Opvolger BMW Z4 mag de sneeuw in

Opvolger BMW Z4 mag de sneeuw in

2 8436

BMW is druk bezig met het testen van de opvolger van de huidige generatie Z4 (E89). Meestal vervangt BMW zijn modellen na 7 a 8 jaar. Wij verwachten dan ook later dit jaar de officiële onthulling van de nieuwe roadster, die waarschijnlijk iets hoger in de markt wordt geplaatst en Z5 gaat heten.

BMW ‘Z5 Roadster’ ondergaat eerste tests

bmw-z5-7

 

Opvallend is dat de koets duidelijk groter is dan we gewend zijn voor een compacte roadster. Mogelijk groeit het model zodat er aan de onderkant ruimte komt voor een echt kleine roadster. Maar dat is voor nu nog koffiedik kijken. De overhangen komen vrij fors over voor een sportief model als de Z5. Ook denken we dat het onderstel, en dan met name de wielkasten, verraden dat we hier deels met een ‘mule’ te maken hebben. Ook de primitieve cabrio kap zonder ruit zou dit bevestigen.

Gezamenlijk model met Toyota

Geruchten gaan al langer dat BMW een roadster aan het ontwikkelen is in samenwerking met Toyota. Ook zouden er plannen zijn om het model direct als hybride uit te brengen.  Door de mondialisering van de automarkt zien we steeds vaker allianties tussen fabrikanten. Fabrikanten maken er een wedloop van om hun klanten van alle mogelijke koetsvarianten te voorzien. De gedachte is  om op deze wijze geen klanten te verliezen aan een concurrent die wél dat ene model in het gamma heeft. Een kostbare aangelegenheid ondanks dat onderhuids auto’s van hetzelfde platform gebruik gaan maken (denk aan de x1 en de 2 serie AT/ GT). Bij de kleinere segmenten is een gezamenlijk model met een andere fabrikant dan interessant. BMW en Toyota hebben eerder al samengewerkt. O.a. voor het uitwisselen van motoren.

Soft-top is weer terug!

Goed nieuws voor de echte liefhebber: de soft-top is weer terug van weggeweest. Dit biedt meer voordelen en slechts een klein nadeel. De kapconstructie kan lichter en neemt veel minder plaats in. Belangrijk ander aspect is dat dit goedkoper is. Zeker voor Toyota zou dit een belangrijk argument zijn.
Een soft-top komt het design ten goede en draagt bij aan het cabrio gevoel (ook met de kap dicht). Een nadeel is dat een soft-top wat kwetsbaarder is, meer onderhoud vergt en misschien iets minder goed isoleert.

zbmw-z5-10

 

Bron: carmagazine.co.uk

 

VERGELIJKBARE ARTIKELS

3 3378

1 4589

2 COMMENTAAR

Laat een reactie achter