BMW youngtimer in beeld: E38 7 Serie

BMW youngtimer in beeld: E38 7 Serie

0 3520

Voor veel BMW liefhebbers is de E38 een van de mooiste 7 Series ooit. Toen deze limousine in 1994 op de markt kwam deed dit het luxe-segment op haar grondvesten schudden. Bestuurders van grote bedrijven, diplomaten en politici stapten massaal over van de Mercedes S500 naar BMW. In Nederland lieten Wim Kok en later Jan-Peter Balkenende zich vervoeren in de ultieme uitvoering, een BMW 750iL protection.

P1020711

Motoren

Het instapmodel van dit vlaggenschip is de BMW 728i  met de 2.8 liter 6-in-lijn benzinemotor. De BMW 730i, 735i en 740i hebben allemaal een V8, en de 750i beschikt zelfs over de ultieme motorisatie: de V12. Dit is een 5.4 liter V12 met 326 pk en maar liefst 490 Nm koppel. Net zoals bij de eerdere en latere BMW’s in het luxe-segment staat de ‘L’ achter ‘750i’ voor ‘long wheel base’ en geeft aan dat de auto 14,7 centimeter verlengd is. Deze verlenging komt nagenoeg helemaal ten goede aan de passagiers die achterin zitten. In de Verenigde Staten, Azië en het Midden-Oosten is bovendien ook nog een L7 geproduceerd, deze auto is maar liefst 40 centimeter langer dan een reguliere 7 Serie. Kijk hier voor meer info over de BMW L7.

P1020735

 Uitvoeringen

De E38 7 Serie is ‘standaard’ uitgevoerd met een keur aan opties: hoge druk koplamp sproeiers, automatische afstelling van de koplampen (Xenon), een audio systeem met 14 luidsprekers, regensensor, zelfregelende luchtvering, DSC (Dynamic Stability Control), gelaagd glas en een ‘winterpakket’ (met o.a. voorruitverwarming c.q. ruitenwisser-ontdooier, verwarmde ruitensproeier leidingen, stoelverwarming, stuurwielverwarming, programmeerbare standkachel en een ruitensproei-installatie die automatisch antivries bijmengt bij vorst). Daarnaast waren er veel extra opties mogelijk zoals een vollederen dashboard en middenconsole, autotelefoon voor de bestuurder alsook achterin voor passagiers, elektrisch inklapbare buitenspiegels, met hout ingelegde sierstrips, elektrische zonnescherm bij de achterruit en ingebouwde zonwering in de achterportieren.

P1020732

 Zeldzaam

Het is bijzonder jammer dat deze mastodont langzamerhand uit het verkeersbeeld verdwijnt. Net zoals met meer modellen van BMW zou dat eigenlijk niet moeten mogen. Hoe vaak zien we nog een mooie 840i of 850i rijden? Of een BMW Z1 of een nette E36 3 Serie? En wat te denken van de BMW Z3 Coupé, een E24 6-serie, een mooie E30 of E21 3-serie, of een klassieke BMW 2002? Voor de E38 7 Serie is nu het moment aangebroken om de nette auto’s die nog over zijn te conserveren. Het goede nieuws is dat een aankoop van een nette E38 niet duur hoeft te zijn. Voor een model in showroomstaat betaal je weliswaar de hoofdprijs (€ 20.000 is heel gebruikelijk), maar als je genoegen neemt met een nette, gebruikte 7 Serie dan kun je met vijf- tot tienduizend euro al een heel eind komen. Laat je niet verleiden om voor 2.500 euro een koopje te doen, want dan zou je wel eens bedrogen kunnen uitkomen. Wij vonden deze advertentie van een E38 750i op bmw750i.nl.

VERGELIJKBARE ARTIKELS

GEEN COMMENTAREN

Laat een reactie achter