BMW gaat meer motoren in China bouwen

BMW gaat meer motoren in China bouwen

0 1841

Samen met zijn joint venture-partner Brilliance China Automotive Holdings is de BMW Group van plan op middellange termijn vierhonderdduizend motoren per jaar te gaan produceren. Dit moet gaan gebeuren in een nieuwe fabriek in Shenyang, in het noordoosten van China. Hiermee onstaat bijna een verdubbeling van het huidige aantal geproduceerde motoren.

Met deze ingrijpende maatregel worden transportkosten gedrukt, importbelasting voorkomen en bovendien het risico op sterke valutakoerswisselingen verminderd. En om het aantal onderdelen afkomstig uit China zelf te vergroten, zal de fabriek worden uitgebreid met een smederij. De nieuwe fabriek wordt gevestigd naast de BMW-assemblagefabriek en zal de bestaande faciliteit gaan vervangen. Er zullen vanaf 2016 viercilinder benzinemotoren worden gebouwd voor in China geproduceerde modellen. In eerste instantie zullen er tweehonderdduizend motoren van de band lopen waarna op middellange termijn de productie wordt verhoogd naar driehonderdduizend exemplaren. En als het nodig is kan de productie zelfs nog worden uitgebreid naar vierhonderdduizend stuks.

bmw-brilliance-335li-8

In 2012, bij de productiestart van de motorenfabriek, kondigde BMW aan zijn activiteiten in China uit te breiden en een half miljard euro te investeren in lokale fabrieken. Voor die tijd werden motoren alleen in Europa geproduceerd. Shenyang levert aan de naastgelegen assemblagefabriek waar de BMW X1, de BMW 3- en de BMW 5 Serie Sedan in verlengde uitvoering worden gebouwd. BMW is wereldwijd het bestverkochte premiummerk maar in China moet het merk Audi voor zich dulden. Om dit te kunnen omdraaien, wordt de lokale productie opgeschroefd.

China is voor BMW de tweede markt, na Noord-Amerika. Vorig jaar verkocht BMW er 391 duizend auto’s, een stijging van twintig procent ten opzichte van 2012. Audi verkocht 492 duizend exemplaren en boekte daarmee een verkoopstijging van 21 procent.

Bron: Automobielmanagment

VERGELIJKBARE ARTIKELS

GEEN COMMENTAREN

Laat een reactie achter