Zeven cilinders minder voor de BMW i8
BMW had in het begin van het ontwikkelingsstadium het idee om de nieuwe i8 aan te drijven met een V10. De productieversie kreeg echter een driecilinder en elektromotor.
Een ontwikkelingsingenieur van BMW zegt hierover: ,,Tijdens het ontwikkelingsproces wijzigde het concept van de i8. We kozen voor een efficiente aandrijflijn in plaats van puur motorvermogen”.
De i8 heeft tijdens zijn ontwikkelingsproces dus gaandeweg zeven cilinders verloren. Een V12 motor, zoals vele concurrenten, heeft BMW echter nooit overwogen. ,,Iedereen kan een sportwagen met een acht-, tien- of twaalfcilinder motor met een verbruik van 20 l/100 km bouwen. Maar een hybride-aandrijflijn met een verbruik van 2 l/100 km is een ander verhaal. Vandaar de keuze voor elektrische ondersteuning”, aldus de betrokkene. Een M versie is definitief van de baan.
De BMW i8 is een plug-in hybride. De 2+2-zitter weegt dankzij het gebruik van CFRP en veel andere lichtgewicht materialen maar 1.490 kg. En dat resulteert met het gecombineerde vermogen van de 1.5 liter turbomotor (231 pk) en de elektromotor (131 pk) in een 0-100 km/h-sprint in slechts 4,4 seconden. Het gemiddelde verbruik volgens de speciale EU meetcyclus bedraagt een schamele 2,5 l/100 km, en aangezien de CO2-uitstoot slechts 59 g/km bedraagt kunnen leaserijders volgend jaar rekenen op 14% bijtelling. De actieradius bedraagt een hele nette 500 kilometer, waarvan maximaal 35 kilometers geheel elektrisch zijn af te leggen.
Bron: Autovisie