BMW i Vision Future Interaction in Las Vegas

BMW i Vision Future Interaction in Las Vegas

1 1321

De BMW Group onthult de BMW i Vision Future Interaction op de CES (Consumer Electronics Show) 2016 in las Vegas. De nieuwe Concept is de BMW i8 Spyder van morgen met het interieur van overmorgen.

Futuristisch

Bij auto’s draait het meer dan ooit om elektronica. Voor de online infotainment, voor de steeds slimmere veiligheidssystemen en binnenkort ook voor het autonome rijden. Om vriend en vijand te tonen hoever het met de ontwikkeling van dergelijke snufjes staat, brengt BMW de BMW i Vision Future Interaction mee naar ’s werelds grootste elektronicabeurs: de Consumer Electronics Show 2016 in Las Vegas.

De BMW i8 Concept Spyder dient als basis voor de BMW i Vision Future Interaction. De plug-in hybride sportwagen is zijn deuren kwijt (BMW Z1 iemand?), maar krijgt daar een futuristisch interieur voor in de plaats. Wat maakt deze concept nu zo interessant?

P90206939_highRes_bmw-group--ces-2016-

Autonoom rijden

De BMW i Vision Future Interaction blijft een sportwagen die zijn bestuurder het nodige Freude am Fahren wil verschaffen, maar alleen als die daar ook zin in heeft. Een autonome rijfunctie zorgt er immers voor dat de elektronica het stuurwerk uit de handen van de chauffeur neemt, zodat hij of zij zich met andere zaken kan bezighouden. Kies voor de autonome rijmodus en de stoelen veranderen van vorm, zodat je relaxed onderuit kan zakken.

Je hebt de keuze uit 3 rijmodi: Pure Drive (de elektronica waarschuwt je enkel als het echt nodig is), Assist (met optimaal netwerken met de omgeving en actieve tussenkomsten in geval van gevaar) en Auto Mode (met zowat volledig automatisch rijden).

Mission Control

Aan boord waant men zich in Mission Control. De BMW i Vision brengt verschillende schermen in stelling: naast de head-updisplay die de meest essentiële rijdata op de voorruit projecteert, heeft deze Future Interaction-conceptauto ook een 21″ scherm dat zowat de volledige breedte aan de passagierskant vult en een klassiek instrumentarium met 3D-functionaliteiten. Het scant de omgeving rond het voertuig, op zoek naar eventuele obstakels.

P90206944_highRes_bmw-group--ces-2016-

Het scherm ernaast is 11 centimeter hoog en 40 centimeter breed, wat er wordt weergegeven hangt in zekere mate af van de modus waarin de auto verkeert. Als de bestuurder zelf de baas speelt, wordt hij immers beter niet door een actiefilm afgeleid. In de autonome rijmodus is wel zowat alles mogelijk. Zo kan er bij een binnenkomend telefoongesprek bijvoorbeeld automatisch worden overgeschakeld op video met beeld van de persoon aan de andere kant van de lijn.

AirTouch Gesture Control

Vergeet drukknoppen, draaitoetsen en andere aanraakschermen, zelfs steminstructies zijn passé. De auto van morgen bedien je met simpele bewegingen van je hand. Sensoren registreren en interpreteren je handbewegingen, zodat je niet langer op zoek moet naar het desbetreffende bedieningsknopje. Een beetje draaien in de lucht op het volume van de audio-installatie luider te zetten of gewoon waaien om een inkomend telefoongesprek te weigeren, dankzij de Gesture Control-technologie op de nieuwe BMW 7 Serie kan het nu al.

Op het CES komt BMW aanzetten met wat voortaan AirTouch zal gaan heten, een systeem dat nog meer mogelijkheden zou bieden en nog intuïtiever zou werken. Om ongewenste instructies uit te sluiten, moet je je handbeweging voortaan bevestigen met een knop op het stuur (voor de passagier zit die knop op de rechterdeur). Wapper je liever niet met je handen? Geen nood, de i Vision Future Interaction bedien je net zo gemakkelijk met je stem.

Bron: BMW Group

VERGELIJKBARE ARTIKELS

1 1577

1 COMMENTAAR

Laat een reactie achter