De nieuwste BMW snufjes in Las Vegas
BMW heeft voor de nabije toekomst toonaangevende technologie en nieuwe digitale diensten op stapel staan. Stuk voor stuk leveren die een bijdrage aan de veiligheid en het comfort. BMW i Connected Mobility is een slimme mobiliteitsplanner. De Remote Valet Parking Assistant kan een auto zelfstandig, zonder bestuurder, van en naar een parkeerplek in de parkeergarage rijden. Een nieuw systeem met lasers en sensors bewaakt de omgeving van de auto en voorkomt aanrijdingen met obstakels. Het is een greep uit alle innovaties van BMW die als primeur zijn te zien op de Consumer Electronics Show CES in Las Vegas (6 – 9 januari 2015).
Agenda en routeplanner gekoppeld.
BMW i Connected Mobility is een verregaande doorontwikkeling van de aan het navigatiesysteem gekoppelde mobiliteitsplanner. Deze applicatie is eerder al in de BMW i3 geïntroduceerd. Via een koppeling met zijn smartphone kan de bestuurder zien hoe hij het snelst een bestemming kan bereiken, eventueel met gebruikmaking van openbaar vervoer. Doordat nu ook een connectie mogelijk is met de digitale agenda kan de app eveneens de optimale route en de benodigde reistijd berekenen tussen meerdere afspraken. Er is zelfs een reminder-functie beschikbaar, die de bestuurder waarschuwt als hij moet vertrekken om op tijd voor de volgende afspraak te zijn.
Met de geïntegreerde carfinder app is de auto gemakkelijk terug te vinden in een grote parkeergarage. Bovendien is BMW i Connected Mobility te raadplegen via de aan internet gekoppelde smart tv, zodat ook thuis route is uit te stippelen en de reistijd te berekenen.
De BMW i Remote app koppelt de smartphone aan diverse voertuigfuncties. Ont- en vergrendelen van de portieren is dan automatisch mogelijk als de bestuurder met de smartphone in de buurt van de auto komt.
360 graden veiligheid – de volgende stap in “Vision Zero”.
BMW streeft al jaren naar het voorkomen van aanrijdingen. Voor dit “Vision Zero”-beleid is het al toegepaste Active Cruise Control met Stop & Go-functie het tastbare bewijs. In Las Vegas is de volgende fase te zien. Het is een lasersensorsysteem dat de volledige omgeving (360 graden) rond de auto monitort. Dreigt een aanrijding, dan krijgt de bestuurder een waarschuwing. Indien nodig remt de auto automatisch om tot op de centimeter nauwkeurig voor een obstakel tot stilstand te komen.
Autonoom parkeren – snel, veilig en zonder bestuurder.
Met behulp van lasertechniek is ook volledig autonoom parkeren in een grote parkeergarage mogelijk. BMW laat dat zien met de Remote Valet Parking Assistant in de BMW i3. Aan de hand van een digitale plattegrond van de garage kan de auto helemaal zelfstandig, dus zonder bestuurder, naar een vrije parkeerplaats rijden. En op afroep rijdt hij weer de garage uit, tot aan de slagboom. De bestuurder hoeft de auto dus niet zelf op te halen.
Bediening met gebaarherkenning.
In toekomstige BMW’s is bediening via een touchscreen mogelijk, naast de al beproefde iDrive-controller. Een volgende ontwikkeling is gebaarherkenning, waarvan BMW op de CES 2015 ook een voorbeeld toont. Een navigatiesysteem is dan bijvoorbeeld te activeren door met de vinger naar een adres op de display te wijzen.
Touch Command.
BMW koppelt gangbare consumentenelektronica aan de auto. Daarvoor heeft het Touch Command ontwikkeld. Een tablet, in dit geval van Samsung, kan via een interface draadloos met systemen in de auto communiceren. De achterpassagiers krijgen hiermee de mogelijkheid met hun eigen apparatuur het infotainmentsysteem van de auto te bedienen.
ParkNow.
Nog een innovatie is de ParkNow app. De bestuurder kan hiermee snel een vrije parkeerplek traceren. Dit is handig in parkeergarages met meerdere verdiepingen. De app maakt gebruik van een innovatieve interface, genaamd A4A (Apps for Automotive). In samenwerking met Parkmobile kan met ParkNow ook heel gemakkelijk het parkeergeld worden afgerekend. Een parkeerticket halen en betalen bij een parkeerautomaat is dan niet meer nodig. Het is zelfs mogelijk om een reminder in te stellen. De bestuurder krijgt een waarschuwing als de parkeertijd bij een (digitale) parkeermeter bijna is verstreken.
Multifunctionele BMW Mastercard.
Een nieuwe generatie Mastercard van de BMW Group vereenvoudigt het gebruik van DriveNow, het deelautoproject van BMW. De creditcard bevat een chip die communiceert met Near Field Communication (NFC). Dit is de nieuwe standaard voor draadloze datatransmissie voor korte afstand. Daardoor is de creditcard ook te gebruiken als afstandsbediening om een auto uit de BMW DriveNow vloot te ontgrendelen en te activeren. Betaling verloopt automatisch over de door de card geregistreerde gebruiksperiode.
Inductieladen thuis.
Zonder stekker en snoer opladen van de batterij van een elektrisch aangedreven auto is mogelijk met inductieladen. BMW presenteert een systeem waarmee dat thuis in de eigen garage kan. Het systeem bestaat uit twee magneetspoelen. De ene zit in de garagevloer en de andere aan de onderkant van de auto. De overdracht van stroom (met een laadsnelheid van 3,3 kWh) geschiedt via een afwisselend magnetisch veld. Het opladen van een lege batterij van de BMW i8 duurt ongeveer twee uur en dat is gelijk aan de tijd voor opladen met het snoer. Het laden start bovendien helemaal automatisch, zodra het voertuig boven de magnetische spoel is geparkeerd. De elektromagnetische straling rond de auto is zeer beperkt, zelfs minder dan die van een inductieplaat van een fornuis.
BMW i ChargeForward Program: lagere energiekosten door slim laden.
Door te laden met elektriciteit van het lagere daltarief (nachtstroom) zijn de kosten van elektrisch rijden nog verder te reduceren. BMW heeft daarvoor het BMW i ChargeForward Program ontwikkeld. Medio 2015 start in Californië een pilot met honderd BMW i3 gebruikers. Gedurende achttien maanden onderzoekt BMW het laad- en rijgedrag van de deelnemers om dit slimme laadprogramma te testen en verder te ontwikkelen.
Automatisch kiest het systeem voor de goedkopere stroom. De BMW i3 rijder kan ook zelf een laadperiode instellen. Als wordt gebruikgemaakt van groene stroom, afkomstig van bijvoorbeeld de zonnepanelen op een BMW carport, dan is het mogelijk deze elektriciteit prioriteit te geven. Binnen het BMW i ChargeForward Program wordt onderzocht in hoeverre de batterijen van gebruikte elektrische BMW’s en MINI’s zijn in te zetten als buffer voor opslag van bijvoorbeeld zonne-energie. De groene stroom is dan in de avond en nacht te benutten voor aanvullende elektriciteitsvoorziening in huis.
Online update voor navigatie.
In Las Vegas is de nieuwste generatie van het BMW navigatiesysteem Professional te zien. Het is het eerste systeem dat updates online binnenhaalt. Het systeem maakt gebruik van een smartphone-verbinding via de SIM-kaart die is geïntegreerd in de auto.
BMW M4 Concept Iconic Lights met laser- en OLED-verlichting.
BMW introduceerde in juni 2014 als eerste autofabrikant laserverlichting, op de BMW i8. Op de CES 2015 is een experimentele BMW M4 te zien met intelligent laserlicht en met op OLED-techniek gebaseerd BMW Organic Light. Bij snelheden vanaf 70 km/u treedt het laserlicht in werking, als aanvulling op de led-koplampen. Groot licht heeft een bereik van maar liefst 600 meter. Dimmen voor tegenliggers en voorliggers gebeurt geheel automatisch. Door een koppeling met data van het navigatiesysteem anticipeert de laserlichttechniek op bochten en op de breedte van de weg. Dynamic Light Spot detecteert mensen en dieren op of naast de weg op een afstand tot honderd meter en waarschuwt de bestuurder met korte lichtflitsen voor het potentiële gevaar.
BMW Organic Light maakt gebruik van ultradunne semigeleiders (1,4 mm) van organisch materiaal. De achterlichtunits van het studiemodel BMW M4 Concept Iconic Lights zijn hiervan gemaakt. De OLED’s kunnen dienen als achterlichten en als richtingaanwijzer. Dat opent een heel arsenaal aan mogelijkheden en maakt de techniek op niet al te lange termijn toepasbaar op productiemodellen. BMW Organic Light debuteert binnen vijftien maanden op een nieuw model van BMW.
Contactsleutel met display.
Tot slot presenteert BMW een contactsleutel met een 2,2-inch lcd-display. Hierop is op afstand te zien of de portieren en de ruiten zijn gesloten. Ook de laadstatus van de batterij van een elektrisch aangedreven BMW i model is te checken, zoals bijvoorbeeld bij de BMW i3.
Bron: BMW Group
De nieuwste BMW snufjes in Las Vegas http://t.co/ZHmcuysKU5
RT @BMWblog_nl: De nieuwste BMW snufjes in Las Vegas – http://t.co/7D4TPgFvVm http://t.co/NTroqesq57