Hoe veilig is de BMW i3 voor de inzittenden?

Hoe veilig is de BMW i3 voor de inzittenden?

3 1627

Dat de carbonstructuur van de BMW i3 zorgt voor een gewichts reducering is algemeen bekend. En dat carbon ontzettend sterk is ook. Maar hoe sterk eigenlijk? En wat betekent dit voor de reddingsdiensten die de inzittenden na een ongeval moeten redden?

De Duitse ADAC (ANWB) heeft in samenwerking met de brandweer een test uitgevoerd met de BMW i3. Uit deze tests bleek dat de carbonvezels voor een uitdaging zorgen op het moment dat de auto uit elkaar geknipt moet worden. Bij dit knippen breekt en versplintert het CRFP waarbij ook nog eens stof vrijkomt. Hierdoor is het noodzakelijk dat zowel de redders als de inzittenden een stofmasker moeten dragen.

Studien-Unfall-mit-Carbon-Autos-1200x800-873b7d8f1263c27c

Maar ondanks deze moeilijke factor is het oordeel van de ADAC duidelijk. Inzittenden van de BMW i3 kunnen net zo snel en veilig uit het wrak worden gered als elke andere personenauto. De reddingskaart speelt daarbij een belangrijke rol (BMW heeft er één voor elk model). Hierop staat precies op welk deel van de auto hoogspanning staat en waar die uitgeschakeld kan worden.  Zonder deze informatie kunnen kostbare minuten verloren gaan omdat de reddingsdiensten niet gelijk aan het werk kunnen. Het complete testverslag is hier te lezen.

De ADAC beveelt iedereen aan om de reddingskaart van zijn auto in kleur uit te printen en in de auto te bewaren. Deze zijn te vinden op www.rettungskarte.de. Een sticker op de voorruit kan erop wijzen dat de kaart aanwezig is.

 

Bron: ADAC

VERGELIJKBARE ARTIKELS

3 COMMENTAAR

Laat een reactie achter