Te weinig productiecapaciteit voor de BMW X4
Het was de bedoeling om de nieuwe BMW X4 (F26) eerder op de markt te brengen dan de nu voorgestelde 2014. Er zijn echter een aantal praktische aanloop problemen.
De uitgestelde marktintroductie van de BMW X4 is volledig te wijten aan een te kleine productiecapaciteit in de Amerikaanse fabriek in Spartanburg (South Carolina). Dat zeggen enkele directieleden van BMW. De vierdeurscoupé versie van de BMW X3 komt nu pas in 2014 op de markt.
China betere optie
Volgens de managers hebben de gesprekken met de lokale overheden veel tijd gekost, waardoor nieuwe investeringen in de faciliteit op zich laten wachten. Een van de betrokkene zegt: “Hadden we de auto in China gebouwd, dan was de verkoop allang van start gegaan. Het probleem in Amerika was de benodigde uitbreiding van de fabriek. Met de bestaande types X3, X5 en X6 hebben we het productieplafond van 300.000 stuks op jaarbasis bereikt en dus moet er meer capaciteit bij komen.” BMW investeert nu 600 tot 700 miljoen dollar in de Amerikaanse fabricage van de X4. Dit is ook hard nodig om de levertijden niet te hoog op te laten lopen voor de andere modellen.
X3 vs X4
Het is uiteraard logisch dat de BMW X4 in Spartanburg in productie gaat. Het model is technisch grotendeels gebaseerd op de X3 en dat type wordt ook gebouwd in South Carolina. Nu wordt door BMW niet eens verwacht dat de Verenigde Staten de grootste afzetmarkt voor de X4 zal zijn. “Gekeken naar de BMW X5/X6 verkoopt de X5 het beste in de Verenigde Staten. De X6 doet het uitstekend in China en Europa. Vermoedelijk gaat dat ook voor de X3 en X4 op.” Volgens de topfunctionaris is er een duidelijke markt voor de X4, ondanks dat een dergelijk model nog niet wordt aangeboden. “De X3 en X4 zullen elkaar niet in de weg zitten. De koper van een X3 kijkt rationeel naar zijn auto en zoekt functionaliteit. De X4-koper laat zich door zijn emotie leiden en wil een outstanding auto met een sportief design. Toen we de X6 presenteerden verklaarde bijna iedereen ons voor gek. Inmiddels hebben we er 200.000 stuks van gebouwd, en loopt de afzet nauwelijks terug. De concurrentie ziet het potentieel voor een X6-model in en brengt hun type in de komende jaren uit. Dan brengen wij alweer de tweede generatie!” De X-modellen van BMW maken inmiddels 28% van de totaalverkopen uit.
Bron: Autovisie