NIEUWE 1-serie !

NIEUWE 1-serie !

8 2306

Opvolger 1-serie 5 deurs

Zeven jaar geleden kwam BMW met de eerste generatie 1-serie. De auto bleek een groot bestaansrecht te hebben. Doordat de 3-serie generatie-na-generatie groter was geworden, ontstond er ruimte voor een compacte, achterwiel aangedreven, BMW. De 1-serie verving tevens de laatste generatie 3-serie compact.

Nu staat het nieuwe model  1-serie voor de deur en, zoals bij veel nieuwe modellen,  is ook deze weer iets gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Tegelijkertijd is de nieuwe 1-serie volwassener, ruimer en zuiniger dan zijn voorganger.

Maten

De nieuwe 1-serie is in de lengte met 85 millimeter gegroeid naar 4,32 meter. De wielbasis is bijna net zo groot als die van een BMW 3-serie ui 1991, te weten:  2,69 meter (30 millimeter meer dan de vorige 1-serie).De auto is  1,77 meter breed en heeft een bagageruimte van 360 liter (30 liter meer).

Motoren

De 1-serie is voortaan alleen nog maar leverbaar met turbomotoren.  de 116i heeft een 136 pk sterke 1,6-liter viercilinder met een maximumkoppel van 220 Nm. De sprint naar 100 km/h kost slechts 8,5 seconden en de topsnelheid van dit instapmodel bedraagt maar liefst 210 km/h.  Het verbruik is wederom afgenomen en doet slechts 5,5 liter per 100 km bij een CO2-uitstoot van 129 g/km.
De 118i is voorlopig het sterkts. Deze heeft dezelfde motor als de 116i maar dan met 170 pk en een koppel van 250 Nm. De sprint naar 100 km/h kost nog maar  7,4 seconden en de topsnelheid  bedraagt een comfortabele 225 km/h. De 118i verbruikt 5,8 l/100 km met een CO2-uitstoot van 134 g/km.
Alle diesel motoren hebben een inhoud van 2 liter. De 116d heeft 116 pk en 260 Nm koppel. 0-100 km/h duurt 10,3 seconden en de topsnelheid is 200 km/h. Het verbruik bedraagt gemiddeld slechts 4,3 liter per 100 kmterwij  de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 114 g/km.
De 118d heeft 143 pk en 320 Nm koppel aan boord.  0-100 km/h kost 8,9 seconden en de topsnelheidbedraagt  212 km/h. Het verbruik van de 118d is 4,4 liter per 100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 1 gram meer dan de 116d en komt uit op 115 g/km.
De topdiesel is de 120 d met 184 pk in combinatie met een standaard achttraps automaat. De 120d heeft een maximumkoppel van maarliefst 380 Nm. De sprint naar 100 km/h duurt een luttele  7,2 seconden. Topsnelheid is 228 km/h. Het gemiddeld diesel verbruik is exact gelijk aan de 118d namelijk 4,4 liter per 100 km bij 116g/km CO2-uitstoot.

Uitrusting

De standaarduitrusting van de nieuwe 1-serie heeft  airconditioning, keyless start en stop systeem,  multifunctioneel met leder bekleed stuurwiel, radio/cd Professional met iDrive, een usb-aansluiting en Bluetooth-ondersteuning. Het Efficient Dynamics programma is ook weer up-to-date: de nieuwe 1-serie heeft een Eco Pro schakelaar, waarmee het verbruik daalt doordat het motormanagement, de verwarming, de airconditioning, de spiegel- en de stoelverwarming gunstig kan aansturen.

‘Lines’

De 1-serie heeft bij productie start  2 ‘lines’ Sport of Urban. De Sport Line bestaat uit 16-inch lichtmetalen wielen, sportstoelen, een sportstuur met rode stiksels en  sportieve interieur elementen. De Urban Line is meer gericht op luxe en comfort en biedt  halflederen bekleding,  sportstuur, een afsluitbaar opbergvak onder de armsteun en diverse witte getinte interieur accenten.

Prijzen

De nieuwe 1-serie is vanaf september leverbaar. Hieronder volgen de prijzen.

De 116i kost 27.950 euro.

De 118i kost 30.750 euro.

Dde 116d kost 29.990 euro.

De 118d kost 31.950 euro.

De 120d Automaat kost 36.200 euro.

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 8204

2 14658

8 COMMENTAAR

  1. Sorry, ik vind het een grote terleurstelling en ik had er veel meer van verwacht. Pas na 7 jaar, einde levenscyclus, durfde ik het aan een 1-serie te kopen. Ik heb het nooit een mooie auto gevonden, maar het rijdt werkelijk fantastisch. Na het zien van deze plaatsjes ben ik stellig overtuigd van het feit dat mijn 1-serie meer waard wordt. Ik vind het echt een suffe auto geworden met koreaanse trekjes. Wat mij nog het meeste verbaast is het feit dat de 5-serie direct raak was. Een geweldig model en een enorm succes. Dus voor de 3-serie is er nog hoop.

  2. Het design is zeker gedurfd, maar nog steeds heel goed herkenbaar als 1-serie. Mijn ervaring is dat de BMW’s van de laatste jaren in ‘real-life’ vaak nog een stuk mooier zijn dan van een foto.

    @Roy; Misschien moet je dit keer geen 7 jaar meer wachten en z.s.m. een proefrit gaan maken als de nieuwe 1 bij de dealer staat! 😉

  3. Eerlijk is eerlijk. de laaste BMW’s zijn bij de allereerste aanblik niet direct mooi.

    @Roy, kijk nog een paar filmpjes. Ben er van overtuigd dat jij net zoals ikzelf de auto steeds meer zult gaan waarderen.

Laat een reactie achter