DTM: regendans op Oschersleben

DTM: regendans op Oschersleben

0 1454

Gisteren begon de DTM alweer met een klein schandaal. Op de Audi van Miguel Molina werd na de kwalificatie een technische onregelmatigheid aan de achtervleugel  ontdekt, waarna de organisatie besloot om de tijden van de Spanjaard nietig te verklaren. Molina verloor de pole die nu gaat naar BMW rijder Marco Wittmann ging. Adrien Tambay schoof op naar de eerste startrij met de Audi. 

Het weer in Oschersleben is niet hetzelfde op de racedag als het zonovergoten Nederland op Zondag. Er zit dreiging van regen in de lucht die de race wel eens flink kan gaan beïnvloeden. Mercedes heeft duidelijk nog steeds problemen. Voorin het veld zijn ze niet terug te vinden. En dan de bandenstrategie. De zachte banden, met de gele streep, zijn de snellere banden. Als er regen komt zal er gewisseld worden op regenbanden en is het bandenregelement van de baan. Dan hebben de rijders die op de zachte banden gestart zijn een klein voordeel gehad. En inderdaad. Voor de start zijn er al een aantal Mercedessen, die niets te verliezen hebben, die wisselen naar de regenbanden en vanuit de pits gaan starten. P90150526

Wittmann is als eerste weg met licht spinnende wielen van de BMW M4 DTM. Het is dringen geblazen in het veld tijdens de eerste bochten. António Félix da Costa zet de BMW M4 DTM op de derde plek. Spengler ligt vijfde met Tomczyk achter zich aan. Farfus haalt Rockenfeller in en gaat naar positie zeven. De mensen op de zachte banden slaan gelijk een gat naar de rest. Paffet op zacht haalt Farfus op hard in. En ook Green gaat hem voorbij. Mortara en Wehrlein raken elkaar en verliezen vele plekken. Joey Hand gaat lekker op de zachte banden. Hij gaat makkelijker door het veld dan Farfus.

En dan begint het zachtjes te regenen. Zolang de baan nog relatief droog is blijven de coureurs op de baan. Maar al snel beginnen de auto’s links en rechts te spinnen. Dan moet er een keus gemaakt worden. Het liefst rijden ze nog even door, maar of dat lang goed gaat? Ze kunnen niet allemaal tegelijk naar binnen. Hand komt als eerste voor de regenbanden. Daarna onstaat een lichte file in de pits. De leider gaat in ronde 7 naar binnen. Het duurt niet lang voor bijna iedereen een setje banden heeft met de blauwe streep. António Félix da Costa rijdt echter gewoon door en leidt de wedstrijd. Maar hij moet oppassen.

En zelfs regenbanden zijn niet heilig. Wickens gaat met de Mercedes het grind in. Voldoende reden voor een Safety Car. Het moment voor Félix da Costa om binnen te gaan. Garry Paffet rijdt als eerste achter de Safety Car met nog steeds zachte banden onder de auto. Hij wil dit volhouden tot aan de verplichtte bandenstop. Hierdoor kan hij een stop minder maken dan de rest van het veld. Helaas voor hem gaat de Safety Car na een paar ronden al naar binnen en zal hij in de regen nog vier ronden vol moeten houden op slicks. Wittmann wil hem voorbij en maakt daarbij een dure fout. Hij komt in het grind terecht en verliest veel tijd en plekken. Glock en Rockenfeller raken elkaar waardoor Timo uitvalt op een gevaarlijke plek. Augusto Farfus krijgt een straf en opnieuw komt de Safety Car naar buiten. 

P90150550

Dit duurt weer een aantal ronden en zodra de SC weer weg is barst de strijd weer los. In de regen worden nog veel risico’s genomen door de heren. Beste BMW op dat moment is António Félix da Costa op de vierde positie in de Red Bull BMW M4 DTM. Kan de jonge coureur nog een aantal plekken stijgen onder deze omstandigheden? Farfus komt binnen voor zijn 5 seconden stilstand straf en een bandenwissel. Jamie Green slaat een gat naar nummer twee. Al driftend gaat hij door de bochten. Het is hard werken voor de mannen in dit weer. 

Op de helft van de 51 ronden is het weer nog steeds bar slecht. Er wordt nog wel verwacht dat de regen verdwijnt de komende ronden. Da Costa maakt een dure fout. Hij remt te laat en verliest vele plekken. Wehrlein zet de Mercedes in de bandenstapel waardoor er voor de derde keer een Safety Car op de baan komt. Jammer voor Green. Hierdoor zal zijn ruime voorsprong verdwijnen. Toch wordt het droger. Maar door de Safety Car periodes en het weer zal de 51 ronden niet gehaald worden. Het zullen er door de tijdslimiet maar 39 worden.

Marco Wittmann komt naar binnen in de 30e ronde en zet de auto uit. Er is een technisch probleem met de versnellingsbak dat ervoor zorgt dat hij niet meer verder kan. Maar na een reset gaat hij toch weer de baan op , maar een goede klassering kan hij natuurlijk wel vergeten. Spengler heeft de mat zwarte BMW Bank inmiddels op de derde plek weten te zetten. En toch gaan hij nog naar binnen voor banden. En ook Hand doet dat. Hierdoor vallen ze ver naar achteren. Beste BMW is nu Tomczyk. Maar die moet ook nog naar binnen.

P90150535

Jamie green wil graag op slicks proberen over de finisch te komen! Wat een gok van de Audi rijder. Hij rijdt met 18 seconden voorsprong, maar hij moet toch naar binnen. Dan heeft hij te weinig aan die 18 seconden. Hij moet wel naar slicks om tijd goed te maken en punten te pakken. Iedereen moet mu nog naar binnen. Het is weer drukte in de pitstraat. Nog acht minuten op de klok. Farfus is nu degenen met de beste kaarten voor BMW. Maar een podium zit er niet in op de vijfde plek.

In het begin zeiden we nog dat er een aantal waren die vanuit de pits gestart waren omdat ze naar regenbanden waren gewisseld. Vietoris zat daar ook bij en hij startte dus helemaal achteraan. En toch weet hij op Oschersleben te winnen in de Mercedes dankzij deze strategie. Farfus pakt dus de vijfde plek in deze moeilijke race. Tomzcyk wordt achtste, António Félix da Costa 11e en Spengler kan de 12e plaats veilig stellen. 

Bron: ARD en BMW Motorsport

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 9472

3 1496

GEEN COMMENTAREN

Laat een reactie achter