Alle details ALPINA B3 Bi-Turbo F30 sedan & F31 touring

Alle details ALPINA B3 Bi-Turbo F30 sedan & F31 touring

5 4922
ALPINA_B3_BITURBO

Al maanden worden er details losgelaten van de BMW ALPINA B3 BiTURBO. De fabrikant ALPINA heeft een zeer aantrekkelijk alternatief voor de nog steeds niet onthulde BMW F80 M3 sedan. De nieuwe B3 is dus uitgevoerd met een Bi -Turbo motor en is als optie leverbaar met het ALPINA All-wheel drive systeem. 

ALPINA_B3_BITURBO

ALPINA B3 Bi-Turbo prestaties liegen er niet om..

De nieuwe ALPINA B3 Bi-Turbo is een serieus alternatief voor een BMW M3. Hoewel de nieuwe F80 M3 nog moet komen zal je met deze nieuwe B3 Bi-Turbo zeker geen flater slaan. De nieuwe ALPINA gaat weer terug naar de basis en doet waar ALPINA het best in is: BMW motoren verfijnen en de performance van een standaard topmodel verder verbeteren. Deze zes cilinder B3 Bi-Turbo is door ALPINA voorzien van twee turbo’s en heeft een maximaal vermogen van 410 pk en een koppel van 600 Nm bij een toerental tussen de 3000 en 4000 toeren per minuut. Met deze configuratie sprint de ALPINA B3 in 4.2 seconden naar 100 km/h en in All-wheel drive configuratie zelfs in 4.0 seconden! De B3 Bi-Turbo touring doet een tiende van een seconde langer over de sprint maar of je dat echt waarneemt… wij betwijfelen het.

ALPINA_B3_BITURBO_Touring

ALPINA B3 design

Opvallend is natuurlijk de ALPINA blauwe lak met als optie de kenmerkende ALPINA striping op voorspoiler en langs de flanken. Hoewel stripings misschien niet meer van deze tijd zijn, is het wel de ALPINA lijn die hierdoor herkenbaar wordt. Wij zouden het altijd bestellen op een B3 Bi-Turbo. Standaard heeft de B3 20″ Lichtmetalen ALPINA Classics met Michelin Pilot Super Sport banden (Nee géén Run flats bij ALPINA). In het interieur zien we de befaamde ALPINA Blauwe instrumentarium accenten, ALPINA Blauw en Groene sticksels in het leer, Zeer fraaie houten interieurlijsten (ALPINA Burned ELM) en aan de buitenzijde zien we tenslotte nog de 4 uitlaatpijpen van Akrapovič.. met het uitlaatgeluid zal het dus zeker goed zitten!

ALPINA_B3_BITURBO_ Dash

ALPINA SWITCH-TRONIC icm ZF Automaat

De 8-Traps ​​Sport-Automatische transmissie met ALPNA SWITCH-TRONIC is  ontwikkeld met fabrikant ZF. De zogenaamde 8HP70 transmissie is aangepast aan de prestaties van de zes cilinder bi-turbo motor. Om het hoge vermogen en koppel van de Bi-Turbo te benutten zijn er drie shift modi beschikbaar: Automatisch (D), Sport (S) en Handmatig (M).
In Automatisch (D) Shift Mode ligt de focus strikt op rijcomfort. De transmissie schakelt  snel en zonder merkbare onderbreking. Het koppel van de motor maakt zeer gunstige verbruikswaarden mogelijk in de hogere versnellingen maar ook bij lage snelheden en in stadsverkeer.
De Sport (S) Shift Mode verkort de tijd die het duurt voor de volgende versnelling wordt ingelegd aanzienlijk. De schakelmomenten liggen later in het toerenbereik.
Het activeren van de handmatig (M) Shift Mode maakt schakelen via de ALPINA SWITCH-TRONIC knoppen op de achterkant van het stuur mogelijk. De bestuurder heeft zelf de volledige controle in handen. In deze modus kan het comfort en de snelheid van het schakelen verder worden beïnvloed door het selecteren van Eco Pro, Comfort, Sport of Sport + dankzij het aanwezige BMW Driving Experience Control.

 

Bron en foto’s (ALPINA)

 

VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 10077
video

2 4341

5 COMMENTAAR

  1. Heeft het standaard 335i blok nou ook een dubbele turbo (twinturbo)? of is dat 1 turbo?

  2. Twinpower is twin scroll is dus naar nu blijkt maar 1 turbo. Hmmm. Wat heb ik dan voor blok in mijn 335i uit 2008? Twinpower turbo toch? Dubbele turbo toch hoop ik zoals de alpina b3..?

Laat een reactie achter