Ontstaan van een BMW
Een blik op de produktie van de BMW 3 Serie in München. Het hele traject van een stuk blik tot de complete auto.
De Persen
Het begint met tonnen zware rollen aluminium en staal, de zogenaamde coils. Hieruit worden de vormen gestanst. Deze platen worden in verschillende opeenvolgende processen geperst tot de goede vorm zoals motorkappen, portieren en dakplaten. Maar ook de kleinere carrosseriedelen worden hier geperst. De persen hebben een kracht van 8.100 ton. Ze verwerken per dag tot wel 150.000 kg blik tot 13.000 delen. Met dit proces zijn grote delen zoals het zijframe in één keer te produceren. Dat er minder delen nodig zijn heeft voordelen voor de passing in het geheel.
Carrosseriebouw
Bij de carrosseriebouw vindt de grootste automatisering plaats. De geperste blikdelen worden bijna uitsluitend door robots in elkaar gelast, gelijmd of geschroefd. Voor de produktie van een complete carrosserie zijn ongeveer 4.700 laspunten nodig. Daar komen nog de nodige lasrupsen bij en een grote hoeveelheid tapeinden die gebruikt worden om diverse aanbouwdelen op te bevestigen. Bij de carrossseriebouw worden verschillende modellen door elkaar gebouwd. Touring, sedan, vierwiel- of tweewielaandrijving, met of zonder schuifdak en zelfs of de auto navi heeft (haaievin op het dak) maakt het verschil. Elke auto krijgt een transponder mee. Hiermee is precies te zien welke auto met welke opties het wordt. Deze blijft het hele proces bij de auto.
Lakstraat
De carrosseriën gaan met de lopende band naar de lakstraat. Als eerste worden ze in de dompelbaden gereinigd en ontvet en daarna met een zinkphosphaatlaagje bedekt. Dit wordt in ovens ingebrand voor een vaste hechting. Hierna worden vier laklagen aangebracht. Met robots wordt door hoge snelheid roterende koppen de verschillende lagen aangebracht. Deze koppen draaien met 40.000 toeren per minuut om een mooie gelijkmatige verdeling te krijgen. De lakdeeltjes worden positief geladen en de carrosserie is negatief geladen. Hierdoor wordt de lak naar de auto toegetrokken. en gaat er weinig verloren. Als de auto uit de droger komt wordt de blanke lak aangebracht. De BMW Group gebruikt als wereldwijd enigste producent het milieuvriendelijke poeder blanke lak. Hierbij worden geen oplosmiddelen gebruikt en ontstaat geen afvalwater. Teveel verneveld poedre wordt opgevangen en opnieuw gebruikt. Hierdoor wordt 97% van het poeder gebruikt. Na opnieuw drogen gaan de carrosserieën naar een speciaal verlichte controle eenheid. Pas als de carrosserie goedgekeurd is gaat hij naar de montageafdeling.
Montage
Ervaren en goed opgeleidde medewerkers gaan de slag met de vers gelakte carrosserieën. De verschillende delen, zoals onderstel, motor, versnellingsbakken en deuren worden in andere stadia al voorgemonteerd. Er wordt natuurlijk rekening gehouden met landspecifieke eisen, maar ook met individule wensen van de klant. Hier komt weer het transpondersysteem aan de orde. De auto past zich aan aan de houding die de medewerkers nodig hebben. Dus de auto kan omhoog worden gebracht, maar ook kantelen voor werkzaamheden aan de onderkant. De onderdelen die nodig zijn worden “just in time” aan de lopende band geleverd. Maar ook de delen die per auto verschillend kunnen zijn, zoals motoren of stoelen, worden voorgemonteerd in dezelfde volgorde als de auto. Dit heet “just in sequence”.
Eindmontage
Bij de eindmontage komt “het huwelijk”aan de orde. Het samenkomen van de motor met het onderstel en de carrosserie. Nu kan de auto op zijn eigen wielen staan. De laatste delen worden gemonteerd en voor het eerst wordt de motor gestart. Na vele tests en controles rijdt de auto op eigen kracht van de band. Op een uitgekiende testplek worden de auto’s afgesteld en getest. Uitlijnen, koplampen afstellen, elektronica wordt gereset en de transportmodus wordt geactiveerd. Hierna kunnen de auto’s op transport naar de diverse klanten over de hele wereld.
Bron: BMW