Ondernemer wil BMW of Volvo volgens onderzoek

Ondernemer wil BMW of Volvo volgens onderzoek

1 1761

De zakenwebsite liet bureau DVJ Insights zeshonderd personen vragen naar hun automobiele voorkeur. Elf procent van de ondernemers (dga’s en zzp’ers) vervoert zich per Volvo. Daarmee is het merk in deze doelgroep bovengemiddeld populair, want voor Nederland als geheel scoort het Zweedse merk iets minder dan vier procent. Behalve in een Volvo rijden ondernemers ook graag in een BMW.

Beide merken hebben een grote schare trouwe berijders. Van de Volvo-rijders kiest 94 procent als volgende auto wéér een Volvo; bij BMW is de merkentrouw zelfs iets groter: 97 procent. Ford (79 procent) en Volkswagen (78 procent) bijten zich stuk op die scores. Relatief laag scoort ook Audi, althans voor een Duits premiummerk. Slechts 79 procent van de Audirijders blijft het merk in principe trouw bij de aanschaf van een volgend voertuig. Dat is een vergelijkbaar percentage als onder Ford- of Opelrijders.

Een veel lager percentage in elk geval dan onder BMW en Mercedes-rijders (respectievelijk 97 en 91 procent), de traditionele concurrenten van Audi. Net als BMW zijn mensen die een Audi leasen of op de zaak hebben staan, niet van plan hetzelfde merk in privé aan te schaffen. Bij Audi zou zelfs tweederde dat niet doen. De reden is weer de prijs.

Merktoptienondernem_110310a

Ondernemers leasen bijna niet

Hoewel het vaak financieel gunstig is om een auto op naam van het bedrijf aan te schaffen vanwege de mogelijkheid het aanschafbedrag in enkele jaren af te kunnen schrijven, kiezen ondernemers er in bijna de helft van de gevallen voor hun auto op naam van de zaak te zetten. Leasen is niet populair, ondanks het feit dat er steeds meer leasebedrijven zijn die mikken op mkb’ers en zzp’ers.

Leaserijder hecht wel aan bijtelling en droomt van BMW

De leaserijders in het onderzoek, zowel de ondernemers als degenen in loondienst, zien bijtelling echter wel als een belangrijk issue. Tweederde noemt het bijtellingspercentage belangrijk of zelfs zeer belangrijk bij de keuze van de leaseauto. Wat dat betreft blijkt de financiële prikkel van de overheid behoorlijk effectief.

Leaserijders uit het onderzoek blijken in tegenstelling tot wat je zou verwachten afgaande op de klachten bij het koffieautomaat hoort, nog behoorlijk wat invloed en vrijheid te hebben wat betreft hun autokeuze.

Slechts 12 procent kreeg een auto uit het bestaande wagenpark toegewezen, 9 procent moest kiezen uit enkele merken, maar de rest was binnen bepaalde grenzen vrij te bepalen waarin men rijdt. Meer dan de helft mocht zelfs een duurdere auto leasen dan het standaard leasebedrag. Dat mocht na overleg bij 15 procent of zolang men het verschil maar zelf betaalde bij 43 procent.

2011-bmw-5-serie-touring-002

Gevraagd naar de gedroomde leasebak, kwam BMW glorieus als eerste uit de bus. Wel opvallend was dat degenen die daadwerkelijk een BMW leasden, aangaven dat merk privé niet snel zouden komen. De reden was simpelweg de relatief hoge prijs.

Bron: Automobielmanagment.nl

VERGELIJKBARE ARTIKELS

1 COMMENTAAR

  1. Dit begrijp ik niet ” Hoewel het vaak financieel gunstig is om een auto op naam van het bedrijf aan te schaffen vanwege de mogelijkheid het aanschafbedrag in enkele jaren af te kunnen schrijven, kiezen ondernemers er in bijna de helft van de gevallen voor hun auto op naam van de zaak te zetten”

    Dat is toch hetzelfde? had moeten staan: slechts

Laat een reactie achter