer staat. Wij vinden de nieuwe BMW 3 Serie GT zeer geslaagd en zijn ervan overtuigd dat het een uiterst comfortabele en toch dynamische auto is geworden die net iets meer kan bieden dan een “gewone” Touring.
Bron: BMW Group
“De wielbasis is ten opzichte van de Sedan en Touring gegroeid met 180 mm” Bedoel je van de sedan of van de verlengde touring?
De wielbasis van de sedan F30 en de touring F31 zijn beide 2810mm. De touring is niet verlengd t.o.v. de sedan. Enkel t.o.v. de oude touring.
OT: ben benieuwd naar de 3GT in real life. De persfoto’s zien er goed uit. Al blijf ik de touring mooier vinden.