Geen “leichtbau” gepland voor de BMW M4
De BMW M3 CSL (E46) is een icoon. Een zeer gewilde klassieker die zich ook nog eens graag over een circuit laat dirigeren. Van de E92 M3 is er nog de GTS geweest die door een aantal aanpassingen iets lichter is gemaakt dan de standaard BMW M3. En de nieuwe BMW M4. Die krijgt (voorlopig) geen lichtgewicht variant.
Waarom niet? BMW heeft zijn uiterste best gedaan om de M3 en M4 direct bij de introductie al zo licht mogelijk te maken, met een gewicht van ongeveer 1500 kilogram wegen de nieuwe M’s net zoveel als de E46 M3. Volgens BMW’s product manager Matt Collins is daar niet meer zoveel vanaf te halen. Dit heeft hij gezegd in een interview met Top Gear. De nieuwe BMW M3 en M4 zijn ongeveer 80 kilogram lichter dan de vorige generatie M3. Dat heeft onder andere te makenmet de toepassing van carbon, aluminium en koolstofvezel versterkt kunststof (CRFP). Ook het gebruik van een zescilinder in plaats van een motor met acht cilinders draagt er aan bij dat het gewicht binnen de perken is gebleven.
Toch denken wij dat uiteindelijk BMW M zal zwichten voor de fans en toch een meer hardcore BMW M3/M4 zal gaan bouwen. Alleen al om te laten zien dat ze het kunnen. De airco, de radio en tal van andere luxe zaken kunnen de echte fans wel missen.
Bron: Top Gear