Meer details van de BMW i8
Het Britse Carmagazine is achter een aantal feiten over de BMW i8 gekomen. Zo heeft de hybride een gecombineerd vermogen van 400 pk.
Dit vermogen wordt variabel verdeeld over de voor- en achteras indien mogelijk. Dat houdt in dat er dus maximaal 172 pk uit de elektromotor naar de voorwielen kan gaan en de 226 pk sterke drie-cilinder benzinemotor van 1,5 liter de achterwielen aandrijft. De auto kan dus ook volledig voor-achter- of vierwielaangedreven zijn. Afhankelijk van de rijsituatie. Er komt geen BMW i8 die puur op benzine rijdt.
Het totaalgewicht van de BMW i8 bedraagt 1.450 kg. Door dit lage gewicht en het vermogen sprint de BMW i8 van 0-100 km/h in 4,9 seconden. Het relatief lage gewicht, er zijn tenslotte twee motoren en een relatief grote Lithium-Ion accu gemonteerd, komt door het vele gebruik van met koolstofvezel versterkt kunststof.
Het design blijft dicht bij de BMWi8 Concept. Zelfs de vleugeldeuren blijven. Het is dus een 2+2 zitter. Puur elektrisch komt de i8 30 kilometer ver. Het norm verbruik moet ruim onder de 3 l/100 km zitten. In de BMW i8 wordt voor het eerst een versnellingsbak gebruikt in combinatie met een elektromotor. Door het karakter van een elektromotor is dit normalerwijze niet nodig. Maar de BMW i8 moet echter een topsnelheid van 250 km/h kunnen halen. Hierdoor moet het werkgebied van de elektromotor vergroot worden. Daarom wordt bij de i8 een versnellingsbak met vier overbrengingen gemonteerd.
Het opladen van de accu zou met het gewone stroomnet ongeveer 6 uur duren. Met 380V duurt dit nog minder dan een uur. BMW hoopt 10.000 exemplaren per jaar te kunnen verkopen.
Nu maar afwachten of Carmagazine het bij het rechte eind heeft. Vanaf 2014 zullen we het weten als de eerste i8-en voor minimaal €100.000,- verkocht zijn.
Bron: Carmagazine
Foto’s: pixner/bimmertoday.de