Harm Lagaaij Koninklijk onderscheiden (BMW Z1)

Harm Lagaaij Koninklijk onderscheiden (BMW Z1)

0 1758

Harm Lagaaij is namens de Koning uitgeroepen tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Harm Lagaaij heeft in de loop van zijn carrière de vormgeving van veel succesvolle auto’s beïnvloed. Ook bij BMW.

De reden van de onderscheiding is dat Lagaaij een belangrijke stempel gedrukt heeft op ‘Nederlands automotive design’. Hierdoor mag hij zich vanaf nu dus Officier in de Orde van Oranje-Nassau noemen. Hij kreeg een lintje opgespeld door burgemeester Van Aartsen van Den Haag, de stad waar hij geboren is.

BMW_Z1_Design_Techniek_03

Beroemde ontwerpen

Vanaf 1971 werkte hij op de design-afdeling van Porsche en was hij betrokken bij de vormgeving van de modellen 911, 924 en 928. Na zes jaren werd hij hoofd van de design-afdeling bij Ford in Keulen. Daar droegen meerdere modellen, zoals de Escort en de Sierra zijn handschrift. In 1985 stapte hij over naar BMW. Een van de bekendste projecten uit deze tijd is de BMW Z1 Roadster.

BMW Technik GmbH

De BMW Z1 vierde zijn debuut op de Frankfurt Motor Show in 1987. De BMW Z1 had veel techniek van de E30 325i geleend, maar was een op zichzelf staand model dat volledig was ontwikkeld door BMW Technik GmbH. De Z1 is dus destijds ontworpen door Harm Lagaaij, die tussen 1985 en 1989 de positie van hoofddesigner bij BMW bekleedde (hierna vertrok hij weer naar Porsche, waar hij tot zijn pensionering werkte), en was het eerste en enige produkt dat rechtstreeks vanuit BMW Technik GmbH werd geproduceerd.

bmw_z1

Bron: Automobielmanagement

VERGELIJKBARE ARTIKELS

GEEN COMMENTAREN

Laat een reactie achter