De nieuwe BMW 5 Serie officieel

De nieuwe BMW 5 Serie officieel

2 10122

Met meer rijdynamiek, een ongeëvenaard aantal assistentiesystemen, een indrukwekkende connectiviteit en innovatieve bediening heeft de BMW 5 Serie Sedan nog meer te bieden dan voorheen. De nieuwe BMW 5 Serie Sedan heeft alles in huis om het succes van zijn voorgangers te continueren; BMW verkocht in de loop der jaren meer dan 7,6 miljoen exemplaren. De nieuwe BMW 5 Serie Sedan is medio november te bestellen en verschijnt vanaf februari 2017 op de weg.

‘De zevende generatie van de BMW 5 Serie Sedan wijst de weg naar een toekomst zoals we die gedefinieerd hebben in onze NUMBER ONE > NEXT strategie’, aldus Harald Krüger, voorzitter van de raad van bestuur bij BMW AG. ‘We beschouwen technologisch leiderschap, emotierijke modellen en digitalisering als essentiële factoren om succesvol te kunnen blijven. Ik twijfel er niet aan dat de nieuwe BMW 5 Serie Sedan vooral op technologisch vlak nieuwe benchmarks realiseert. Het blijft de ultieme belichaming van een zakensedan.’

p90237213_lowres_the-new-bmw-5-series

Superieur rijplezier en ongeëvenaarde aerodynamica.

De toepassing van het lichtgewicht designconcept BMW EfficientLightweight – met meer aluminium en staal met een hoge treksterkte dan voorheen – zorgt voor een gewichtsreductie van maximaal 100 kilo ten opzichte van het vorige model. Het nieuw ontworpen onderstel, het lage zwaartepunt, de befaamde gelijkmatige gewichtsverdeling van BMW en de lichtgewicht carrosserie garanderen een uitzonderlijke torsiestijfheid in combinatie met een buitengewone rijdynamiek en het langeafstandscomfort waar de BMW 5 Serie Sedan traditiegetrouw om bekendstaat. Tal van onderstelopties zoals Integral Active Steering, dat voor het eerst gecombineerd kan worden met de intelligente vierwielaandrijving xDrive, zorgen voor een nog beter totaalpakket dat gericht is op dynamiek. Daarmee gaat de 4.935 millimeter lange BMW 5 Series Sedan wederom aan kop in zijn segment. De Cw-waarde (luchtweerstandcoëfficiënt) van 0,22 bij de meest op efficiency gerichte uitvoering (BMW 520d Efficient Dynamics Edition) vormt de nieuwe benchmark in het segment.

Stap richting autonoom rijden.

Voor een ongeëvenaarde ondersteuning van de bestuurder zijn diverse assistentiesystemen leverbaar. Die zijn niet alleen nuttig op gevaarlijke momenten, maar bijvoorbeeld ook in files en op lange snelwegtrajecten. Daarvoor is de nieuwe BMW 5 Serie Sedan standaard uitgerust met een stereocamera, die samenwerkt met een optionele radar en ultrasoonsensoren die het gebied rond de auto monitoren – indien uitgerust met alle veiligheids- en rijassistentiesystemen bevat de BMW 5 Serie maar liefst 23 sensoren. Nieuwe features zijn de Avoidance Assistant (uitwijkhulp) en Crossing traffic warning, en de Lane Change Assistant en Lane keeping assistant met actieve bescherming tegen aanrijdingen van opzij. Het laatstgenoemde systeem monitort de rijbaanmarkeringen en het gebied rond de auto en assisteert de bestuurder bij dreigende aanrijdingen door stuurcorrecties uit te voeren. De BMW 5 Serie Sedan zet een verdere stap richting autonoom rijden met functies zoals de optionele Active Cruise Control (ACC) en de Steering and Lane keeping assistant.
Zo wordt voortaan rekening gehouden met snelheidsbeperkingen omdat de optionele Intelligent Speed Assist samenwerkt met de cruise control. De bestuurder kan de snelheid aanpassen met +/– 15 km/h. Tot een snelheid van 210 km/h kan de auto de bestuurder het accelereren, remmen en sturen desgewenst uit handen nemen. De intelligente Auto Start Stop-functie houdt voortaan rekening met de route en verkeersomstandigheden en draagt zodoende bij aan nog meer rijcomfort.

p90237313_lowres_the-new-bmw-5-series

Intuïtief gebruiksgemak en hoogstaand comfort.

BMW rust de nieuwe BMW 5 Serie Sedan uit met een nieuwe generatie van het iDrive-systeem die de navigatie-, telefoon- en entertainmentfeatures plus autofuncties op een 10,25-inch display met hoge resolutie weergeeft. Het systeem kan worden bediend met de iDrive Controller, door spraakbesturing of door het scherm aan te raken. De menustructuur is geheel nieuw met zes virtuele blokken die naar wens kunnen worden ingedeeld. De inhoud van de onderliggende menu’s wordt in continu bijgewerkte vorm weergegeven. De nieuwste generatie van het fullcolour BMW Head-Up Display heeft een projectie-oppervlak dat 70 procent groter is dan voorheen en geeft verkeersborden, telefoongegevens, radiostations, muzieknummers, navigatie-instructies en waarschuwingen van de assistentiesystemen weer.

Bereik van 500 meter.

Voor nog meer comfort zorgen de uitgebreidere opbergmogelijkheden, de grotere beenruimte voor de achterpassagiers en de comfortstoelen met massagefunctie. Ook vermeldenswaardig zijn de innovatieve stoelbediening met touchsensoren en vier-zone klimaatregeling met ionisatie en subtiele luchtverfrissing.
Speciale Synergy Thermoacoustic Capsule (SYNTAK) motorisolatietechnologie, het akoestische glas voor de voorruit en de akoestische hemelbekleding dragen eveneens bij aan een aanzienlijke geluidsreductie in het interieur. Alle koplampvarianten beschikken standaard over LED-technologie. Als optie zijn Adaptieve LED-koplampen met variabele lichtverdeling en adaptieve rotondeverlichting verkrijgbaar evenals het niet-verblindende grootlicht BMW Selective Beam met een bereik van maximaal 500 meter.

p90237275_lowres_the-new-bmw-5-series

Geavanceerde verbinding tussen mens, machine en omgeving.

De nieuwe BMW 5 Serie Sedan heeft veel te bieden wat betreft connectiviteit. Uitgebreide BMW ConnectedDrive-features worden aangevuld met nieuwe services die zakelijke reizigers extra comfort bieden en tijd kunnen besparen. Voorbeelden zijn de nieuwe ParkNow-technologie waarmee op digitale wijze een parkeerplaats gereserveerd en betaald kan worden, de intelligente zoekfunctie On-Street Parking Information (vooralsnog alleen in Duitsland en de VS) waarmee naar een parkeerplaats gezocht kan worden en de tegen meerprijs leverbare Parking Assistant, die beschikbare plekken herkent en de auto automatisch parkeert. Verder stelt de Microsoft Exchange-service gebruikers van Microsoft Office 365 voortaan in staat om hun e-mails, kalender en contacten te synchroniseren en in de auto te bewerken. Het optionele Remote Parking-systeem maakt het bovendien mogelijk om de BMW 5 Serie Sedan op afstand te parkeren met de autosleutel, zelfs in de krapste parkeervakken. Ook de smartphone-integratie is verder verbeterd – bijvoorbeeld met Apple CarPlay (dat, voor het eerst in een auto, volledig draadloos werkt), de mogelijkheid om de telefoon inductief te laden en een WiFi-hotspot voor maximaal tien apparaten.

Gepersonaliseerde content via BMW Connected Onboard.

BMW Connected, de persoonlijke digitale mobiliteitsassistent van BMW, is sinds juli 2016 beschikbaar in Europa. BMW introduceert samen met de nieuwe BMW 5 Serie Sedan een doorontwikkeling van het systeem, inclusief extra services. BMW Connected Onboard geeft bestuurders een overzicht van alle mobiliteit-gerelateerde informatie. Relevante content zoals navigatiebestemmingen en de verwachte aankomsttijd die is opgeslagen in hun persoonlijke mobiliteitsagenda wordt overgebracht van hun smartphone naar de auto en weergegeven op het gepersonaliseerde scherm. Remote 3D View geeft bestuurders de mogelijkheid om driedimensionale beelden van de omgeving van hun auto op te vragen, waarbij deze onderweg op de smartphone weergegeven kunnen worden. Zo verliezen ze hun auto nooit uit het oog.

p90237256_lowres_the-new-bmw-5-series

BMW 530i en BMW 540i: de nieuwe benzinemotoren.

Alle motoren waarmee de nieuwe BMW 5 Serie Sedan leverbaar wordt, behoren tot de modulaire motorenfamilie BMW EfficientDynamics. Alle beschikken over BMW TwinPower Turbo techniek, die voor uitstekende prestaties in combinatie met een buitengewone efficiency zorgt. Bij de lancering zullen twee dieselmotoren en twee benzinemotoren verkrijgbaar zijn, in combinatie met achterwielaandrijving of de intelligente vierwielaandrijving BMW xDrive.

De nieuwe tweeliter viercilinder-in-lijn benzinemotor in de BMW 530i levert een maximumkoppel van 350 Nm en een maximaal vermogen van 185 kW (252 pk). Zijn gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 5,4 liter/100 km*, in combinatie met een CO2-emissie van 126 g/km. Dat is meer dan 11 procent lager dan voorheen. De BMW 530i accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/h.
De nieuwe BMW 540i is uitgerust met een 250 kW (340 pk) sterke drieliter zescilinder-in-lijn benzinemotor met een maximumkoppel van 450 Nm. Ondanks het extra vermogen en het nog sportievere karakter bedraagt het gemiddeld brandstofverbruik 6,5 l/100 km* en blijft de CO2-emissie beperkt tot 150 g/km. In combinatie met de intelligente vierwielaandrijving xDrive accelereert de BMW 540i van 0 naar 100 km/h in slechts 4,8 seconden.

p90237283_lowres_the-new-bmw-5-series

BMW 520d en BMW 530d: de nieuwe dieselmotoren.

De viercilinder-in-lijn dieselmotor die de BMW 520d aandrijft, levert een vermogen van 140 kW (190 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm. Het gemiddelde brandstofverbruik en de gemiddelde CO2-emissie bedragen 4,1 l/100 km* en 108 g/km met de handgeschakelde versnellingsbak en respectievelijk 4,0 l/100 km* en 107 g/km indien voor de 8-traps Steptronic automaat wordt gekozen. De sedan accelereert van 0 naar 100 km/h in 7,6 seconden (Steptronic). De topsnelheid bedraagt 237 km/h.

De nieuwe BMW 530d maakt eveneens indruk met zijn combinatie van dynamiek en efficiency. De zescilinder-in-lijn dieselmotor levert een vermogen van 195 kW (265 pk) evenals een maximumkoppel van 620 Nm, aanzienlijk hogere waarden dan een vergelijkbare motor in het voorgaande model realiseerde. En toch bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik slechts 4,5 l/100 km*. De CO2-emissie is 118 g/km – een verlaging van ongeveer 13 procent ten opzichte van het vorige model. De nieuwe BMW 530d accelereert in 5,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

* Cijfers volgens de EU-testcyclus, afhankelijk van de bestelde bandenmaat. Sommige cijfers zijn voorlopig.

De CO2-kampioen, de plug-in hybride en het sportieve achtcilindermodel.

Kort na de lancering van de nieuwe BMW 5 Serie Sedan breidt BMW de modelreeks uit met nog drie motorvarianten. De 140 kW (190 pk) viercilinder dieselmotor laat zich van zijn zuinigste kant zien in de BMW 520d EfficientDynamics Edition met 8-traps Steptronic automaat. Zijn gemiddelde CO2­-emissie van slechts 102 g/km behoort tot de laagste in het segment, evenals het gemiddeld brandstofverbruik van slechts 3,9 l/100 km*.
Vanaf maart 2017 is de BMW 5 Serie Sedan ook verkrijgbaar met een plug-in hybride aandrijflijn, in de vorm van de BMW 530e iPerformance. De combinatie van het BMW eDrive electric drive-concept en een viercilinder benzinemotor zorgt voor een extreem lage CO2-emissie van slechts 46 g/km*. Het systeemvermogen bedraagt 185 kW (252 pk).

p90237833_lowres_bmw-5-series-saloon

De nieuwe BMW M550i xDrive is vanaf maart 2017 het voorlopige sportieve hoogtepunt van de nieuwe BMW 5 Serie Sedan. Zijn V8-motor levert een vermogen van 340 kW (462 pk) en een maximumkoppel van 650 Nm. De motor maakt niet alleen indruk met zijn prestaties, maar ook met zijn efficiency: het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 8,9 l/100 km*, de gemiddelde CO2-emissie is 204 g/km. De BMW M550i xDrive accelereert van 0 naar 100 km/h in slechts 4,0 seconden.

* Cijfers volgens de EU-testcyclus. afhankelijk van de bestelde bandenmaat. Sommige cijfers zijn voorlopig.

Modelvarianten die verkrijgbaar zijn bij de marktintroductie op 11 februari 2017.

BMW 530i/BMW 530i xDrive: viercilinder-in-lijn benzinemotor. 8-traps Steptronic automaat.

Cilinderinhoud: 1.998 cc.

Vermogen: 185 kW (252 pk) bij 5.200 – 6.500 tpm.

Maximumkoppel: 350 Nm bij 1.450 – 4.800 tpm.

Acceleratie (0–100 km/h): 6,2 s (6,0 s).

Brandstofverbruik. gemiddeld: 5,4 l/100 km (5,7 l/100 km*.

CO2-emissie. gemiddeld: 126 g/km (133 g/km).

BMW 540i/BMW 540i xDrive: Zescilinder-in-lijn benzinemotor. 8-traps Steptronic automaat.

Cilinderinhoud: 2.998 cc.

Vermogen: 250 kW (340 pk) bij 5.500 – 6.500 tpm.

Maximumkoppel: 450 Nm bij 1.380 – 5.200 tpm.

Acceleratie (0–100 km/h: 5,1 s (4,8 s).

Brandstofverbruik. gemiddeld: 6,5 l/100 km (6,7 l/100 km)*.

CO2-emissie. gemiddeld: 150 g/km (156 g/km).

BMW 520d/BMW 520d xDrive: Viercilinder-in-lijn dieselmotor. Handgeschakelde zesversnellingsbak /8-traps Steptronic automaat (xDrive: 8-traps Steptronic automaat).

Cilinderinhoud: 1.995 cc.

Vermogen: 140 kW (190 pk) bij 4.000 tpm.

Maximumkoppel: 400 Nm bij 1.750 – 2.500 tpm.

Acceleratie (0–100 km/h): 7,7 s/7,6 s (7,6 s).

Brandstofverbruik. gemiddeld: 4,1 l/100 km / 4,0 l/100 km (4,2 l/100 km)*.

CO2-emissie. gemiddeld: 108 g/km / 107 g/km (112 g/km).

BMW 530d/BMW 530d xDrive: Zescilinder-in-lijn dieselmotor. 8-traps Steptronic automaat.

Cilinderinhoud: 2.993 cc.

Vermogen: 195 kW (265 pk) bij 4.000 tpm.

Maximumkoppel: 620 Nm bij 2.000 – 2.500 tpm.

Acceleratie (0–100 km/h): 5,7 s (5,4 s).

Brandstofverbruik. gemiddeld: 4,5 l/100 km (4,7 l/100 km)*.

CO2-emissie. gemiddeld: 118 g/km (125 g/km).

* cijfers volgens de EU-testcyclus. afhankelijk van de bestelde bandenmaat. Cijfers voor BMW xDrive tussen haakjes.

Bron:  BMW Group

2 COMMENTAAR

  1. Hallo oscar,
    komt er ook een ‘normale’ 550i? Zonder dat het meteen als sportmodel vermarkt wordt?

Laat een reactie achter