BMW overweegt meer componenten van CFRP
Lichtmetalen wielen hebben voor de meeste mensen een puur cosmetische functie. Uiteraard worden door lichte wielen het onafgeveerde gewicht van de auto verlaagd wat de wegligging ten goede komt. BMW wil nog een stapje verder.
Als optie zullen op de nieuwe BMW i8 wielen worden aangeboden die gemaakt zijn van CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Hiermee worden de wielen nog eens 3 kilo per wiel lichter dan conventionele lichtmetalen wielen. Volgens lichtgewicht constructie manager, Franz Storkenmaier, bespaart BMW 25% gewicht op een carbon velg met aluminium spaken, zoals die van de i8, ten opzichte van lichtmetaal. Met complete CFRP wielen zou daar nog 10% bijkomen. Maar daarvoor moet er eerst nog een typegoedkeuring worden afgegeven. Volgens het Britse AutoExpress zullen deze technieken binnenkort ook beschikbaar zijn voor de “normale” BMW modellen.
Meer CFRP delen
Maar velgen van CFRP is niet het enige wat BMW aan het uitproberen is. Een volledig stuurwiel van carbon is ook mogelijk. Hierbij zijn het hard en de rand van koolstofvezel gemaakt. BMW wil hierbij gebruik maken van het carbon afval dat van de productie van de BMW i3 en de i8 komt. Dit wordt Secondary CFRP genoemd. Dit materiaal is een lichter alternatief voor magnesium, aluminium en licht staal dat bijvoorbeeld gebruikt wordt in dashboards en stoelframes.
Franz Storkenmaier:,, Alle restjes ruwe carbon van de i3 en i8 productie wordt opgevangen gemixt met plastic om nieuwe koolstofvezel onderdelen te maken. We maken kleine stukjes van de resten en mengen die allemaal door elkaar. Hierdoor maakt het niet uit waarvoor het oorspronkelijk voor bedoeld was. Hierna wordt het gemengd met plastic en kunnen er onderdelen van gegoten worden in gewone mallen. Het resultaat is echter veel sterker en lichter dan welke thermoplastic dan ook. Wij zijn de eerste autofabrikant die koolstofvezel gebruikt op industriële schaal. Nu zijn we ook nog in staat om de restjes te gebruiken uit die reguliere productie op industriële schaal”.
Diverse frames
Er is ondertussen al een dashboardframe ontwikkeld die 20% lichter is dan een magnesium exemplaar. Deze besparing is nog groter bij stoelframes omdat die van veel sterker materiaal worden gemaakt. Carbon is duur om te fabriceren, maar door dit hergebruik van het afval worden die kosten al lager en zijn de nieuwe componenten ook goedkoper. En daardoor ook dichter bij serieproductie voor de reguliere BMW modellen.
Bron: AutoExpress