BMWblog.nl Special: BMW 250/300 Isetta en BMW 600

BMWblog.nl Special: BMW 250/300 Isetta en BMW 600

Graven in het verleden is altijd leuk. Helemaal als het om het verleden van BMW gaat.

BMW heeft natuurlijk heel veel indrukwekkende auto’s gemaakt. Maar na de oorlog ging het toch een stuk moeilijker. Men had de BMW 501/502. En uiteraard de legendarische 507. maar deze auto’s waren veel te groot en te duur voor de gemiddelde arbeider. Hierdoor werden er te weinig verkocht. In Turijn zagen de mensen van BMW de Avantgarde Isetta van ISO. Misschien was dit bubble autootje wel de oplosssing voor de problemen van BMW. BMW kon in licentie de BMW Isetta produceren.

Motor

Met een aantal aanpassingen, waaronder het vervangen van de tweetaktmotor door een BMW motorfiets (R25/3) 247 cc 1-cilinder  4-takt motor met 12 pk waarmee 85 km/h werd gehaald, werd in 1955 de BMW Isetta aan de pers voorgesteld.  De één cilinder motor was van gietijzer met een aluminium cilinderkopje. Die werd ten opzichte van de motorfiets 180 graden gedraaid.  De krukas, die dubbel gelagerd was, was extra sterk uitgevoerd om de krachten van de dynastarter te kunnen weerstaan. Een BING carburateur zorgde voor het benzine/lucht mengsel. De koeling werd geholpen door een fan aan de zijkant van de auto.

Aandrijving

Ook de aandrijving was bijzonder. Aan de 4 vernellingsbak zat een hardy schijf die verbonden was aan een cardanas. Aan de andere kant zat nog een hardy schijf die aan het begin van de kettingkast zat. Een duplex ketting in een oliebad bracht de krachten over naar de achteras en de twee dicht op elkaar staande wielen. Deze construktie zorgde voor een geluidsarme verbinding.

Rijbewijs

Door een wetswijziging in het gebruik van auto’s tot 250 cc met  motorfietsrijbewijzen in Duitsland naar 300 cc, werd het voor BMW interessant om een Isetta 300 op de markt te brengen. De boring en slag van de één cilinder werd vergroot om tot 298 cc te komen. Dit resulteerde in een winst van wel 1 pk. Toch waren deze Isetta’s iets soepeler in het dagelijkse gebruik.

De auto beschikte uit veiligheidsoverweging over een stoffen vouwdakje. Stel je voor dat je tegen een boom rijdt, dan kan de deur niet meer open. In het begin hield BMW het “Bubble Window” design, maar in  Oktober 1956 werd dat gewijzigd in de grotere schuiframen.

Uiteindelijk zijn er meer dan 160.000 Isetta’s geproduceerd tot 1962.

BMW 600

De BMW 600 was bedoeld voor de mensen die de kleine Isetta ontgroeid waren. Één extra rechter achterportier en de wielen gewoon op alle hoeken gaf de auto meer ruimte. Het vreemde voorportier bleef.

Het chassis werd verlengd wat een achterbank mogelijk maakte. Op de 600 werd de semi-trailing arm wielophanging voor het eerst geïntroduceerd. Deze heeft BMW nog heel lang gebruikt op vele modellen.

2 Cilinder

Omdat de 600 een stuk zwaarder was werd ook een grotere motor nodig. Deze werd ook bij de motorfietsen uit het rek gehaald. Er werd een 2 cilinder boxer motor uit de R67. Deze motor had een capaciteit van 582 cc en daarmee haalde de BMW 600 103 km/h.

Totaal werden van de BMW 600 34.000 stuks geproduceerd.

Hieronder een paar leuke commercials uit de jaren ’50. Daarna een filmpje van BMW Classic over de  BMW 250/300 Isetta.

 

http://www.youtube.com/watch?v=UASfWHHe4ds

VERGELIJKBARE ARTIKELS

3 COMMENTAAR

  1. Ongelooflijk als je ziet waar BMW nu staat en waar het vandaan komt! Natuurlijk die Isetta zou nu niet meer kunnen maar toen… Lachen: “De auto beschikte uit veiligheidsoverweging over een stoffen vouwdakje. Stel je voor dat je tegen een boom rijdt, dan kan de deur niet meer open.”

  2. Nee. Messerschmit was een volledig ander merk. Met zo’n vliegtuigkoepeltje en 2 zitplaatsen achter elkaar.

Laat een reactie achter