BMW bouwt al 10 jaar Rolls-Royce’s in eigen beheer

BMW bouwt al 10 jaar Rolls-Royce’s in eigen beheer

0 1714

Op 1 januari 2003 ging “the home of Rolls-Royce” voor het eerst na de overname door BMW officieel in bedrijf en werd de eerste auto gepresenteerd aan een gelukkige nieuwe eigenaar om één minuut na middernacht. Het was de eerste Phantom.

Op het moment dat de productie van de Phantom begon werd er één exemplaar per dag gebouwd. Het werd toendertijd omschreven als “the last great adventure in automotive history”. Eind 2003 waren dat er al drie per dag. Anno 2013 maken de werknemers van Rolls-Royce zo’n 20 auto’s per dag. Meer dan 90 procent van de geproduceerde Rolls-Royces is bedoeld voor export. Op 1 januari 2003 begon Rolls-Royce met 400 werknemers. Inmiddels werken er zo’n 1.400 mensen. In 2012 kwamen er 100 nieuwe posities bij. Meer dan 80 procent van de werknemers woont in een straal van zo’n 30 kilometer van thuisbasis Goodwood.

rolls-royce-phantom1

Industriegigant Vickers kocht Rolls-Royce in 1980 en deed het weer van de hand in 1998. In eerste instantie leek het erop dat BMW de nieuwe eigenaar zou worden. BMW bood 340 miljoen pond, maar het was Volkswagen die er 430 miljoen pond voor over had. Volkswagen ontving de rechten op de Spirit of Ecstasy en de wereldberoemde grille van Rolls-Royce-modellen. Maar helaas, het merk ontdekte later dat de merknaam Rolls-Royce en het logo eigendom was van Rolls-Royce plc; bouwer van vliegtuigmotoren. Dat bedrijf, dat door joint ventures connecties had met BMW, verkocht deze rechten aan de Beierse autobouwer. Een dilemma voor BMW en Volkswagen, want BMW had de naam en het logo in handen, Volkswagen de kenmerkende mascotte en de grille. Er werd een overeenkomst gesloten. BMW betaalde 40 miljoen pond voor de productierechten van Rolls-Royce en bleef tot en met 2002 motorleverancier voor zowel Rolls-Royce als Bentley. Vanaf 1 januari 2003 mocht BMW zelf de auto’s onder de naam Rolls-Royce produceren. Daarvoor bouwde BMW een nieuwe fabriek in Goodwood . Volkswagen ging door met Bentley. Beide partijen tevreden, want Volkswagen commentarieerde later dat het hen eigenlijk alleen ging om Bentley.

Bron: Rolls-Royce

VERGELIJKBARE ARTIKELS

GEEN COMMENTAREN

Laat een reactie achter