BMW supersportwagen M8 in de glazen bol
Er zijn al een tijdje geruchten dat BMW bezig is met een opvolger van de legendarische BMW M1 supersportwagen uit 1978. Dit gerucht is echter tot nu toe steeds ontkent door BMW M. Toch worden ze steeds hardnekkiger.
BMW M heeft altijd gezegd dat de markt te klein is en de ontwikkelingskosten te hoog zijn voor zo’n project. Maar nu steken de geruchten over een BMW M1, BMW M8, BMW M10 of BMW 100 de kop weer op. Deze namen hebben de afgelopen jaren al eens de revue gepasseerd, maar de laatste meldingen zijn toch de naam BMW M8. De concurrenten hebben natuurlijk al een tijdlang zo’n auto. De Audi R8 en de Mercedes-Benz SLS-AMG hebben redelijke verkoopcijfers laten zien. Zelfs in deze moeilijke tijden. BMW is om deze reden nog voorzichtig met het uitbrengen van een supersporter en de economische toestand van de komende jaren is de grootste beslissingmaker de komende jaren. Een definitieve beslissing is echter nog niet genomen.
In 2008 presenteerde BMW om de geruchten te voeden de ‘M1 Hommage’ concept op het Villa d’Este Concours d’Elegance. De nieuwe M8 zou hier dus op gebaseerd kunnen zijn. Hij zou echter niet zo retro gestyled zijn als de Hommage.Wel is duidelijk dat het gaat om een tweezitter met een middenmotor. Anders dan de hybride sportauto BMW i8 zal de nadruk bij de M8 nog liggen op pure snelheid. Door het gebruik van koolstofvezel zou de auto een stuk lichter worden dan de genoemde concurrenten. In combinatie met een aangepaste versie van de S63 V8 uit de BMW M5 en M6 die meer dan 600 pk zou kunnen leveren zorgt de lichte bouw bovendien voor fabelachtige prestaties, men denkt aan een sprint van nul naar honderd in ongeveer drie seconden. De overbrenging zou via een negen-traps automaat bewerkstelligd kunnen worden. Maar ook een DCT transmissie is een optie.
Er doen ook al verhalen de ronde over de introductiedatum van de auto. In 2014 komt er een concept car die een voorbode is van wat in 2016 uiteindelijk de BMW M8 zal worden. Dit wordt dan een cadeau van BMW aan zichzelf voor het 100 jarige bestaan van het merk. Er worden prijzen genoemd van rond de €275.000,-. Dat betekent gelijk dat het de duurste wordt van de genoemde rivalen.
Bron: bimmertoday.de