Eerste DTM 2013 race: BMW de beste

Eerste DTM 2013 race: BMW de beste

0 1379

De DTM gaat weer beginnen. De aftrap is traditiegetrouw weer op de Hochenheimring. Een belangrijk seizoen voor BMW. De grote uitdaging is om de titel te verdedigen, maar met een team en twee auto’s meer moet dat toch te doen zijn. De concurrentie heeft echter ook niet stilgezeten.

Augusto Farfus vertrok vandaag net als in de seizoensfinale van 2012 vanaf de eerste rij. De Castrol EDGE BMW M3 DTM-coureur kwam tijdens de kwalificatie een tiende te kort op de toptijd van Audi coureur Timo Scheider. Oud-F1-coureur Timo Glock kon met de BMW M3 DTM niet de gewenste indruk maken en begint de race als 15e.

P90120795

Waren tijdens de vrije trainingen de weersomstandigheden verre van ideaal, tijdens de kwalificatie vanmiddag was het asfalt in Hockenheim droog waardoor de rondetijden omlaag doken. Toch was het aan het begin van de sessie nog altijd uitkijken geblazen. Farfus gaf het tempo in Q1 aan, terwijl in dat rijtje ook onder anderen Timo Scheider, Gary Paffett en Matias Ekström voorkwamen. Merhi ging er hard vanaf maar wist toch op eigen kracht in de pits te geraken. DTM-debutant Pascal Wehrlein kreeg alle ogen op zich gericht door in Q2 voor Mercedes de snelste tijd neer te zetten. BMW deed het opnieuw goed want Farfus wist een tweede tijd te strikken, voor Robert Wickens en Christian Vietoris (beiden Mercedes).

Pas in Q3 werden de slicks gemonteerd wat ook aan de rondetijden te merken viel. Vietoris trok aan het langste eind en voerde de top vier aan, gevolgd door Scheider, Farfus en Wickens. Dit viertal streed uiteindelijk in Q4 om de pole positie, die geclaimd werd door Timo Scheider, voor Farfus en Vietoris. Regerend kampioen Bruno Spengler kwam niet verder dan de zevende startpositie.

De eerste race van het seizoen

Dan de race. Scheider schiet weg bij de start en Spengler komt gelijk op plaats vier. Helaas maakt Tomczyk een duidelijke valse start. Hij krijgt hiervoor een drive throu straf. Dit kost hem zijn zevende positie. Het gevecht op de baan is er niet minder om. Het gaat traditiegetrouw gelijk hard tegen hard. Bruno haalt nummer drie in en wordt gelijk weer van achteren aangevallen. Vanaf ronde drie is het nieuwe DRS in gebruik en Spengler is de eerste die hier gebruik van kon maken.  Nieuweling Marko Wittmann komt gelijk al binnen in de pits. Op dat moment gaat Farfus met behulp van DRS naar de koppositie. De BMW doet het lekker.

Spengler bruno

Tambay zet de Audi in de brand in ronde vijf. En Wickens mist met zijn Mercedes een bocht door een gebroken spoorstang, waardoor de safety car naar buiten komt. Farfus en Spengler maken gelijk gebruik hiervan door de banden te wisselen. Bijna iedereen rijdt hierna met de standaard banden. Het hele veld zit weer dicht op elkaar. Op dit moment ligt Wehrleinmet de Mercedes voorop. Timo Glock rijdt met zijn Post.de BMW op de derde plek. Bij de herstart doet Wehrlein het heel slim en trekt een gaatje naar Farfus.

Ekstrom verliest op volle snelheid de motorkap van zijn Audi doordat hij een stukje over het gras is gereden. Mercedes rijder Juncadella rijdt nog tussen Glochk en Spengler in. Verderop in het veld is tomczyk in zwaar gevecht met Paffet en tiidens dit gevecht wordt Spengler ingehaald in een zinderend moment met het nodige duwwerk. De auto’s raken elkaar meerdere malen. Glock gaat voorbij aan Farfus, Hierbij moet wel gezegd worden dat hij nog naar binnen moet. Spengler verliest hierbij toch enkele posities en zakt naar de 10e plek. In ronde 15 verliest Glock de controle over de BMW M3 en gaat een stuk door het grind. Dit kost hem 8 seconden en hij zakt eveneens flink in het klassement.

Paffet gaat voorbij aan Tomczyk in de Sachsenkurve. De race is superspannend en de inhaalacties zijn talrijk. Timo Glock verliest na de pitstop zijn achterwiel omdat het MTEC team vergeten was om het vast te zetten. Einde Glock. Bruno Spengler komt binnen, gaat het hier wel goed? ja. Ondertussen rijdt Dirk Werner met zijn Samsung BMW M3 DTM ondanks de slechte kwalificatie op positie 7. Achter Farfus op plek vijf rijdt als zesde Martin Tomczyk. Dit is een aantal ronden de positie die wordt vastgehouden. In ronde 23 gaat Tomczyk naar binnen voor vers rubber. Hij krijgt echter nog een straf, die hem ongeveer 20 seconden zal kosten. Een goed eindresultaat kan hij wel vergeten.

bmw-m3-dtm1

Halverwege de race heeft Mercedes de eerste vier plekken ingenomen. Farfus haalt ook nieuw rubber (zacht) en hem wordt medegedeeld om te gaan pushen. Hij komt vlak voor Tomczyk op de baan. Wehrlein komt van de eerste positie voor het eerst binnen. Uiteraard is hij hierdoor de koppositie kwijt. Paffet leidt gevolgd door Vietoris. Farfus is ondertussen snel onderweg en haalt de Mercedes rijders langzaamaan binnen. Maar als hij nog wil winnen moet er een klein wonder gebeuren. Paffet naar binnen in ronde 28 en Vietoris rijdt voorop. En dan gaat Ekstrom er hard af. De Audi in puin. Een safety car is echter niet nodig zodat de race onverminderd hard doorgaat. Werner zit op de staart van Vietoris. Beide heren zullen echter nog naar binnen moeten.

Farfus is intussen in gevecht met Merhi in de Mercedes. Hij verliest dit duel echter en moet hem voor laten gaan. Werner wil Vietoris voorbij en tikt hem al bijna aan. Nog 10 ronden te gaan. En het lukt hem om er voorbij te komen. BMW op koppositie! Dit zal helaas niet lang duren omdat hij nog voor banden naar binnen moet. Vietoris gaat gelijk naar binnen om de banden te wisselen. Nieuwe man Wittmann is ondertussen met hand en tand zijn zevende positie aan het verdedigen. Scheider wil er graag lang maar het wordt hem niet makkelijk gemaakt. In ronde 35 lijkt het erop dat Farfus virtueel eerste ligt. kan hij dit volhouden of krijgt hij een nog een aanval van de Mercedesen?

2013-BMW-DTEK-DTM_54

Joey Hand gaat in deze race eigenlijk ook goed. Hij ligt achtste. Werner gaat naar binnen en maakt een bliksemsnelle stop. Blijft hij de Mercedesen voor? Ja! Niet te geloven. Plek twee achter Farfus. Nog een paar ronden. Dit moeten ze volhouden. Het blijft spannend. In de laatste 3 ronden mag het DRS niet meer gebruikt worden. Dit zal eventuele inhaalacties een stuk moeilijker maken. Op de tribunes zwaaien de BMW vlaggetjes van de fans. Nog twee ronden. De fans gaan staan. Augusto Farfus WINT!!!! BMW WINT!!!! De eerste race is binnen!!! Werner wordt prachtig tweede. Bruno Spengler komt als vijfde binnen. Joey Hand wordt 7e Marko Wittmann komt heel netjes als negende over de streep. martin Tomzcyk valt iets tegen met een 13e plaats en als laatste Andy Priaulx als 17e.

Bron: ARD

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 9996

2 8312

GEEN COMMENTAREN

Laat een reactie achter